Gangkast/kapstok

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
Sinds we 1,5 jaar geleden in ons nieuwbouwhuis zijn getrokken loop ik al met het idee rond om een gangkast te maken. Naast de voordeur en tussen de meterkast is een nis van 68 bij 42 cm, het plafond zit op 270 cm. Hierin ben ik een schoenenrek, een lade, een kapstok en ligplanken aan het maken (zie tekening 1). De kapstok wordt gemaakt met 3 roterende plafondhaken.

Het geheel wordt uitgevoerd in MDF 18mm, de bovenste 2 planken worden in 36mm uitgevoerd. Bij Masave had ik een setje 0.6mm (wal)notenfineer op de kop getikt. Dit wordt straks afgewerkt met Osmo hardwax zijdemat. De planken worden aan de linkerkant(muurkant) onzichtbaar opgehangen, de andere kant met schroeven vanuit de meterkast.

Nadat alle liggende planken stuk voor stuk zijn ingemeten (bedankt! stukadoor) kon ik aan de slag met fineren. Aangezien ik nog nooit had gefineerd was het wel even zoeken. Nu weet ik dat ik eerst beter de ongezaagde planken had kunnen fineren alvorens ze op maat te zagen, maar dat wist ik toen nog niet. Aangezien ik krap in de fineer zat, heb ik alleen het zichtwerk gefineerd.

Al het fineerwerk is klaar, nu nog wat frezen, schuren en waxen. De ruwbouw kast zal snel staan, dan moet ik nog de lade op maat maken.

Opmerkingen en tips altijd welkom!

FullSizeRender.jpg


IMG_1505.jpg


IMG_1508.jpg


IMG_1511.jpg


IMG_1558.jpg


IMG_1665.jpg


IMG_1692.jpg


IMG_1701.jpg


IMG_1801.jpg
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Het fineren lijkt goed gelukt zeg!

Om kromtrekken te voorkomen zal je toch ook de niet zichtkanten moeten fineren, hier hoef je dan niet het mooie noten voor te gebruiken, maar een goedkoper tegenfineer, bijvoorbeeld mahonie.
 

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
Dank voor de tip. Is dat echt perse nodig? En moet het 100% afgedekt zijn of mag 40-60% ook? Heb niet zoveel fineer meer.
 
Laatst bewerkt:

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
In principe is het wel echt de bedoeling om beide kanten helemaal te fineren, bij grote platen die soms zijn voorgelakt, wordt ook de achterkant gespoten om het geheel in balans te houden en zo te voorkomen dat het mis gaat. Als je een constructie toepast waardoor het niet kan kromtrekken is het misschien niet nodig, maar als ik jou was zou ik wat goedkoop fineer bijkopen om de achterkant ook (helemaal) te doen.
 

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
In principe is het wel echt de bedoeling om beide kanten helemaal te fineren, bij grote platen die soms zijn voorgelakt, wordt ook de achterkant gespoten om het geheel in balans te houden en zo te voorkomen dat het mis gaat. Als je een constructie toepast waardoor het niet kan kromtrekken is het misschien niet nodig, maar als ik jou was zou ik wat goedkoop fineer bijkopen om de achterkant ook (helemaal) te doen.

Dank voor het advies. Ik ga proberen het op te lossen, heb nog wel wat restjes. Dit weekend nog eea verlijmd en afgewerkt. Helaas vloog er een klein stukje af, dus ik zal een stukje moeten inleggen. De schoenenkast snel voor het zicht neergezet.

IMG_1871.jpg
 

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
Vandaag de bovenste 2 planken in de osmo hardwax gezet. Ze zijn uiteindelijk goed gelukt. Voor de planken van de kast zoek ik nog wat goedkoop fineer voor de onderkant, iemand nog een goed adresje?

De planken hoop ik snel te installeren.

IMG_1945.jpg



IMG_1946.jpg
 

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
Vandaag het bovenste deel van de kapstok geplaatst. Alles ging zoals gepland en ziet er prachtig uit. Met dank aan Rick voor het mooie fineer!

IMG_1952.jpg

IMG_1954.jpg

IMG_1957.jpg

IMG_1961.jpg

IMG_1962.jpg
 

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
Inmiddels de schoenenkast voor 80% ook gemaakt.

IMG_2219.jpg


IMG_2221.jpg


De lade is er voor de looks alvast ingezet. Volgende stap is de ladegeleiders installeren, de lade maken en de deksel monteren. Ben er zelf erg tevreden over, en het werkt erg goed. Natuurlijk wel te weinig vakjes ;)
 

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
Vandaag eindelijk weer wat tijd in het simpele halletje kunnen doorbrengen ;)

FullSizeRender-1.jpg


IMG_2394.jpg


IMG_2419.jpg


IMG_2418.jpg


Enkel nog het beslag op de lade en het project is klaar. Veel lol gehad, heeft veel tijd gekost, maar vooral veel geleerd!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.