Lintzaag 400 mm Matthias Wandel stijl

P

Pel

Guest
Fijn dat het project doorgaat, ik was al aan het denken dat het net als vele andere lintzaag bouwers een stille dood was gestorven. Alhoewel ik hier toch meer vertrouwen in had, om Wim zijn grote kennis op metaal gebied.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

WR1944

Oud hout
Het is waarschijnlijk een leeftijdsprobleem want ik voel het fanatieke doen een beetje minder worden. Als de nood aan de man of vrouw is worden alle zeilen bijgezet om een ramp te verhelpen. Maar zo gauw het een vorm van tijdverdrijf is gaat de druk wat van de ketel. Een bijkomend gegeven was dat m'n werkbank vol lag met gereedschap en onderdelen/resten van de afgelopen klussen. Maar na een dagje opruimen kon ik de kleur van het werkoppervlak weer zien.

Kleine stapjes dus, geen lange halen.

Ik heb het frame op het verrijdbaar onderstel gebout. De electromotor is op z'n plekje geschoven, de riem is omgelegd en op spanning gebracht.
P1010504q.jpg

Toen heb ik ook maar gelijk de schakelkast vast geschroefd aan de achterkant van het frame. Als de machine in gebruik is kan ik met de linkerhand de knoppen bedienen.
P1010505q.jpg

Het netsnoer moet ik opbossen en ergens uit de weg onderbrengen. De pantserkabel moet ik met beugels naar de motor geleiden en aansluiten. De stalen omhulling fungeert ook als aarde zodat de motor netjes geaard is. Met een lint er op kan ik ook proefdraaien. Zagen is door het gebrek aan ondersteuning een veel te gevaarlijke onderneming.

Ik ga me nu concentreren op de onder- en bovengeleiding. Als er dan ook een vaste tafel op zit kunnen we al spreken van een operationele lintzaag.
 

WR1944

Oud hout
Om de assen te fixeren heb ik twee klemmen gemaakt die om de as geklemd worden en aan de respectievelijke asblokken worden vast geschroefd. Bij Matthias heb ik daar geen klemvoorziening gezien. Ik denk dat hij de klemming in de blokken genoeg vond.
Maar door de belasting op de assen wordt het hout in de gaten ingedrukt en volgens mij ontstaat er dan toch wat ruimte. Het gevolg is dat de klemming dan minder wordt en de as kan gaan bewegen. Die vlieger gaat bij mij niet op. De assen worden degelijk vast gezet.

Van een restje eiken maakte ik twee klemflenzen. Ik kan gelukkig nog steeds uit m'n voorraad metrisch materiaal putten zodat ik met M6 inslagmoeren en bouten aan de gang kon.
P1010524q.jpg

Deze werden op de assen geklemd en de flenzen werden vastgeschroefd.
P1010525q.jpg

P1010526q.jpg

Ik laat de assen 10 mm uitsteken. Dan heb ik nog wat speelruimte als de constructie misschien wat aanpassing nodig heeft. Eén as is al ingekort en met wat olie valt dat me nog reuze mee. Je krijgt er in ieder geval spierballen van.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Hoi Wim, je geeft al zoveel dank hiervoor, toch nog een vraagje, misschien af en toe een overzichtsfoto van het geheel? Het ziet er op de detailfoto's wel erg solide uit.
 

WR1944

Oud hout
Op verzoek van MarcelG komen hier de vier aanzichten van de huidige stand van zaken.

P1010535q.jpg

P1010534q.jpg

P1010533q.jpg

P1010532q.jpg

De assen zijn op lengte gezaagd, het zaaglint is omgelegd en gespannen en de V-snaar zit er op en is ook onder spanning. Ik heb voortdurend geprobeerd om zo zuiver mogelijk te werken door haaks en recht te maken waar het van belang was. En dat pakt redelijk goed uit. Het viel me op dat het zaaglint precies gelijk liep met het verticale deel van het frame (zie laatste foto). Dat lijkt het voordeel te zijn van onderbroken werken. Elke keer dat je het oppakt moet je even terug om de draad op te pakken, weer wat video's bekijken en dan weer wat stappen zetten.

Ik ga nu de electrische aansluiting maken en zien of alles wil draaien. Maar eerst nog even naar de Home Depot om wat electrische hulpstukken. Het is wel lastig om met een totaal ander electrisch systeem te moeten werken. Steeds vind ik weer nieuwe hulpstukken. Ik ben hier duidelijk niet in opgegroeid. ;)
 

WR1944

Oud hout
Er zit een heel smal lint op nu, ik geloof 1/4". Ik heb dat gekocht om te passen. Ik geloof niet dat er een limiet is voor de breedte van de linten. Waarschijnlijk heeft de praktijk al uitgewezen dat bij een bepaalde lengte lint een bepaald scala aan breedtes zinvol is. Maar dat is van later zorg, eerst de machine werkend en functioneel krijgen.

De gangbare spanning hier is 120V/60Hz. In de zekeringkast komen twee fases binnen en daar kan ik 240V van maken. M'n uit Nederland meegebracht draaibankje en de boiler draaien op 240V, de rest van de apparatuur op 120V. Ik houd het op Metrisch Ambassadeur, dat is al genoeg werk. ;)
 

WR1944

Oud hout
In mijn onwetendheid ga ik er van uit dat je een lint spant om de zijdelingse uitwijkingen zodanig klein te houden dat je een rechte zaagsnede krijgt. Door de structuur van het hout kan ik me voorstellen dat er door de vezels wat zijdelings druk kan worden uitgeoefend. Voor zover ik me uit een grijs verleden kan herinneren is er in dit geval sprake van een krachten paralellogram. Het gemakkelijkst is dit te zien bij een schaarkrik. Als de krik laag staat heb je veel kracht nodig om de krik omhoog te krijgen. Hoe meer je de krik in schroeft, des te meer kracht kun je uitoefenen.
Hetzelfde geldt voor het lint. Daarbij speelt de stijfheid van het lint een ondergeschikte rol. Als je een smal of een breed lint met dezelfde kracht spant zul je nagenoeg dezelfde zijdelingse uitslag krijgen bij dezelfde zijdelingse druk. Dat je op een breed lint meer trekkracht kunt uitoefenen staat door de grotere doorsnede buiten kijf. Maar ik vraag me af of dit nodig is. Ik weet dat er op lintzagen bij het spanmechanisme aanduidingen staan voor verschillende breedtes maar ik denk dat het meer te maken heeft met de kracht die tijdens het zagen wordt uitgeoefend op het lint. Een breder lint zal afhankelijk van de tandgrootte met meer kracht door het hout getrokken moeten worden dan een smal lint. Doordat het onderwiel aan het lint trekt kan daardoor het lint als het ware losser op het bovenwiel kunnen gaan liggen. Dat kan het sporen nadelig beïnvloeden.
Dit zijn zo mijn benaderingen maar ik kan het mis hebben natuurlijk. Soms kunnen andere zaken die buiten het blikveld vallen van invloed zijn.
 

WR1944

Oud hout
Het gaat langzaam maar wel gestaag. Ik heb de zaak electrisch aangesloten. Tussen het schakelkastje en de motor zit een kabel met een flexibele metalen omhulling. Ik moest echter strak het hoekje maar daar was de kabel niet flexibel genoeg voor. Dus een deel van de pantsering er af gehaald en met de aders verder tot aan het klemmenblok. Bij Home Depot hadden ze geen oplossing voor mijn probleem hoe te aarden. Wat daar doorging voor "de electriciën" had geen enkele sjoege van de materie. Ik heb zelf maar een oplossing bedacht. Er loopt nu een losse ader van het geaarde metalen kastje naar de klemmenstrook. Het zal wel allemaal niet volgens de bouwvoorschriften zijn maar naar mijn idee goed genoeg.

En toen kwam natuurlijk het spannende moment: werkt het. Alles nog een paar keer gecontroleerd, de stekker in de contactdoos, een plaats uit de gevarenzone gekozen en dan de druk op de groene knop. En jawel, het draait en nog wel de goede kant uit. De grote muliplex V-snaarschijf aan het onderwiel is niet helemaal zuiver en dat geeft wat lichte trilling maar voor de rest loopt het als een zonnetje. Het lint loopt mooi over het midden van de schijf en zwabbert niet.

P1010552q.jpg

De volgende stap wordt de fundatie voor het blad. Ik maak het niet verstelbaar. Mocht er iets onder een hoek gezaagd worden dan maak ik er wel een mal voor. Dan moet ik ook gaan nadenken over de geleidingen. Dat zijn toch wel vrij essentieële onderdelen.
 
P

Pel

Guest
Gefeliciteerd Wim, goed idee van je om het blad niet onder graden verstelbaar te maken, dat is zondemeer beter voor de stabiliteit van de zaag. Ben benieuwd hoe je het gaat oplossen met de geleiders van de het lint?

Groet Pel.
 

WR1944

Oud hout
Het gaat wel tergend langzaam maar ik blijf aan de bal. Ik ben met twee andere projecten bezig en die lopen min of meer parallel.
Ik richt me nu op de lintgeleiding. Ik heb bij Woodcraft 4 fiber blokjes gekocht voor een Craftsman lintzaag. Ik had verwacht dat die blokjes veel groter waren maar dit waren de grrotste die ik kon vinden. De afmetingen zijn: lang 22 en vierkant 9. Mij stond al een constructie voor ogen waarbij ik een gat in een blok kon boren om het zo vast te zetten. Maar nu moet ik een list verzinnen. Waarschijnlijk wordt het een ondiepe groef waar het blokje in glijden kan met een klemschroef.
De achterkant van het lint laat ik op de zijkant van een lager lopen. Ik had geen idee van een afmeting dus gokte ik op een courante maat, 32 x 12 en 10 breed.
Nu komt er weer een spannende episode om er een degelijke constructie van te maken.

P1010570q.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Gelukkig ben je weer lekker bezig en wordt dit waarschijnlijk de eerste echt werkende zelfbouw lintzaag.
Ik volge het met spanning!! (240V)
 
P

Pel

Guest
Ik heb een Dewalt lintzaag, daar zijn de blokjes ook maar ongeveer 10 mm, ze zitten in een houdertje waar je het blokje in vast zet om te stellen. Als je wilt kan ik er morgen een foto van maken?

Groet Pel.
 

DouweB

Actieve deelnemer
26 sep 2015
33
8
Lelystad
Hallo Wim, Leuk om je noeste arbeid te volgen, wordt steeds mooier! Ben zelf bezig met het opknappen van mijn oude Inca Expert 500, ooit in een rijke tijd een originele lagerhouder gekocht, maar nu voor het tweede (en waarschijnlijk ook meteen het eerste) aan het kijken naar een alternatief en beter ontwerp.
Op deze site (http://drillkegel.eu/bandsaegeblattfuehrung/) worden een aantal maten gegeven oor de kogellagers en de bijbehorende zaaglinten: volgens mij zit je wel goed met de maten van je kogellager. Of zelfs ruim: het kleinste lager gelijk aan de 608 zit in d expert. Dit ontwerp zie je wel meer tegenwoording (ook bij Carter) en in feite zijn de lagers haaks geplaatst in vergelijking met het oorspronkelijke Inca ontwerp en loopt het lint nu ook over de zijkant van het lager. Ga eens kijken of het me lukt.
.lagerslintzaag.jpg
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb een lintzaag met een (te) eenvoudige instelmogelijkheid voor de geleideblokjes.
Ik ben al een poos van plan zelf iets goeds te bouwen. Iets waarbij ik de geleiding echt fijn in kan stellen. Ach wat zou dat een ergernis schelen :).

mvg
klaas0639
 
P

Pel

Guest
Ik heb een lintzaag met een (te) eenvoudige instelmogelijkheid voor de geleideblokjes.
Ik ben al een poos van plan zelf iets goeds te bouwen. Iets waarbij ik de geleiding echt fijn in kan stellen. Ach wat zou dat een ergernis schelen :).

mvg
klaas0639

Ben het helemaal met je eens Klaas, ik ben ook niet kapot van die blokjes, ik zou er ook liever lagertjes op hebben.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.