Van kleine garage naar klein maar fijne werkplaats

Atmoz

Actieve deelnemer
Yepp dat is inderdaad hetzelfde maar dan moet je wel makkelijk bij je stofzuiger kunnen en hem steeds omswitchen van Auto naar Manual.

Bij mij staan de stofzuigers links en rechts onder de werkbank in de hoeken "opgesloten" dus hun stand op "Auto" en een aparte aan/uit schakelaar aan de muur binnen makkelijk bereik is dan wel zo comfortabel ;)


Ahhhh, dan snap ik hem ook :p

Slim ja. Is het nog een idee om met simpele/goedkope RF-zenders (denk aan KlikAan, KlikUit) een draadloze schakeling te maken? Bij ieder apparaat monteer je dan zo'n kleine zender.
Op die manier hoef je nooit naar die schakelaar te lopen. Je hebt natuurlijk geen ruimte van 20x20meter, maar ook in kleinere ruimtes lijkt het me handig. Ik ga het denk ik wel zo maken. Ook met m'n afzuiging op krachtstroom.
Ben daar nu een relaiskast voor aan het maken.

Anyway: ben weer benieuwd naar het vervolg!

Gr,

Atmoz
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Ahhhh, dan snap ik hem ook :p

Slim ja. Is het nog een idee om met simpele/goedkope RF-zenders (denk aan KlikAan, KlikUit) een draadloze schakeling te maken? Bij ieder apparaat monteer je dan zo'n kleine zender.
Op die manier hoef je nooit naar die schakelaar te lopen. Je hebt natuurlijk geen ruimte van 20x20meter, maar ook in kleinere ruimtes lijkt het me handig. Ik ga het denk ik wel zo maken. Ook met m'n afzuiging op krachtstroom.
Ben daar nu een relaiskast voor aan het maken.

Anyway: ben weer benieuwd naar het vervolg!

Gr,

Atmoz

Is zeker handig maar voor mij denk ik geen toegevoegde waarde omdat ik aan beide muurzijden zo een schakelaar heb dat betekent dat het altijd binnen bereik is (centraal gezien max. 2 meter van mij vandaan).
Maar goed sommige dingen beslis ik ook in de praktijk dus wie weet.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Hoi Erik,

Leuk je vorderingen te zien......maar had de topictitel niet beter...

"Fijne werkplaats der fijne werkplaatsen"

moeten heten? Of heb ik de verkeerde Erik voor me?
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Hoi...neen je hebt de goede voor je maar ik ben hier nieuw en meteen met zo een titel te beginnen heeft dan veel uitleg nodig...lol
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Vandaag een houtrekje gemaakt na een keer struikelen over de "rotzooi"....toch nog fff werk maar broodnodig :rolleyes:

IMG_1576.jpg
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Ook bouw ik split top (Roubo-Style) en bouw mijn blad op uit 5x10 uit Douglas.

Erik, ik volg je draadje met veel plezier!
Wat ik mij afvroeg, waar heb jij je douglas vandaan? Ik ben al een tijdje op zoek, maar ik vind geen balken in deze maat gedroogd en zonder veilingkanten...
Vind het een beetje zonde van de energie om de veilingkanten helemaal weg te schaven, dan kan ik namelijk net zo goed ruw halen...
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Erik, ik volg je draadje met veel plezier!
Wat ik mij afvroeg, waar heb jij je douglas vandaan? Ik ben al een tijdje op zoek, maar ik vind geen balken in deze maat gedroogd en zonder veilingkanten...
Vind het een beetje zonde van de energie om de veilingkanten helemaal weg te schaven, dan kan ik namelijk net zo goed ruw halen...

Van Feij in 's-Gravendeel.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Je moet je registreren om de zoekfunctie te gebruiken, dus ik zie zijn topics niet (en nee, ik ga mijn niet registreren).

Als je googled op

Front der Fronts
Transport der Transporten

Kom je meteen op het juiste topic op het HTforum.

Heb je voorlopig (hopelijk) veel kijk en leesplezier.

Mijn luidsprekers heb ik 2 jaar aan gebouwd en gemiddeld 2 uur per dag...dus ik ben wel een houtliefhebber...lol.
 

WR1944

Oud hout
Gevoelsmatig lijkt me de sterkte van het plankenrek wat aan de minne kant. Om een mogelijke ramp te vermijden kun je de zwaarste planken beter het dichtst bij de muur plaatsen. Door de vrij lange uithouders heb je een behoorlijke hefboomwerking.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Ik snap je bezorgdheid maar het zijn hier 18 mm dikke hardhouten steunen die volledig opgesloten zijn in het multiplex (passend vastgetikt en verlijmd in een pen/gatverbinding) aan beide zijden met twee schroeven door en door gewaarborgd.
Per rek zitten er 4 lange schroeven in 8 mm pluggen in baksteen....m.a.w. het kan wel een stootje hebben maar ik hou het in de gaten :)
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Uit gewoonte kijk ik altijd naar het zwakste punt in constructies. In jouw geval is dat de verticale doorsnede van de uithouder waar hij de verticale balk in gaat. Die doorsnede moet het totale moment van de belasting doorgeven aan de verticale balk. Ik heb geen ervaring met de sterkteberekeningen voor hout maar ik vermoed dat daar wel formules en mogelijk zelfs praktijkbenaderingen voor bestaan. Maar dat laat ik graag aan de deskundigen over. ;)
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
Moment is kracht maal arm.
in geval van een gelijkmatig verdeelde last is de arm halverwege.

500 n x (,6/2)
en dan kun je verder de knoop nog gaan berekenen maar daarvoor heb ik teveel gespijbeld haha

maarja... Hij is proefondervindelijk al goedgekeurd... Het is veel leuker om gewoon hout te blijven stapelen tot het mis gaat!
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
De armen zijn nu 50 cm ik wilde ze tijdens de praktijkgebruik nog iets inkorten omdat er een powertoolwerkbank onderkomt.
Ik zal de armen anders voor de extra zekerheid wel vandaag al iets inkorten...better safe than sorry.

ik heb dit ontwerp trouwens van youtube waar ze ook iets korter zijn.


Ik heb voor de armen Bankirai restjes gebruikt.
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Vandaag niet zo heel veel gedaan maar wel alvast een beginnetje gemaakt met de poten van de werkbank, deze pasten maar net in de Kapex om af te korten maar de gleuven waren daarna echt een maatje te groot voor hem...:)

IMG_1581.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.