Krachtstroom

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Nou weet ik nog niet of dit topic hier eigenlijk wel thuishoort, maar ik overweeg om krachtstroom aan te laten leggen. Hierdoor heb ik dan ook een grotere keuze in tweedehands machines (en natuurlijk keuze uit een groter vermogen).

Nu belde ik met de aardige dame van de electriciteitsmaatschappij en die had de volgende opties:

3 x 25A
3 x 35A
3 x 40A
3 x 50A

Deze zouden allemaal rond de prijs van 180 euro zitten (indien de kabel geschikt is natuurlijk)

Verder was er nog mogelijk:

3 x 63A
3 x 80A

Dit zou rond de 350 euro kosten.

Mocht de kabel niet geschikt zijn, dan moet er vanaf de openbare weg een nieuwe kabel komen (afstand ongeveer 7 meter) en dan zullen de kosten ongetwijfeld anders zijn, maar hier zou ik een offerte van krijgen.

Mijn vraag is nu eigenlijk, wat zou ik nodig hebben om in mijn werkplaats(je) goed te kunnen werken? Ik zal niet zo gauw meer dan 2 machines aan het draaien hebben.
Ik kan natuurlijk meteen uitgaan van het allerhoogste, maar als het niet echt nodig is.

Iemand een tip?????
 
A

Anonymous

Guest
3x 25a is net zo duur in kosten als 1x 25 a.
Ik heb dat ook thuis,werkt prima,nooit kapot gehad.
Het ligt uiteraard aan je belasting of het genoeg is,maar hou er rekening mee als je
het/de machine koopt,dat je aan die waarde denkt.
Als je alleen werkt,en je hebt meerdere machines,dan draaien die vaak zelden allemaal.

Hou er verder rekening mee,dat als je boven een bepaalde wattage machines hebt,je
niet meer hobbymatig werkt,maar bedrijfsmatig.
De milieu dienst kan dan langskomen en moeilijk doen,cq,maatregelen eisen of opleggen.
Mijn zwager had pok zo,n akkefietje met de gemeente hier,en moest naar een industrie terrein.
En ambtenaren komen altijd als jij het niet wilt.
Mijn zwager was trouwens verraden door zijn buren,die last van hem hadden,ook toen hij niet thuis was.( de kift denk ik )
Ik zal je de rest van het verhaal besparen,maar doe het in stilte zou ik zeggen.


:mrgreen:
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Ok, bedankt voor de tip.

Maar voor een beetje normale zaagtafel / lintzaag / afzuiging / freestafel.....wat zou ik daarvoor nodig hebben?
 
A

Anonymous

Guest
3x 25,meer dan genoeg.

:cool:

3x 50 of hoger is industrie,en dan val je wel op denk ik.

:mrgreen: :mrgreen:
 
A

Athanor

Guest
Ik adviseer je nog eens goed op het forum te zoeken naar topics over dit onderwerp. Als je een zwaardere installatie dan 25A neemt zul je jaarlijks forse toeslagen van de netwerkleverancier erbij krijgen die meer dan 500 euro kunnen zijn. Dat is daar al eens uitgediept.

Succes!

Fons
 

AltaSilva

Actieve deelnemer
5 feb 2010
32
0
Z.O. Brabant
Dag Dave, en Henkus en Athar,

Over 'kracht'…..
Mocht het zo zijn dat er een electrisch fornuis in huis is, met andere woorden, dat je electrisch kookt, dan heb je, zeker als je huis al meer dan pakweg 20 jaar oud is, zowiezo al 'kracht' in huis. Doorgaans met 3 x 16A-traag afgezekerd, de hele installatie met 3 x 25A-traag.
Mocht dat bij u het geval zijn, dan zou je kunnen overwegen de fornuisleiding via een wisselschakelaar geschikt voor 'kracht' op die manier naar de werkplaats leiden.
OK, toegegeven, het is dan of koken of machine(s) in bedrijf hebben, maar niet tegelijk.
Met 3 x 16A kun je in principe tot 11kW afnemen, in de practijk zou ik me beperken tot 9kW vanwege de cos phi (φ) die bij inductieve lasten zoals een electromotor altijd kleiner is dan 1.
Laat onverlet dat volgens mij 9kW voor de mensen zoals u en ik en andere deelnemers van dit forum, wel voldoende zal wezen, of anders gezegd, dat kun je toch niet meer als tobben beschouwen.

Wees gewaarschuwd: als je de hoofdzekering(en) wilt laten verzwaren, je vastrecht stijgt mee!!

Mvg
AltaSilva
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
@allen

Heb deze week even een bezoekje gehad van de monteur van de energieleverancier.
Mijn inkomende kabel is in ieder geval al geschikt voor krachtstroom en indien ik zou kiezen voor 3 x 25a, dan blijven al mijn kosten (vast recht etc.) gewoon gelijk.

Mij lijkt dit voor normaal gebruik ook wel voldoende.
Al met al kost mij dit dan 185 euro voor het aanleggen in de meterkast (incl. nieuwe meter etc.)
Bijkomende kosten zijn dan nog het werk vanaf de meterkast tot in de werkplaats.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.