Lintzaag 400 mm Matthias Wandel stijl

WR1944

Oud hout
Ik heb in m'n werkzame leven zo nu en dan een excentrische verstelmogelijkheid ontworpen. Ook al is het op een kleinere schaal, ik weet wat er op me af komt. Ik zie dat excenter als een Plan B of Plan C.

Ik ben nu met de bovengeleiding bezig. De geleiding wordt identiek aan de ondergeleiding kwa maten, alleen in spiegelbeeld gemaakt. Ik ben nog even aan het puzzelen hoe de verstelling verticaal gedaan moet worden. Als je eenmaal in het frame gaat zagen is er geen weg terug meer.
 

WR1944

Oud hout
Ik vermoed dat veel mensen het kapitalistische gezelschapspel Monopoly hebben gespeeld. En zo nu en dan moest je een kaart van het stapeltje pakken waar dan een mededeling op stond waar mee je verder moest spelen. Eén van die mededelingen was dat de bank een fout heeft gemaakt in jouw voordeel en je mag een bepaald bedrag uit de pot nemen. Mij is zoiets in levende lijve gebeurd. Door een fout bij de Amerikaanse sociale dienst krijg ik een aanzienlijke som geld uitgekeerd. Niet genoeg om een Porche aan te schaffen maar wel een leuke motorfiets mocht ik die behoefte hebben.

Ik ben toch wat praktischer ingesteld en ik ga er gereedschap voor kopen. Het eerste dat bij me opkomt is een lintzaag. Het stuit me tegen de borst dat ik het zelfbouwproject voorlopig stop maar door allerlei ontwikkelingen zat dat enigszins in het slop. De keuze is nog niet gevallen maar het gaat om een Rikon of een Jet omdat die in dezelfde afmetingen vallen als de zelfbouwzaag.

https://www.woodcraft.com/products/...21e069702d0676000f61,5764018e69702d3ae3000bf8

https://www.woodcraft.com/products/...21e069702d0676000f61,5764018e69702d3ae3000bf8

Ik heb een lichte voorkeur voor de Jet. Welke het wordt is nog even de vraag, ik ga eerst eens even neuzen bij Woodcraft. Ik zal wel wat moeten slopen van de machine om het karkas wat lichter te maken om het in de kelder te krijgen. Ook zal ik waarschijnlijk de verrijdbare tafel die ik voor de zelfbouw had gemaakt, voor de nieuwe zaag gaan gebruiken.

Het zelfbouwproject gaat niet bij het grofvuil. Ik heb de intentie het af te maken al kan dat best wat aanlopen.

Ik houd jullie op de hoogte.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Hallo WR1944,
Dat is toch wel heel fijn voor jou maar voor ons die dit project volgen wel jammer, maar wat in het vat zit verzuurt niet....toch.
Is het Powermatic merk aldaar niet wat? Dat wordt volgens mij ook door de woodwisperer gebruikt.
We willen wel in het nieuwe tools topic jou aanwinsten zien hoor.:D
Mvg, :).
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Een prachtige meevaller voor je, WR1944. Maar het lijkt (voorlopig) minder goed nieuws voor het lintzaagproject. Ik ken een paar mensen (o.a. via dit forum) die aan dit lintzaagproject begonnen. Mooie filmpjes zag ik over hun bouwvorderingen en het inspireerde me zelf ook een Mathias-Wandel-lintzaag te bouwen maar ik zag nooit een rapportage van een succesvol resultaat en mijn voornemen belandde diep in de ijskast. Totdat jij begon. Ik hoopte stiekem dat jouw project wel succes zou hebben.
Nou ja..., gelukkig sluit je dat zelf nog niet uit.

Hoe dan ook, ik wens je een mooie set nieuw gereedschap toe. Bij jou is het in goede handen.

mvg
Klaas
 
P

Pel

Guest
Gefeliciteerd met de financiële meevaller Wim, ik hoop toch dat je het project lintzaag probeert af te maken, ik zou het bijzonder jammer vinden als dit mooi project ergens in een hoek zou blijven liggen? Ik heb het met grote interesse gevolgd, maar die beslissing ligt natuurlijk bij jou.

Groet Pel.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Hallo WR1944, dat is altijd erg fijn, en zeker als het gebeurt zonder dat men er op rekent.

Maar toch zie ik ergens in de verte, jouw vrouw met een wolkje erboven vol met Schoenen, tassen en lekkere luchtjes.

Maar veel zaagplezier met je aankomende nieuwe lintzaag.
 

WR1944

Oud hout
......... Maar toch zie ik ergens in de verte, jouw vrouw met een wolkje erboven vol met Schoenen, tassen en lekkere luchtjes. .......

Dan zou ik toch maar een bril opzetten als ik jou was want dat is niet de aard van m'n vrouw. Die is meer praktisch dan modieus. ;)

De keuze is toch wat gecompliceerder dan bij de modale Amerikaanse hobbyist die een werkplaats in een gelijkvloerse garage heeft. Bij mij moet het een kelder in met bovendien een vrij laag plafond. Ik moet de machine zo ver kunnen demonteren dat de brokken met de hand via een trap te vervoeren zijn. Maar eerst moet alles ook nog vijf treden op om op de front porch te komen bij de voordeur. Ik zit tussen Rikon en JET te dubben waarbij de JET me een iets degelijker uitstraling heeft. Eerst maar eens buurten bij Woodcraft.

Ik heb zeker de intentie om de lintzaag af te bouwen zodra ik door de dringende klussen heen ben. Onze kat zat per ongeluk opgesloten in een kamer en heeft in een poging de deur te openen een deel van het triplex van de deur afgekrabd. Dus liggen er een paar 2x6 balken klaar om verder bewerkt te worden. En zo ligt er meer te wachten.

Voor de onderste geleiding van het lintzaagblad had ik een draadeind met twee rampamoeren in het hout gedraaid. Bij het aantrekken van de sterknop voelde ik dat de moeren losgetrokken werden uit het kopse hout. Dat wil ik met twee componenten lijm verhelpen. Het ligt al klaar, nu nog de gelegenheid.
 

chrashdummy

Nieuw lid
25 feb 2013
4
0
Nijmegen

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.