Lintzaag 400 mm Matthias Wandel stijl

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Ziet er erg goed uit!

Ik moet toegeven dat ik ook tot zo ver ben gekomen.
Toen ben ik een originele Delta 14" lintzaag tegen het lijf gelopen voor een schappelijk bedrag.
Het frame heb ik weggegooid omdat het niet goed genoeg was om iemand anders blij mee te maken.
 

WR1944

Oud hout
Huh? Een duim? :p

Er was eens lang geleden een tijd dat een duim een gangbare maataanduiding was in Nederland. Men kende zelfs verschillende duimen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Duim_(lengtemaat)

Maar er zijn weer wat stappen gezet die niet allemaal even zichtbaar zijn. Het frame is nu af. De laatste twee klossen zijn er aan gebakken.
Bij Woodcraft heb ik een zaaglint gekocht, een Starrett van 105" (dit staat echt op de verpakking). Zodra ik de wielen ga maken kan ik ook bepalen waar de asgaten in het onder- en bovenblok moeten komen.
Om de lagers in de wielen te krijgen heb ik ook een cirkelsnijder besteld en ook gelijk fietsbandjes als loopvlak voor het zaaglint.
Ik ga toch maar het multiplex van de Home Depot gebruiken. De onregelmatigheden vallen bij nader inzien erg mee. Ik lijm wel een plaat van 18 mm en een plaat van 12 mm samen om aan de vereiste dikte te komen.

Totdat de bestellingen binnen komen doe ik wat reken- en uitzetwerk. En ik struin door de video's van Matthias voor meer informatie.
 

WR1944

Oud hout
@WR1944,
Wat is een cirkelsnijder?
Waarom geen (goede) forstner boor?
Mvg,:).

Dit is de bestelde cirkel snijder.
https://www.amazon.com/General-Tools-55-Cutter-Adjustable/dp/B00004T7P1

De lagers moeten met een zekere kracht in de multiplex flenzen worden geperst. Met een Forstnerboor moet je dan precies op de juiste maat kunnen uitkomen en dat lijkt me twijfelachtig. En een Forstnerboor van 52 mm is ook niet echt goedkoop.
Met een paar proefstukjes moet ik de juiste diameter zien te bereiken waarbij het lager stijf in het gat past. Dat gaat alleen maar bij een verstelbare boor.
 

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
ziet er goed uit zover!

vergeet ook niet bij je proefstukjes iets te maken waarmee je je lager er weer uit krijgt ook
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Dit is de bestelde cirkel snijder.
https://www.amazon.com/General-Tools-55-Cutter-Adjustable/dp/B00004T7P1

De lagers moeten met een zekere kracht in de multiplex flenzen worden geperst. Met een Forstnerboor moet je dan precies op de juiste maat kunnen uitkomen en dat lijkt me twijfelachtig. En een Forstnerboor van 52 mm is ook niet echt goedkoop.
Met een paar proefstukjes moet ik de juiste diameter zien te bereiken waarbij het lager stijf in het gat past. Dat gaat alleen maar bij een verstelbare boor.
Ooh, ik heb ongeveer hetzelfde gereedschap om gaten in tegels te snijden.
ik wist niet dat ze dat ook voor hout gebruiken.
Mvg,:).
 

WR1944

Oud hout
Een paar bestellingen staan nog uit zodat ik een beetje pas op de plaats maak. Maar ik sta niet stil. Gisteren nog wat hardware opgehaald zoals draadstangen voor de bewegende delen.
Daarnaast heb ik de onder- en bovenblokken gemaakt. De 400 mm versie heb ik aangepast met de constructie van het bovenblok van de 350 mm versie. De 400 mm versie van het bovenblok was vrij gecompliceerd en omdat gezegd wordt dat goed ontwerpen de kunst van het weglaten is koos ik voor de aanpassing.

top_w-mountq.jpg
Dit is de versie voor de 400 mm

tension_springs.jpg

top_wheelmount.jpg
Dit is de uitvoering voor de 350 mm versie. Deze versie ontstond later in het kader van het voortschrijdend inzicht.

P1010135q.jpg
Om de blokken te maken had ik wat flinke klompen hout nodig. 135 breed en 100 dik. Dat had ik niet in huis dus moest het gefrabiceerd worden. De laatste balk Douglas werd daarvoor aan twee kanten geschaafd zodat de "walshuid" (zoals we in de metaal zeggen) er af geschaafd. Voor het bovenblok gingen twee lagen van de balk op elkaar alsmede een overschotje van de plankjes van 15 mm. Rondom vlakken en haaks schaven. De kopse kanten bewaarde ik voor later. Ik kan me niet herinneren dat ik de zaak eerder zo vlak en haaks kreeg. Zo zie je maar wat scherp gereedschap vermag. Maar ik denk dat de ervaring ook een beetje meespeelde. ;)
Als laatste kwamen de kopse kanten aan bod. Ik heb altijd problemen gehad met kops hout zodat ik het in eerste instantie over de zaagtafel haalde. Dat ging niet helemaal naar m'n zin zodat ik het met de schaaf toch maar wat ging bijwerken. En zowaar ging de schaaf er fluitend overheen nadat ik de zool met kaarsvet had ingesmeerd. De kopse kant werd vlak en haaks en was spiegelglad. Daarna werd het contour in het bovenblok aangebracht.

P1010136q.jpg
Het onderblok werd als hierboven omschreven ook op maat gebracht.


Zodra de assen binnen zijn gaan de gaten er in en kan het onderblok gemonteerd worden. Ik moet nog zien hoe ik de asgaten mooi strak kan krijgen. Anders moet ik misschien een gedeeld onderblok maken om het te kunnen klemmen.

P1010137q.jpg
Voor het gezicht zijn beide blokken aangebacht.

De volgende stap worden de wielen. Ik ga vanmiddag multiplex ophalen en de zaak grof voorbereiden.
 

WR1944

Oud hout
Het voelt vreemd aan als je intensief bezig bent met een project en er valt een stilte omdat je op onderdelen wacht. Door de Paasbeslommeringen kon ik nog geen hout halen voor de wielen. Dat hoop ik vandaag te gaan doen. Het asmateriaal kan ik ophalen en morgen komen de lagers binnen.
Gisteren, op Paaszondag, werd de cirkelsnijder bezorgd. Sinds kort bezorgt Amazon ook op zondag. In de recensies las ik dat het verstandig is de inbusstelschroefjes te vervangen door een betere kwaliteit dus dat ga ik maar doen. Voor de liefhebbers van horror: de draad is #12 - 24 zoals de omschrijving officieël is. Het is een UNC coarse draad. Als ik de schroefjes ga vervangen doe ik rubber handschoenen aan en draag een mondkapje om besmetting te voorkomen.

Om m'n papierwerk en documentatie bij elkaar te houden heb ik een smalle ordner aangemaakt.

P1010141q.jpg
Hier is ook de cutter te zien.

Ik kom net terug van m'n rondje en heb nu ook de assen en het multiplex. We kunnen weer aan de bak.

Voor de inbusschroeven moet ik waarschijnlijk weer bestellen alsmede de "barrel nuts." Zo houden we in ieder geval de Amerikaanse economie weer een beetje draaiende.
 

WR1944

Oud hout
De volgende stap is het maken van de wielen. De beoogde dikte is 30 mm zodat de laag opgebouwd kan worden uit een plak van 18 en één van 12. De platen multiplex, die ik bij de Home Depot ophaalde waren in vieren gezaagde stukken van een volle plaat 18 mm en 12 mm. Ik kan 2m40 in lengte kwijt in m'n auto maar niet meer dan een halve meter in de breedte. Dus werden het vier platen van 600 bij 1200 van beide diktes.

Eenmaal thuis ging ik gelijk aan de slag. Met behulp van de kartonnen schijven kon ik aardig efficiënt bepalen waar de middelpunten kwamen. Met een stokpasser werden de cirkels van 400 uitgezet. Matthias gebruikte een decoupeerzaag om de wielen grof uit te zagen. Dat splinterde als de hel zodat hij eerst met een mes de toplaag voorsneed. Dat wilde ik beter doen zodat ik met de bovenfrees en een zelfgemaakt hulpstuk aan de lineaal-uithouder de cirkels freesde. Dat ging perfect. Als onderlaag gebruikte ik de onderplaat waarop ik het frame maakte. Dat leek meer op een gatenkaas met al dat geschroef.

P1010142q.jpg
De Festool frees in actie. Nauwelijks uitbrekende vezels.

P1010143q.jpg
Het resultaat.

Het maken van het frame was recht toe, recht aan houtbewerken. Nu wordt het spannender want met de metalen onderdelen moet het hout bewerkt worden met de nauwkeurigheid die bij metaal past. Ook met het andere gedrag van hout moet rekening gehouden worden. Morgen komen de lagers en dan kan ik weer lekker aan de gang. Nu ik op dit punt gekomen ben krijg ik er ook meer plezier in. Voor dat ik begon was ik lichtelijk huiverig of ik de klus kon klaren maar nu heb ik het gevoel dat alles goed onder controle is.
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
super leuk om te volgen ,,, we kunnen natuurlijk ook een excursie doen naar de usa,, om je machine strax te testen ;)

groet robert
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Al die maatvoeringen doen mij nu al duizelen. Maar wel leuk om de vorderingen te zien!
Dat met die as en kleinere lagers en een centreergat boren, snap ik niet.
 

Jolly-Roger1982

Nieuw lid
9 apr 2017
24
0
Drenthe
Prachtig verslag.

Ik vroeg mij echter af of het frame niet ook uit multiplex gemaakt kan worden. Ik zie tov. massiefhout enkel voordelen (behoudens de prijs wellicht). Rekening houdende met de natuurlijke eigenschappen van de jaarringen en het eventueel torderen van de onderdelen als je geen mooi kwartiers gezaagd hout hebt en het niet naar behoren verlijmt dan is multiplex zeker een betere optie.

Ik zag dat je die grote blokken voor de aslagers ook had verlijmt. Nu weet ik niet wat het klimaat bij jou in de US of A is, maar gezien de jaarringen ben ik bang dat die wellicht gaan kromtrekken.
 

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
het nadeel van multiplex is dat je voor de sterkte maar de helft van de lagen kan gebruiken, de andere helft is namelijk 90 graden gedraaid. Met massief hout kan je ze zo positioneren dat je wel de volle sterkte gebruikt.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Gaat er goed uitzien, belangrijkste met je wielen is dat je heel nauwkeurig zowel goed gecenterd alswel netjes recht in je wielen de openingen maakt.
Maar je hebt al eerder mooie staaltjes laten zien dus dat komt wel goed.
 

WR1944

Oud hout
De wielen zijn gelijmd. Het was passen en meten maar één laatste kleine klem kon er niet meer tussen. ;)

P1010144q.jpg
Het is een drukte van belang.

P1010145q.jpg
Zo ziet het er van boven uit.

En toen bracht UPS de lagers. Gelijk maar de cirkelsnijder uitgeprobeerd. De juiste diameter instellen is trial and error maar het kwam toch voor elkaar. En ik had nog geluk ook. De snijbeitel staat een haartje naar binnen zodat het lager er eerst een paar millimeter inzakt. Voor de rest moet er wel kracht worden gezet. Met een PVC hulpstuk, van een restje afvoerpijp gesneden, maakte ik een drukstuk dat precies over de buitenring valt. De lagers zijn 15 mm breed zodat het drie millimeter onder het oppervlak zit.

P1010146q.jpg
De eerste persing (het lijkt wel olijfolie) en naar mijn gevoel zit het stevig genoeg.

Nu eerst de flenzen maken en beide assen op 25 mm draaien. Dan komt de volgende truc: hoe krijg ik de assen strak in de blokken? De as is 25,4 mm en met de 25,4 Forstner boor zit de as iets ruim in het gat.

Ik heb ook al een V-snaar besteld. Die kan ik morgen ophalen. Nu moet ik nog achter de "barrel nuts" aan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.