Douglas overkapping voor IT-er

Knuppel

Nieuw lid
4 apr 2017
20
0
Ik wil onderstaande overkapping bouwen van Douglas hout. Gezocht naar bouwpakketten maar deze zijn vrij duur (2500 tot 5000 euro), terwijl het hout an sich goed voorhanden is.

Nu heb ik het plan opgevat om hem zelf te maken. Onder de noemer beter goed gejat dan zelf verzonnen. 4,25 x 3,25m, geen tussenpalen. Een houthandel in de buurt kan me de balken / planken op maat leveren. Wat ze niet doen is houtverbindingen maken. Dit kan ik zelf ook niet, daarom zou ik graag jullie mening willen horen. Ik hoef niet perse overal houtverbindingen, maar wil schroeven / bouten wel zo min mogelijk zichtbaar hebben. Wellicht met een proppenboor.

Nu zit ik met name met onderstaand issue. Hoe heeft men de hoekverbinding vastgemaakt op de staanders?
Ik zoek naar een esthetisch mooie, doch eenvoudige oplossing. Kan wel een beetje klussen, maar pretendeer absoluut geen houtbewerker / timmerman te zijn. Sterker nog ik ben IT-er... :p


OverkappingDM2015_02.png
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Is het niet met houtdraadbouten aan de niet voor de foto zichtbare zijde?

houtdraadbouten zijn sterkere soort 'schroeven' voor constructies als deze.
 
Laatst bewerkt:

Knuppel

Nieuw lid
4 apr 2017
20
0
Dus gewoon van bovenaf houtdraadbouten indraaien? Hoeveel bouten zouden jullie erin draaien, en nog tips hoe ik de bouten goed aangetrokken krijg? (zonder dat ze afbreken dat is me al te vaak gebeurd met zulke lengtes)
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
voorboren en een flinke maat kopen rond 12 of 14
als ze breken zijn ze in verhouding meestal te dun
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Sterker nog ik ben IT-er... :p
ik van origine ook maar dat houd me niet tegen:cool:

Maar welkom in dit forum!

Pen en gat verbindingen is het mooiste maar indien je eenvoudiger wilt beginnen zou ik inderdaad met houtdraaibouten werken of desnoods met lange spijker. De schuine balkjes (korbelen) zeker niet weglaten voor de stabiliteit, die zou je verzonken kunnen schroeven.

Ben benieuwd!
 

Knuppel

Nieuw lid
4 apr 2017
20
0
ik van origine ook maar dat houd me niet tegen:cool:

Maar welkom in dit forum!

Pen en gat verbindingen is het mooiste maar indien je eenvoudiger wilt beginnen zou ik inderdaad met houtdraaibouten werken of desnoods met lange spijker. De schuine balkjes (korbelen) zeker niet weglaten voor de stabiliteit, die zou je verzonken kunnen schroeven.

Ben benieuwd!
IT is uitdagend, maar het blijft allemaal vrij ontastbaar. Als ik een ambachtsman bezig zie bekruipt me toch een gevoel van jaloezie :p
Pen en gat gaat het niet worden dan moet ik al een timmerman inhuren vrees ik. Liplas verbindingen kan ik de lokale houtboer nog wel warm voor maken.
Korbelen wil ik zeker niet weglaten want ik vind ze ook wel iets hebben. Echter aan de achter- en zijkant komt 2-zijdig zweeds rabat, en daar vind ik het optisch niet heel mooi als daar nog korbelen voorlangs lopen.

Andere vraag. Ik lees over tellerkopschroeven, als opvolger van de houtdraadbout. Wat ik jullie mening hierover?
 

Knuppel

Nieuw lid
4 apr 2017
20
0
Ik heb iets soortgelijks gebouwd, je bent welkom te kijken. Omgeving Amersfoort.
Midden Limburg helaas, maar bedankt voor het aanbod!

Zit even te kijken hoe ik het dak moet maken. Met name dat de boeiboorden niet te hoog worden (vind ik lelijk), en hoe ik afschot aanbreng.
Staanders en liggers worden 200x200mm. Balken die het dak gaan dragen (spanten?) 63x150mm. Plus 18mm planken dakbeschot en 100mm dakopstand. Als ik dit in Sketchup teken en een boeiboord van 20cm gebruik, kom ik hoogte tekort. Het vereist wat inlevingsvermogen maar in onderstaande afbeelding kijk je zeg maar van voren tegen het boeiboord aan. Dit is het hoogste punt, dak loopt naar achter op afschot.

Aan de achterzijde worden de spanten ingekeept. De 200x200mm ringbalk wil ik vanaf blijven.
Wat is wijsheid? Hoe hoog mag een boeiboord maximaal zijn zodat het nog oogt?

DlBg5PG.png


Moet ik de spanten aan beide kanten inkepen om tot dit resultaat te komen?

eiken-overkapping.jpg
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Spanten = balken, die balken samen = balklaag.

Balken inkepen is een optie, afmetingen van de balken en de kepen hangen af van je overspanning en overstek. De opstand kan misschien ook wel wat minder dan 10 cm.
 

Knuppel

Nieuw lid
4 apr 2017
20
0
Spanten = balken, die balken samen = balklaag.

Balken inkepen is een optie, afmetingen van de balken en de kepen hangen af van je overspanning en overstek. De opstand kan misschien ook wel wat minder dan 10 cm.
Overspanning is 3,5m, overstek 20cm. Hart op hart afstand het liefst zo ruim mogelijk zodat ik zo min mogelijk balken hoef te bewerken.
 
Laatst bewerkt:

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
hoe meer afschot het dak heeft, hoe minder water er zal blijven staan bij een flinke bui... echter... bij sneeuw blijft het gewicht erop staan en moet het ook houden... ik zal hart op hart afstand dan niet te groot maken en zo rond de 50-60 cm houden
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Dus gewoon van bovenaf houtdraadbouten indraaien? Hoeveel bouten zouden jullie erin draaien, en nog tips hoe ik de bouten goed aangetrokken krijg? (zonder dat ze afbreken dat is me al te vaak gebeurd met zulke lengtes)

ja, houtdraadbouten.

uit mijn hoofd heb ik M10x200 of zelf M12x300. Ik heb namelijk de onderste lip aan de kolom (staander) vastgebout en daarna de bovenste lip op de onderste.



Eerst ff met een speedboor een gat voor de kop van de bout, daarna voorboren en de bout erin raggen. Mijn accutol was te slap dus ik heb ze gewoon met de doppenset en ratel vastgezet.

Ik begrijp niet hoe jij die heb kunnen laten breken, dikke slagmoersleutel met ofzo?
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
komt hij helemaal vrijstaand?

dan in alle hoeken de schuine schoren maken.
als controle even denkbeeldig met je vinger tegen een hoek van je ontwerp duwen & trekken. heeft hij dan een tegenkracht of douw je het om als een kaartenhuisje...
nu mis je bijvoorbeeld in de hoek rechtsachter je schoren.
rechtsvoor mis je er een naar achter.
linksachter een naar rechts
en in het midden achterin naar beide zijden.

voordat je de verbindingen gaat maken zou ik een stukje hardboard kopen en hierop 1:1 je verbinding uittekenen. deze kun je dan gebruiken om alle verbindingen af te tekenen op je hout.
het is allemaal log en zwaar dus zo'n malletje ga je heel blij mee zijn.

eerst je verbinding maken zodat je kan koppelen onderling en dan de andere zijde pas afkorten. zo ben je nooit te kort als je toch je verbinding iets moet aanpassen.

En hoe ga je de grond in? er zijn ook standaard poeren te koop met hoogte verstelbaar anker. dit ingraven en uitlijnen / waterpassen is nog best een werkje.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Knuppel

Nieuw lid
4 apr 2017
20
0
ja, houtdraadbouten.

uit mijn hoofd heb ik M10x200 of zelf M12x300. Ik heb namelijk de onderste lip aan de kolom (staander) vastgebout en daarna de bovenste lip op de onderste.



Eerst ff met een speedboor een gat voor de kop van de bout, daarna voorboren en de bout erin raggen. Mijn accutol was te slap dus ik heb ze gewoon met de doppenset en ratel vastgezet.

Ik begrijp niet hoe jij die heb kunnen laten breken, dikke slagmoersleutel met ofzo?
Met name in beton. Ik ben niet van het type 'vast is vast'. En de bouten zullen dun zijn geweest voor hun lengte.
Iemand nog een antwoord welke hoogte balken ik moet nemen en hoever ik ze kan inkepen om tot een acceptabele hoogte te komen?
Het is een plat dak met een overspanning van 3,5m. Evt. zou ik ze in de andere richting kunnen leggen met een tussenligger. Dat scheelt een halve meter. Dakbeschot 18mm planken met EPDM gelijmd.
 

Knuppel

Nieuw lid
4 apr 2017
20
0
komt hij helemaal vrijstaand?
dan in alle hoeken de schuine schoren maken.
Vrijstaand idd. Maakt de dikte nog uit? Kan ik bijv. 75mm dik voor de niet zichtbare schoren gebruiken, waar ik voor de rest 150mm gebruik?

En hoe ga je de grond in? er zijn ook standaard poeren te koop met hoogte verstelbaar anker. dit ingraven en uitlijnen / waterpassen is nog best een werkje.
Betonpoeren met verstelbaar anker. Rechthoek maken en dan de diagonalen meten zodat het haaks is.
Twijfel nog tussen poeren met schuine voet zonder snelbeton, of rechte poeren met betontegel en snelbeton. De eerste kan ik wat makkelijker corrigeren. Woon op zandgrond.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.