Lintzaag 400 mm Matthias Wandel stijl

WR1944

Oud hout
De voorgeschiedenis is te lezen in: http://www.woodworking.nl/showthread.php?18528-Misschien-een-zelfbouw-lintzaag

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: 5 van de 6 ingekochte balken zijn gehalveerd en aan beide zijden vlak geschaafd. De doorsnede van de balk was ongeveer 40 x 140. Met de Festool TS55 in de zaagtafel heb ik de balk van beide zijkanten ingezaagd zodat er een dammetje van zo'n 40 mm overbleef om door te zagen. Theoretisch zou ik met een zaagblad van 2 mm een kleine 19 mm aan dikte overhouden. Maar met mijn grove handzaag werd dat minder maar ook niet overal even dik.

Ik begon de gezaagde zijde te vlakken tot dat de zaagsporen verdwenen waren.

P1010102q.jpg

Dat is niet overal gelukt maar ik heb een ruime reserve van de juiste dikte en daarnaast nog een onaangeroerde balk. Toen de zaagsporen zo goed als verdwenen waren nam ik de nummers van de framedelen over op de gladde kant en begon de buitenkant van de delen te vlakken. Ik eindigde op precies 16 mm, de vereiste maat voor de framedeeldikte.

P1010103q.jpg

Ik ben wel een uurtje aan het schaven geweest. In de huiskamer erboven werd de TV op oorlogssterkte gezet omdat m'n vrouw de show "Dancing with the stars" graag wilde zien. De krullenproductie was navenant. Deze berg kwam er aan de achterkant uit terwijl ongeveer een kwart van die hoeveelheid aan de voorkant terecht kwam. Het ding dat uit de berg steekt is een duimstok van 300 mm die ik sinds de LTS (ca 1958) in gebruik heb.

P1010104q.jpg

De volgende stap is alle bruikbare stukken er uit te vissen en de afgekeurde delen met knoesten, scheuren of zaagsporen te vervangen door delen uit de reserve. Dan ga ik de delen voorzien van één rechte kant en de delen op lengte zagen. Maar eerst nog wat extra lijm kopen want er gaat aardig wat lijm in het frame zitten.
 

WR1944

Oud hout
Vandaag bij daglicht heb ik het geschaafde hout geïnspecteerd om te zien of alle planken aan beide zijden voldoende vlak waren om ze te kunnen verlijmen. Ongeveer een kwart had nog teveel bolling. Dus kijken of er voldoende stukken uit de reserve te halen viel of er nog een millimeter afhalen. Ik besloot voor het laatste en na een half uurtje lag er weer een knappe berg zaagsel. Ik maak er nog een extra laag bij aan de rechterkant. Een bijkomend voordeel van iets dunnere plankjes is de iets grotere flexibiliteit. Bij het lijmen zal het iets beter aansluiten en kom je iets dichter bij het idee van multiplex.

Eerst een bak koffie en dan ga ik de framedelen definitief uitzetten op de planken en ga ik alles op maat brengen.
 
P

Pel

Guest
Ik zie dat u een apart topic hebt aangemaakt, ik vind het reuze interessant om te volgen, succes.

Groet Pel.
 

WR1944

Oud hout
De componenten uit het geschaafde Douglas zijn allemaal op maat gezaagd. Eerst heb ik één rib pasklaar gemaakt en natuurlijk even gekeken hoe het in elkaar steekt.

P1010117q.jpg

Het zag er naar mijn idee goed uit. Toen werden alle overige houtjes op maat gemaakt. Het was wel even puzzelen want ik wilde de zaagtafel zo weinig mogelijk omstellen. Dus gesorteerd op breedte ging alles door de zaag. Daarna ging alles op lengte.

Na het op dikte schaven heb ik elk stuk van een rechte zijkant voorzien als referentie. Zodoende ging het op breedte schaven vrij soepel maar kon ik ook wat knoesten wegzagen. Met ruim 70 onderdelen moet je wel strak georganiseerd werken anders maak je onherroepelijk fouten. En dat gebeurde natuurlijk een paar keer. Maar dankzij de strategische reserve kwam het allemaal goed.

Alle delen zijn 15 mm in plaats van 16 mm geworden. Dat scheelt 7 mm in de breedte van het frame. Dat zal de sterkte niet veel beïnvloeden. De hoogte van het dwarsprofiel is belangrijker en dat is volgens de plannen. Dus ik bak er geen extra rib aan vast.

Toen het zaagwerk gedaan was heb ik de delen zoals ze gemonteerd worden droog op elkaar gelegd om een indruk van het geheel te krijgen. Alles was redelijk op maat.

P1010118q.jpg

De volgende stap is om de happen uit de onder- en bovenkant te halen voor respectievelijk de poten en de geleiders voor het bovenblok. Ook moeten er nog wat vulstukken pas gemaakt worden bij de driehoekige versterkingen. Daarna kan het lijmen beginnen. Niet vergeten extra lijm op m'n boodschappenlijstje te zetten.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Lekker bezig!
Wordt dit dan eindelijk een werkende machine? De meesten die er aan beginnen, zien we nooit afgewerkt. Maar bij WR1944 heb ik hoop!! Die maakt alles af!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
bedoel je lintzagen an sich of machines in de breedste zin van het woord, want dan voel ik me ernstig aangesproken :cool:

Mooi project, erg leuk
 

WR1944

Oud hout
Lekker bezig!
Wordt dit dan eindelijk een werkende machine? De meesten die er aan beginnen, zien we nooit afgewerkt. Maar bij WR1944 heb ik hoop!! Die maakt alles af!

Ik heb ook een lange tijd overwogen om een lintzaag te kopen. Zo tussen de $600 en $1000 zijn al redelijk werkende lintzagen te koop maar dan zit je aan kleine machines met wielen van 250 tot 300 en vrij weinig zaaghoogte. Het type dat ik aan het maken ben zal zo tussen de $2000 en $3000 zitten in de winkel. Het hout kostte me net geen $35 en een poelie, die ik al een tijdje terug besteld had, zat rond de $10.

Ik heb me ook afgevraagd waarom we weinig van anderen horen nadat ze meldden dat ze enthousiast begonnen waren. Misschien lopen ze vast waar er metaal aan te pas komt. Het cruciale punt is de lagering van de wielen. Dat maakt of breekt de werkbaarheid van de lintzaag. Een tweede punt is de geleiding. Ook daar wordt het snel kritisch. Ik overweeg voor de geleiding boven een aluminium koker te gebruiken omdat ik naar mijn idee daar beter mee overweg kan. Maar zover is het nog lang niet. ;)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Zo tussen de $600 en $1000 zijn al redelijk werkende lintzagen te koop maar dan zit je aan kleine machines met wielen van 250 tot 300 en vrij weinig zaaghoogte.

Ik geloof je direct maar het verbaast me.
Ik weet dat zaagtafels een stuk goedkoper zijn in de states dus dat zou je ook verwachten van andere machines.
Neemt niet weg dat een eigenbouw natuurlijk veel leuker is.
 

WR1944

Oud hout
Voor een lintzaag van Chinese origine betaal je wel wat minder en er wordt ook regelmatig mee gestunt. Maar op kritische punten laten ze het snel afweten. Niet voor niets zijn er "opvoersets" te koop om een betere bladgeleiding of lagering aan te brengen. Daar haal je de nauwkeurigheid van het zagen vandaan.

Maar zoals diezelfde Chinezen zeggen:"De weg naar het doel is vaak interessanter dan het doel zelf."
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb me ook afgevraagd waarom we weinig van anderen horen nadat ze meldden dat ze enthousiast begonnen waren. Misschien lopen ze vast waar er metaal aan te pas komt......

Ik heb me dat ook afgevraagd. Ik kan me niet anders voorstellen dan dat als iemand hier op het forum met succes zelf een lintzaag bouwt, hij het hier(terecht) breed kenbaar zal maken.
Ik zou graag van de bouwers zelf horen waarom hun bouw niet tot een succesvol resultaat leidde. Kunnen we wat van leren.

WR1944, ik volg je vorderingen met grote interesse. Ik overweeg al langer om de sprong ook te wagen.

mvg
klaas0639
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
bedoel je lintzagen an sich of machines in de breedste zin van het woord, want dan voel ik me ernstig aangesproken :cool:

Mooi project, erg leuk

Haha, ik bedoel de Matthias Wandel houten lintzagen.

Ik denk dat het bij de meesten inderdaad vast loopt bij de echte mechanische onderdelen. De assen, motor, geleiders. Dat zijn voor mij de onderdelen waardoor ik er niet aan durf te beginnen.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Ik zou ook wel willen beginnen aan een lintzaag. Pully's zijn te maken, maar de geschikte motor vinden is lastig. Voor niet al te veel geld dan.
Had een motor gevonden voor een eigenbouw draaibank. Bleek ie ff 4000rpm te snel te draaien. Nou zijn daar ook oplossingen voor natuurlijk.
Maar je moet bereid zijn "too roll with the punches" wees flexibel en werkt het niet, maak het werkend.

Enige wat ik me afvraag, hoe bepaal je de grootte van de wielen, welke lintzaag(lengte) je moet hebben etc.
Zo'n grote lintzaag als dat Wandel heeft hoeft van mij iig niet.
Meer zo'n kleintje die je op een onderstel plaatst.
 

WR1944

Oud hout
De diameter van het wiel bepaalt de "diepte" die je kunt zagen. Als je wielen zoals in mijn geval 400 mm zijn dan kun je zo rond de 380 mm behappen. Verder is het verstandig om naar standaard lengtes van de zagen te kijken. De praktijk heeft geleerd dat bepaalde lengtes bij bepaalde wieldiameters thuis horen. Ook het vermogen speelt een rol. Geen lichte motor bij een grote diameter of een grote zaaghoogte.
In mijn geval is de nominale as-afstand 704 zodat bij de 400 mm wielen een nominale lengte van de lintzaag ongeveer 2665 mm is dat zich weer naar de gangbare inch-maten laat vertalen als een 105" lint.

Ik had ook het vinden van een geschikte motor als een absolute startvoorwaarde gezien. Door het slopen van een wasmachine was aan die voorwaarde voldaan en bestelde ik de tekeningen. Uiteraard heb ik de motor wel even getest want er kwamen buiten de aarde 6 draden uit het aansluitkastje. Maar dankzij het Internet vond ik de manier om de zaak draaiend te krijgen.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Weer een stapje verder. Ik ben nu zover dat ik de delen samen kan gaan lijmen.
Het is een vrij groot en vreemd gevormd gevaarte zodat ik even achter m'n oren moest krabben hoe alles netjes haaks te krijgen. Gelukkig had ik nog een plaat 18 mm multiplex die ik als model kon gebruiken. Op de plaat heb ik de werktekening over getekend. Eén laag heb ik er op gelegd en het paste (gelukkig).

P1010119q.jpg

Het plan is om de eerste laag van boven af te schroeven. Alle lijmnaden plak ik af zodat er niets aan het multiplex vast komt te zitten. Dan schroef ik van onder de delen op de plaat vast en verwijder de schroeven aan de bovenkant. Elke volgende laag wordt eerst met schroeven vastgezet en komen er klemmen op de "dwarse" lijmnaden. Na droging gaan de schroeven er weer uit en gaat een volgende laag er op. Op die manier hoef ik geen vreemde toeren uit te halen met lijmtangen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.