Van kleine garage naar klein maar fijne werkplaats

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Het box-in-box systeem begint vorm te krijgen. De achterste doos is natuurlijk de onderzijde maar dat spreekt.
Er zit daar een dikke bushing in die ik nog had liggen (was een 20mm boormal)
20180326_142516.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Zo de lift is klaar en werkt zeer goed zonder echt kracht te moeten uitoefenen..gaat goed soepel.

Ook de voorziening van stofafzuiging gemaakt.

Ik laat nog wat draadeind zitten om eventueel nog te kunnen aanpassen...tafel waar hij in komt is nl. 4 cm dik.

20180328_124945.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
De ophangkraag ook gereed met aan twee kanten gesouvreind tegen spinters,welke voor oneffenheden kunnen zorgen, hij moet nl. zeer vlak tegen te onderkant tafel komen zodat alles in de haak blijft.

20180328_140207.jpg
 
Laatst bewerkt:

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
396
114
Zuidoost Brabant

WR1944

Oud hout
Die spindels zijn in principe beter geschikt voor lineaire verplaatsingen dan "ordinaire" draadstangen. Echter hebben veel van die spindels een steile draad van soms 8 mm per omwenteling. Dat is niet prettig als je nauwkeurig wilt instellen. Ze bestaan ook in 2 mm bij een 8 mm spindel en dat werkt al veel beter. M'n Triton heeft zo'n spoed. Die speciale moer met de veer is bedoeld voor een spelingvrije beweging. De speling tussen moer en draad wordt zo naar één kant gedrukt. Zelfremmendheid is bij stappenmotoren niet belangrijk omdat de stappenmotoren zelf tot een zekere hoogte zelfremmend zijn. Door het gewicht van de frees en de omringende constructie zal de speling toch wel naar één kant worden gebracht door de zwaartekracht bij verticaal gebruik.
 

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
396
114
Zuidoost Brabant
Niet alle soorten trapezium draad spindels zijn zelfremmend, vandaar de speciale moer

Die spindels zijn in principe beter geschikt voor lineaire verplaatsingen dan "ordinaire" draadstangen. Echter hebben veel van die spindels een steile draad van soms 8 mm per omwenteling. Dat is niet prettig als je nauwkeurig wilt instellen. Ze bestaan ook in 2 mm bij een 8 mm spindel en dat werkt al veel beter. M'n Triton heeft zo'n spoed. Die speciale moer met de veer is bedoeld voor een spelingvrije beweging. De speling tussen moer en draad wordt zo naar één kant gedrukt. Zelfremmendheid is bij stappenmotoren niet belangrijk omdat de stappenmotoren zelf tot een zekere hoogte zelfremmend zijn. Door het gewicht van de frees en de omringende constructie zal de speling toch wel naar één kant worden gebracht door de zwaartekracht bij verticaal gebruik.

Dus als ik het goed begrijp moet je de moer bevestigen aan het liftplateau waar de frees aanhangt? Ik ben zo niet technisch onderlegd :eek:
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
vandaag een gat in de 4cm tafel gezaagd en de bak opgehangen en plateau erin.
20180329_112706.jpg

- - - Updated - - -

Eindelijk op zijn plek
20180329_114652.jpg

- - - Updated - - -

Deksel erop

20180329_141057.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
komt nog een Fence overheen dan is het gat aanzienlijk kleiner maar nog wel goed genoeg voor de stofafzuiging vanuit de onderkant.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Overzicht van mijn Frees/Assembly Tafel zo ver.
Snoer van de machine wat nu nog hangt wordt natuurlijk straks even netjes veilig geleid...moest eerst veel uitproberen en vond het even genoeg voor vandaag.
Waar je het doorzichtige T-stuk ziet komt een Festool blastgate en een D50 slang naar onderkant freesmachine....dat is nog in bestelling.

20180331_134238.jpg
 
Laatst bewerkt:

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.277
170
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Wat ik gedaan heb in mijn freestafel is, in dat gat een aantal plaatjes trespa op maat gemaakt met een gat erin voor verschillende functies, farondfrees vrij groot gat tec, die kun je er dan uit lichten voor het wisselen van de frees. je maakt het plaatje trespa net groter dan het gat en freest heen randje in de rand vanhet gat waar het trespa invalt. zo krijg je een aantal pasvorm plaatjes die simpel te wiesselen zijn en zorgen dat je geen gat in je tafe hebt waar je aan het frezen bent.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
90
West-Friesland
Ziet er goed uit Erik mooi gedaan, is de tafel niet te lang als je van de zijkant een lang stuk moet frezen?
Ik bedoel hiermee dat je dan te ver moet rekken met je lichaam.
Mvg, :).
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Noodschakelaar bij Baptist.
Tafel staat op wieltjes praktijk zal de veranderingen wel meebrengen...
Verschillende plaatjes was ik inderdaad van plan...zelfs eentje met alleen een vingergat voor als ik niet frees.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Noodschakelaar bij Baptist.
Tafel staat op wieltjes praktijk zal de veranderingen wel meebrengen...
Verschillende plaatjes was ik inderdaad van plan...zelfs eentje met alleen een vingergat voor als ik niet frees.

Dat is inderdaad een fijne schakelaar. Ik heb er 1 op mijn freestafel en 1 op mijn vandiktebank. De mijne komen van Aliexpress en daar zijn ze wat goedkoper. Zoek op Ali naar KJB17B of KJB17B-16. De eerste geeft meer resultaten, maar dat zijn niet allemaal de juiste.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.