Lintzaag 400 mm Matthias Wandel stijl

WR1944

Oud hout
Het lint behoort (althans volgens Matthias) net iets vrij te lopen van de geleiding. Alleen als er kracht op komt gaat de geleider werken om alles in het juiste spoor te houden.
Ik ga eerst het onderblok maken, dat is alleen het blok zonder hoogteverstelling. Aan de hand van die ervaring maak ik het bovenblok met de hoogteverstelling. Afhankelijk van je lintbreedte moet je het lager kunnen verstellen in de diepte maar moeten de blokjes ook nat achter de tanden van het lint lopen. Dat houdt in dat het hele blok moet kunnen schuiven maar ook het lager apart t.o.v. het hele blok. Ik zie weer een interssant probleem op me af komen.
Matthias heeft met lagers geëxperimenteerd en hij vond de oplossing van Carter lawaaïg. Daarom de blokjes en het lager een kwart slag gedraaid. Voorlopig volg ik Matthias.
 

DouweB

Actieve deelnemer
26 sep 2015
33
8
Lelystad
Wim, groot gelijk! Ook volgens de handleiding van de Inca moet het lint net vrij lopen van de geleiding. Toen ik een jaar of 20 geleden de 500 overnam voor 100 gulden was het bovenblok al gebarsten, heb het toen vervangen, mocht toch al niet klagen over de prijs. Het onderblok had al een klein scheurtje (zit 'm in de constructie van het gegoten aluminium blok en het vastzetten van de lageras) maar dat wordt nu groter. Heb nu niet veel ruimte onder de tafel om iets "groots" zelf te maken. Zit dus te puzzelen op wat wel in de beperkte ruimte past. Hieronder voor alle duidelijkheid een foto van het goede bovenblok met daar naast, net als bij Matthias, een kwart slag gedraaid achterlager. De lagers met flens worden gebruikt in 3-D printers. Succes verder!INCA500.jpg
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Je gaat weer lekker WR,
hierbij nog een afbeelding van mijn lintzaag (Emco) waar je misschien nog wat aan heb i.v.m. afstellen.
lintzaag-01.jpg
Groeten en succes,
Mvg, :).
 

WR1944

Oud hout
Omdat het maken van de lintgeleiding een erg secure aangelegenheid is maakt m'n brein overuren. Ik heb de rare gewoonte om te proberen het in één keer goed te doen maar dan nog wel zo dat er nog kleine aanpassingen mogelijk zijn.
Ik heb al wel een deel van de tafelondersteuning gemaakt. Ik heb ook al twee delen van de tafel voorbereid. Die tafel wordt 500 x 500 en bestaat uit een onderlaag van 18 mm ply en een bovenlaag van 12 mm ply. De 18 mm plaat krijgt een zaagsnede tot het midden om het lint in te kunnen voeren. De bovenplaat krijgt een uitsparing waar de zaag loopt waarin ik een los plaatje kan leggen. Als de zaak wat gaat lubberen gaat er weer een nieuw plaatje in.

Voor de ondersteuning heb ik een T-stuk gemaakt. Eerst wilde ik een volledig kruis maken maar dan zit je te rommelen in een beperkte ruimte voor de afstelling van de ondergeleiding. Er komt een aparte ondersteuning uit ply die aan het verticale deel van het frame wordt vast gemaakt.

P1010576q.jpg
Dit zijn de delen van de ondersteuning. Het is ondertussen al samen gelijmd.

Dankzij het diagram van Spaander werd het ook voor mij iets simpeler om m'n idee voor de geleiding te vormen. Het laat goed zien wat er in welke richting versteld moet kunnen worden. De lagers worden met een bout in een verstelbaar blokje geschroefd. Wegens gebrek aan metrisch materiaal moet ik me verlagen tot het gebruik van lokale bevestigingsartikelen. In dit geval een bout van 5/16 - 18. Ik moet nog draadbussen kopen die in het hout geschroeft kunnen worden. 5/16 is ongeveer 7,5 mm dik en het gat in het lager 12 mm. Hiervoor moest dus een busje komen. En toen kwam de 3D-printer goed van pas. Ik heb twee busjes geprint. Met wat vijlwerk paste het precies genoeg.
P1010577q.jpg

Zo direct maar even naar Woodcraft om draadbussen te halen.
 

WR1944

Oud hout
Met de draadbussen in huis kon ik verder gaan. Ik had maple gekocht, 19 mm dik en ik dacht daar de bussen in te kunnen draaien. Op de verpakking stond dat voor hard hout voor geboord moest worden met 15/32" (11,9mm) en voor zacht hout 29/64" (11,5mm). Hoe verzin je die maten? Ik had een boor van 11,5 mm dus die heb ik eerst geprobeerd. Ik had van een draadstangetje een inschroefhulpstuk gemaakt. Om wat trekkracht te kunnen ontwikkelen deed ik twee bussen achter elkaar.
P1010581q.jpg
Hiermee kon ik de bussen mooi recht in het hout schroeven.

P1010578q.jpg
Het ging goed tot halverwege de tweede bus. Het hout was gespleten. Dan maar aan de andere kant proberen. Ik boorde voor met boor 12. Hier gebeurde hetzelfde zodat ik deze operatie stopte.

P1010579q.jpg
De brokstukken van poging één.

Ik had nog wat hout over van de ondersteuning van de tafel. Het is douglas van 30 mm dik. Hier boorde ik met 12 mm een gat in en schroefde de bussen er in. Deze keer ging het goed. ondertussen had ik ook al het lager voorzien van een stuk draad en kon ik het meteen installeren.
P1010580q.jpg
Dat begint er al een beetje op te lijken. Alleen de bevestiging van de fiber blokjes ligt nu te ver naar achteren. Er moet een blok komen waarbij het lager iets meer naar achteren bevestigd wordt.

Eerst maar eens de bevestiging van de blokjes doen. Ik had al een kartonnen malletje gemaakt om de maten wat te kunnen uitzetten. Twee blokjes maple gemaakt en op de zaagtafel van groeven voorzien. De blokjes gaan er zuigend in.
P1010582q.jpg

Als bevestiging van de blokjes ben ik helaas gedwongen om #10-24 draad te gebruiken. M'n Hollandse voorraad metrisch materiaal begint langzaam te minderen. Om wat armslag te hebben ben ik in de Home Depot gaan winkelen en heb een ruime sortering meegenomen.
P1010583q.jpg
Nu kan ik wat plannen uitwerken en eventueel een ander pad inslaan als dat beter gaat.
 
Laatst bewerkt:

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Je kunt het draadeind ook zonder 'bus' in het maple bevestigen. Wel na het boren een draad tappen (vandaar die rare maten van de te gebruiken boor).

Ben reuze benieuwd naar het uiteindelijke zaagresultaat!
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
WR, ik zie maar weinig ruimte voor het zaaglint tussen en achter achter de blokjes.
En er moet ook nog een lager tegen de achterkant van het lint komen, in de buurt van de blokjes.
Kun je het blok hout waarin het nu zit niet zo maken dat de achterlager er ook verstelbaar in zit?
Mvg, :).
 

WR1944

Oud hout
Die rare maten waren voor de draadbus bedoeld. Ik had de draad in het maple kunnen tappen maar omdat ik verwacht het lager regelmatig te moeten verstellen bij een ander lint vond ik het prettiger iets van metaal te hebben dat minder slijtagegevoelig is. De draad van het draadeind is grover dan metrische draad dus het houdt wel iets beter.
Het achterlager komt iets meer naar achteren. Het getoonde blok was meer om de draadbus te testen. Het blok is trouwens al ter ziele omdat ik de bussen heb verwijderd. Vandaag ga ik verder. In het begin was het even zoeken naar de goede methode maar ik denk dat ik op de goede weg zit. Langzaam valt alles op z'n plaats. Er komt nog wel wat micro-chirurgie aan te pas voordat het in elkaar zit.

Die ruimte achter de blokjes is een paar millimeter. Dat vind ik ook wat aan de krappe kant. Ik wilde de groef niet dieper maken om het blokje niet te veel te verzwakken. Ik denk dat ik er nog een blokje van 10 mm dik achter lijm en de groef dan wat dieper maak. De breedte is 5 mm en daar moet een lint wel in passen lijkt me.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Het was een vruchtbare zondag.
Ik had het hoofdblok voor de ondergeleider al voorbereid en de bussen voor het lager er ook al in gedraaid. Van het mislukte stukje maple kon ik nog twee blokjes maken om de geleiderblokjes wat op te dikken. Terwijl de lijm droogde maakte ik van een stukje aluminium twee stripjes die de fiber blokjes moeten vasthouden. De geleiderblokjes werden van gaten voorzien voor de draadstangetjes die in het hoofdblok gaan.
P1010585q.jpg

Nu kon ik die gaten overnemen op het hoofdblok, voorboren en de kleine draadbussen inschroeven.
P1010584q.jpg

In de twee andere gaten komen aan de achterkant T-moeren. Nadat ik uit een draadeind vier draadstangetjes had gehaald kon ik die inschroeven en de hele zaak monteren. Er is een geleiderblok ontstaan. En het ziet er uit als iets dat in de praktijk gaat werken.
P1010587q.jpg

P1010586q.jpg

Ik had geluk want het hout dat ik over had van de ondersteuning van de tafel was 30 dik. Het lager is 32 mm uitwendig. Door het lager in het midden van het blok te plaatsen en de zijkant van het blok precies op de zaaglijn te plaatsen kom ik precies goed uit. De achterkant van het lint zal net over de rand van het lager lopen. Precies zoals aangegeven in het schema van Spaander.

Nu een stuk uit het frame halen, draadbussen inschroeven, een groef in het hoofdblok maken en dan komt het volgende probleem al aanzetten, de bovengeleider.
 

WR1944

Oud hout
Ik was lekker op dreef en ging de volgende stap doen, het stukje uit het frame halen voor de ondergeleider. ik had alles al afgetekend en nadat ik de wielen verwijderd had maakte ik de verticale zaagsnede.
Om er een beetje makkelijk de horizontale zaagsnede te kunnen maken heb ik het frame losgeschroefd van het karretje en het gevaarte op de werkbank geplaatst en goed vast geklemd.
P1010588q.jpg

Nadat de hap er uit was heb ik het gat voor de draadbussen afgetekend.
P1010589q.jpg

Na ietsje fatsoeneren kon het gat voor de draadbussen geboord worden. Omdat het gat in kops hout werd geboord was het begin wat zwabberig. Daarom heb ik de beide draadbussen iets dieper moeten schroeven. Met de geleider op z'n plaats kon ik uitzetten wat de maximale en minimale positie zou moeten zijn. Aan de hand daarvan heb ik een gleuf in het hoofdblok gemaakt. En heb ik het blok even provisorisch geplaatst. Het begint er al een beetje op te lijken.
P1010590q.jpg

De volgende stap wordt de bovengeleider. Dat wordt weer een graadje moeilijker. Maar als dat op z'n plaats zit ben ik naar mijn gevoel over de heuvel. Dan gaat alles makkelijker. Ik voorzie na de bovengeleider geen echte uitdagingen meer.
 

DouweB

Actieve deelnemer
26 sep 2015
33
8
Lelystad
Ziet er (zeker voor zondagswerk..) heel knap uit! En minder volumineus dan ik verwacht had, dus voor mij ook een goed voorbeeld om uit te proberen, bedankt! met vriendelijke groeten, Douwe
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
WR, kun je de achterlager verstellen van voor maar achter en van naar links en naar rechts?
Bij de veel geleiders zit het lager op een excentrisch asje waardoor je met draaien het lint mooi op de rand kan afstellen.
In de praktijk zal je merken dat je dat wel eens moet bijstellen of opnieuw moet afstellen, meestal bij elk nieuw of ander lint.
Mvg, :).
 

DouweB

Actieve deelnemer
26 sep 2015
33
8
Lelystad
Spaander, als ik het goed zie op de laatste foto, midden rechts, dan kan het blok wel van voor naar achter. De afstand die je moeten kunnen overbruggen is het verschil in breedte tussen het smalste en het breedste lint dat je wilt kunnen gebruiken.
Heb jammer genoeg net weer een nieuw lager op de achteras van mijn 500 gezet, anders was het duidelijker geweest hoe je het lager, net als jouw tekening, kunt verdraaien:as achterlager .jpg

Het verschil tussen de beide uiterste standen is ± 5mm, ofwel 25/128....
icon7.png
, neem aan dat je dat in de praktijk ook wel het maximale is. Het plaatje van Spaander geeft aan dat het lint dicht mogelijk over "het randje" moet lopen. Hoe groter de diameter van het lager (en de eventuele flens, ook handig tegen slijtage) des te minder kritisch is het volgens mij. Ringetjes er tussen zal moeilijk werken ivm wiebelen van het blok.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Spaander, als ik het goed zie op de laatste foto, midden rechts, dan kan het blok wel van voor naar achter.
Ja, dat had ik gezien.

De afstand die je moeten kunnen overbruggen is het verschil in breedte tussen het smalste en het breedste lint dat je wilt kunnen gebruiken.
Dat is ten dele waar, je moet ook rekening houden dat het lint niet altijd precies in het midden op het wiel loopt.

Het verschil tussen de beide uiterste standen is ± 5mm, ofwel 25/128....
icon7.png
, neem aan dat je dat in de praktijk ook wel het maximale is.
Bedoel je hiermee tussen de blokjes? zo ja is dat bij mij ook ongeveer 10mm.

Het plaatje van Spaander geeft aan dat het lint dicht mogelijk over "het randje" moet lopen.
Hoe groter de diameter van het lager (en de eventuele flens, ook handig tegen slijtage) des te minder kritisch is het volgens mij.
Ringetjes er tussen zal moeilijk werken ivm wiebelen van het blok.

Mvg, :).
 

DouweB

Actieve deelnemer
26 sep 2015
33
8
Lelystad
Spaander: Bedoel je hiermee tussen de blokjes? zo ja is dat bij mij ook ongeveer 10mm.
nee, ik bedoel tussen de beide uiterste standen van het excentrische lager achter het zaaglint, die speling zal vrij beperkt zijn. Je hebt zeker gelijk met de plaatsing van de zijgeleiding, dat is wat ingewikkelder en je hebt inderdaad wat meer speelruimte nodig, bedankt!

met vriendelijke groeten, Douwe
 

WR1944

Oud hout
Voor zover ik het kan overzien heb ik voldoende ruimte ingebouwd voor het afstellen. Het geheel kan naar voren en achteren. Het lager kan in- en uitgeschroefd worden. De blokjes kunnen verschoven worden.
Mocht het lint niet goed op de rand van het lager lopen dan kan ik met een strookje papier aan de voor- of aan de achterkant hier nog wat corrigeren.

De praktijk zal het uitwijzen en indien nodig ga ik weer terug naar de tekenplank en maak een nieuw ontwerp.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Willem, mocht je het lager moeten kunnen verstellen, kun je het witte busje, wat je met de 3d printer hebt gemaakt, kunnen vervangen door een excentrisch busje waardoor het draaien van het busje ooit de posite van lager tov het lint verandert, kost iets meer moeite met afstellen maar je hebt meer afstel mogelijkheden.
 

WR1944

Oud hout
Dat lijkt op het eerste gezicht een oplossing maar dat busje zit op het draadeind vast waarmee de positie van het lager naar voren of achteren wordt bepaald. Ik zou dan iets moeten verzinnen waarbij ik het busje onafhankelijk van het draadeind kan verstellen. Ik denk dat het dan een te gecompliceerde constructie wordt. Als ik een strookje papier of karton verticaal aan de voor- of aan de achterkant tussen het frame en het geleiderblok plaats heb ik het zelfde effect. Het gaat maar om fracties van een millimeter,
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Wat je zou kunnen doen is er een flens aanmaken waarmee je de stand van de excentrische bus kan verdraaien (met een 3d printer moet je dat toch kunnen..) en dan kun je die bus om het draadeind heen draaien tot je de juiste positie hebt, tis maar een ideetje.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.