Lintzaag 400 mm Matthias Wandel stijl

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Wasmachinemotor heb ik ook nog liggen, daar maar eens mee gaan prutsen dan.
Ik zal de verschillende websites eens afgaan waar ze die "bureau" lintzaagjes verkopen.
Meestal staan er wel de maten bij van de wielen etc. Kan ik dat als basis gebruiken.

Oja, en keep up the good work ;)
 

WR1944

Oud hout
Met de wielen moet je vooral niet te klein willen gaan. Je hebt dan een kleine diameter waarover het lint moet buigen. Dat beperkt dan meestal de breedte en dikte van het zaaglint. Het kan inderdaad geen kwaad eens bij wat verkopers langs te gaan en wat globale maten op te nemen. Dan kun je bijvoorbeeld het pricipe van een Matthias Wandel nemen en wat aanpassingen maken. En houd rekening met de standaard lengtes, die worden uit voorraad geleverd.

Ik kan goed overweg met de documentatie van Wandel maar ik heb op dat gebied jaren ervaring als ingenieur. Ik heb maar twee kleine foutjes in de maatvoering gevonden. En ik ben natuurlijk blij dat hij als Canadees in centimeters werkt. Millimeters was nog beter geweest maar je kunt niet alles hebben.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Haha, ja die inches ben ik ook niet van. Lijkt mij toch veel onnauwkeuriger dan mm.
Van de wielen snap ik, er zit een maximale buiging in een lint. Ga je de wielen te klein maken dan komt er teveel spanning op hrt lint te staan.
Komt goed, eerst de motor aan de praat krijgen.
 

WR1944

Oud hout
Weer een stapje verder. Ik heb de eerste rib op de ondergrond geschroefd en verlijmd waar de delen elkaar raken. Eerst heb ik alles van boven geschroefd en daarna van onderen. Als de lijm droog is gaan de schroeven er uit en wordt het oppervlak waar nodig wat gevlakt. De sterkte komt van het sandwichen en daarom moeten de delen goed op elkaar aansluiten.

P1010121q.jpg

Eerst nog even naar de Home Depot want ik ben door m'n schroeven heen maar ik moet ook andere voorraad aanvullen.
 

WR1944

Oud hout
Inches werken niet per sé onnauwkeuriger. Als je het niet gewend bent is het lastig om de juiste streepjes te vinden voor de fractionele maten. Ik moet ook beginnen bij het streepje van de kwarten of halven. Vandaar ga ik naar een achtste of zestiende. Als ik bijvoorbeeld 7/16 moet vinden maak ik er eerst een achtste van, 3,5/8 en vervolgens een kwart, 1,75/4. Dan weet ik dat het tussen 1/4 en 1/2 ligt. Daar tussenin ligt 3/8 en tussen 3/8 en 1/2 zit 7/16. Een tweede methode is als volgt: 1/2 id 8/16 zodat 7/16 net onder 1/2 zit. Maar ook voor de dagelijkse gebruikers van deze middeleeuwse eenheden maken regelmatig fouten met zowel het uitzetten als het werken met de maten als zodanig.

Maar ik heb weer een stapje gezet, laag twee zit er op.

P1010122q.jpg

Het klopt nog steeds aardig. Bij de Home Depot stond ik met de normale halve liter Titebond in m'n handen maar ook met de gallon fles (bijna 4 liter). Ik heb ernstig staan dubben maar het feit dat kleinere fles me mogelijk een aanleiding geeft om naar de Home Depot te gaan gaf uiteindelijk de doorslag. ;)
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Ha Home Depot, altijd leuk om heen te gaan, vind ik sowieso in het buitenland...en dan zo'n klem van de Praxis op de foto...

Ziet er goed hoor, ik blijf dit volgen;)
 

WR1944

Oud hout
Ik heb alleen het electrische gereedschap in Nederland moeten achterlaten dat hier onbruikbaar was door het spanningsverschil. Alleen een draaibankje, dat een losse electromotor had, heb ik meegenomen. Dat draait fluitend op 240V/60Hz.
Die klem van de Praxis heb ik trouwens met een boutje moeten repareren omdat een plastic piefje was afgebroken.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Als je nagaat dat 1/32 inch de fijnste aanduiding op een Imperial lineaal is en bij ons een halve millimeter, ontloopt het elkaar niet al te veel: bijna 0,8 tegen 0,5 mm. Buiten die drie Imperial-landen wordt dus iets fijner houtbewerkt : )
 

WR1944

Oud hout
Als je nagaat dat 1/32 inch de fijnste aanduiding op een Imperial lineaal is en bij ons een halve millimeter, ontloopt het elkaar niet al te veel: bijna 0,8 tegen 0,5 mm. Buiten die drie Imperial-landen wordt dus iets fijner houtbewerkt : )

Je hebt het bijna goed. Twee van de drie derdewereldlanden, Liberia en Mayanmar, hebben recentelijk afgehaakt. De USA staat er nu geheel alleen voor. Het feit dat het VK de imperiale eenheden voor de metrification officieël al had gedefinieërd in ISO-eenheden zegt me al genoeg.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Tja, terwijl ergens eind negentiende eeuw de VS zich verplicht hebben om ook metrisch te gaan, als ik me niet vergis. Met de huidige regressieve leiding van het land zit het er denkelijk voorlopig niet in dat het ook echt eens gaat gebeuren. Men is het stadium van bommengooien uit frustratie nog niet ontgroeid, helaas.
 

WR1944

Oud hout
Eind 19e eeuw heeft een commissie zich met het metrisch systeem bezig gehouden. Het metrisch systeem werd de basis en de imperiale eenheden werden gedefinieërd vanuit het metrisch systeem. Er werd zelfs bepaald dat het metrisch systeem op scholen werd onderwezen. Maar Reagan wierp de USA weer terug in de derde wereld door die regel in te trekken en ook een commissie, die de metrication moest regelen, werd opgeheven. En de toekomst ziet er inderdaad somber uit voor de meter en de liter.

Maar weer terug naar hout.
De derde laag van het frame is geplaatst. Omdat het hout hier en daar een ietsje krom was getrokken moest ik het wat egaliseren met de lange schaaf.

P1010127q.jpg

Op naar de volgende laag.
 

WR1944

Oud hout
En de vierde laag. Bij het voorboren van de schroefgaten moet ik wel oppassen dat ik niet een een eerder gat terecht kom of op de deelnaad tussen de componenten. Ook het doseren van de lijm zit nog niet goed in m'n vingers. De ene keer te dik en moet ik een ander deel alvast insmeren met het overschot of ik moet meerdere malen een nieuw rupsje leggen.

P1010128q.jpg
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Het begin is er WR en de rest gaat ook wel lukken.
Het lijmen wordt volgens mij door vele (hobbyisten) nog onderschat.
Tijdens het bouwen van mijn MFTC Had ik ook problemen met lijmen,
o.a. met de juiste volgorde, de hoeveelheid die je tegelijk doet en het doseren van de lijm.

Veel succes met de bouw, ik blijf het volgen.
Mvg,:)
 

WR1944

Oud hout
Vooral bij gecompliceerde stukken met lijmnaden en -vlakken is de juiste volgorde cruciaal. Het is een gevecht met de tijd en ook als je een open tijd van zeg maar een kwartier hebt wordt het na 5 minuten al lastig een naad te corrigeren. Dan moet je het in meerdere stappen doen en een deel droog monteren om alles recht en haaks te houden. Zodra een deel van de constructie gelijmd is wordt dat de basis voor het verder verlijmen.

In het geval van het frame is het goed op maat maken van de delen het belangrijkste. De rest is zo makkelijk als een Lego bouwdoos. De meeste tijd gaat in het in- en uitschroeven zitten.

Waar ik in eerste instantie niet op gelet had is het haaks opbouwen van de lagen. Ik heb het net gecontroleerd en het is boven verwachting haaks. Het lijkt er op dat ik weinig hoef na te bewerken als het frame eenmaal in elkaar zit.

Eerst koffie en dan weer een laag.
 

WR1944

Oud hout
Laag nummer 5 is geplaatst.

P1010129q.jpg

Het frame leek me nu wel voldoende stevigheid van zich zelf te hebben om los te kunnen van de montageplaat. En zo kon ik ook even zien wat het in de gebruikstoestand is. De paar stompjes aan de rechterkant moeten er natuurlijk nog wel af.

P1010130q.jpg

Met een hamer heb ik hier en daar wat gemept en het voelde aan als een blok beton. Door jarenlange ervaring kun je aan de klank horen hoe solide iets is. Voor het frame had ik nog een plan B achter de hand maar dat kan weer terug in de kast.

De stapel houtjes is ook aardig geslonken en ik moet al gaan plannen voor de volgende stappen.

Ik had een ca. 75 mm (3") poelie gekocht maar ik ga denk ik een ca. 100mm (4") er bij bestellen. Ik moet nog een gedetailleerde berekening maken van de overbrenging en de zaagsnelheid om te zien welke maat ik ga toepassen.

De nullastschakelaar die ik voor de zaagtafel had gemaakt ga ik ook op de lintzaag en de freestafel toepssen. Dus een repeat order.
 

WR1944

Oud hout
De zesde laag zit er ook op. Dat is de laatste min of meer volle laag. En ik kon gelukkig een aardige voorraad klemmen aan het werk zetten. Door plaatsgebrek moest ik het lijmen in tweeën doen.

P1010131q.jpg

P1010132q.jpg

We gaan weer verder lijmen. Voor het frame is het eind in zicht.
 

Jolly-Roger1982

Nieuw lid
9 apr 2017
24
0
Drenthe
Ik ben zelf ook in de markt voor een diy lintzaag. Echter zoals door anderen al werd aangegeven ben ik een beetje huiverig vwb. het gedeelte met assen en lagers. Maar hij staat op de lijst en ik kom er steeds vaker achter dat zo'n lintzaag wel erg handig zou zijn. Vroeger bij de baas werd hij iedere dag voor de meest uiteenlopende zaken gebruikt. Als je er de passende malletjes bij maakt kan je prima veelzijdig gebruik van maken.
Ik blijf deze volgen iig.

Ziet er al goed uit.
 

WR1944

Oud hout
Mist er tussen de beide uitstekende poten (laatste foto) een stukje van de 3de en 4de laag (van onderaf geteld) ?

mvg
klaas0639

Dat missende stukje is een modificatie die ik heb doorgevoerd. Bij de latere 350 mm versie heeft Matthias het topblok aangepast om een simpeler constructie te verkrijgen. Een lip onder het blok kan nu in die vrijgehouden ruimte iets op en neer bewegen.

Voor wat betreft de wielen en de poelie van het onderwiel overweeg ik een deftig stukje berken multiplex te kopen bij Woodcraft in plaats van de Chinese ply van de Home Depot. Nu het frame bijna af is zullen de volgende stappen wat trager gaan want hier kom ik op een terrein waar ik speciaal gereedschap en materialen voor moet aanschaffen. Met name de lagers en het asmateriaal zal wat voeten in de aarde hebben. Ik heb een klein draaibankje maar een 16 mm doorlaat in de vaste kop. Dus ik zal materiaal moeten bestellen dat vanaf de fabriek in elkaar past.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Het frame is af, dat wil zeggen dat alles gelijmd is en de belangrijke vlakken gevlakt en haaks gemaakt zijn. Dat was hier en daar een halve millimeter zodat het lijmen redelijk geslaagd genoemd mag worden.

P1010133q.jpg

De laatste loodjes, ehhh... latjes. Ik ben bijna door de oude fles Titebond heen. Ik ben toch zuiniger dan ik dacht. Ik heb wel met een smal plamuurmes de lijm verdeeld en dat gaat vrij effectief. Je krijgt een egaal verdeelde lijmfilm.

P1010134q.jpg

En hier staat die dan. Ik denk dat een paar andere enthousiastelingen in ieder geval tot hier gekomen zijn.

Ik heb lagers voor de wielen besteld alsmede twee assen. De lagers hebben een boring van 25 mm maar de assen zijn een duim dik. Een as van 308 lang kost me nog geen $10 terwijl assen van 25 mm voor dezelfde lengte beginnen bij zo'n $40. En ik kan ze in het naburige Bethlehem afhalen terwijl anders de transportkosten op zo'n $20 uitkomen.

Ik moet alleen een truc verzinnen dat ik een as goed uitgelijnd kan opspannen zodat ik een centreergat kan boren zonder te veel slingering. Een beetje slingering is niet erg zolang het niet meer is dan een paar tienden. De as zelf zit vast opgespannen zodat ik alleen een tap moet draaien van 25 mm. Ik voel me weer terug in m'n LTS-periode, ruim 60 jaar geleden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.