Van kleine garage naar klein maar fijne werkplaats

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Uhhhh...bedankt maar die Youtube-wereld was al een tijdje geleden open gegaan zoals je in mijn mailtje kunt lezen.
Het ging er mij juist om dat je zoiets op DIT forum leuk kunt lezen/delen of naslaan.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Tja, routerlifts, of in goed nederlands freesopduwers — die zijn in zelfmaak meestal van de volgende types:
1. autokrik eronder
2. wormdraad-gedreven
3. met schaarmechaniek uitgerust
en dan vergeet ik er vast wel wat.
In ieder geval: zelf maken is veel werk, tegen weinig gebruiksgemak.
Vanuit die conclusie heb ik een ready-to-go oplossing gekocht. (En die nog niet gebruikt, trouwens.)
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Ready to go...dat noem ik toch de Kreg, Incra, Rockler en Jessem Routerliften....dus een van deze gekocht ?
Mijn bouw is dus gebaseerd op de worm/draadeind
aangedreven versies met op/in de freesplaat de afstelling zoals bovengenoemden...dus toch gebruikersgemak straks (hoop ik).

inderdaad erg veel werk maar ja....wel erg leuk op zelf te doen.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Enfin de aftrap voor mijn lift welke later of in een tafeltje of in mijn assembly tafel wordt gebouwd.
ik maak hem uit laagjes multiplex welke verlijmd en op strategische plekken geschroefd worden.
Het wordt een doos in een doos montage zoals Jay alleen geen hefboomconstructie.
De stofafzuiging wordt vanuit de doos afgezogen dus vanaf onderen...ook zoals bij Jay.
De op en neer beweging van de frees wordt gedaan met een M20 draadeind bedienbaar van bovenaf (de freesplaat)
Een dedicated freesmachine van Metabo gebruik ik voor deze uitdaging.20180320_115550.jpg
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Behuizing veilig en strak klemmen was ook nog een dingetje wat dit machientje heeft richeltjes en loopt ook nog eens taps toe en heeft zijn aan/uit knop op de meest ongelukkige plaats zitten.
De geleiding van de freesbehuizing wordt door het draadeind gedaad welke draait in een schroef boven en onder aan de behuizing deze schroeven zitten opgesloten in het hout door 30 graden gezaagde delen.

20180321_133516.jpg
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Voor het zeer belangrijke deel namelijk het haaks richten heb ik er even een slangenboor in gezet.
20180322_113526.jpg
 
Laatst bewerkt:

BuSpu

Nieuw lid
16 feb 2018
4
0
Hoi Erik,

Volgens mij maak je je het niet gemakkelijk met deze machine.
Ik heb zelf ook even gekeken op youtube en het valt me op dat voor de geleiding mensen vaak de geleiding van de frees zelf gebruiken, wel zo handig. Doe mogelijkheid heb jij met deze machine niet.

Even los van dit topic maar misschien zitten er leuke ideeën in, ik kwam deze foto nog tegen op internet:

Festool setup.jpg
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Ready to go...dat noem ik toch de Kreg, Incra, Rockler en Jessem Routerliften....dus een van deze gekocht ?
Sorry, zag deze vraag niet eerder… Ik heb een Festool CMS OF2200 gekocht. Leek me handiger dan een standalone of een ander merk, omdat ik een VL aan mijn MFT heb hangen & nu flexibeler ben (heb zowel TS55 insert als eentje voor de decoupeerzaag).
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Okay duidelijk Bert snap um. :cool:

Voor mij worden het mijn eerste freeservaringen en vind het erg leerzaam om in detail alles te gaan begrijpen.....bij genoeg ervaring zal het mooiere spul wel naar binnengedragen worden (als ik het tenminste ten gelde weet te maken)

@eric55
bedoel je mijn bijdragen...ik kon deze wel zelf zien..maar heb ze nu gedelete en weer opnieuw geupload is het nu in orde ?

@BuSpu...ken deze tip ....eerder gezien..slim opgelost.
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Ik vond de aangedragen oplossingen op youtube om het 20 mm draadeind op en neer te bewegen niet mooi..zowel het eraanslijpen van een hexagonaal als het erin boren/slaan van een bit.

ik kwam op het idee om er dan maar M10 draad in te tappen en er een inbusbout in te draaien en te borgen.
Zo is het draadeind van bovenaf met een zwengel of inbussleutel goed bestuurbaar.20180324_111604.jpg
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Centreren is erg belangrijk natuurlijk.
20180324_111902.jpg

- - - Updated - - -

En voila...
20180324_125940.jpg

- - - Updated - - -

Prima aansluiting met de sleutel.
20180324_154516.jpg
 
Laatst bewerkt:

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Hoe heb je de inbus bout geborgd ? Ik heb ooit hetzelfde gedaan en geborgd met rode loctite maar toch liep hij los. Mss even een laspuntje erop leggen
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Waarom heb je gekozen voor draadeind en niet voor een CNC-spindel? Die laatste loopt veel soepeler. Het kost wel wat meer, maar het valt mee als je die uit China haalt. Ik was ongeveer €25 kwijt.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Hoe heb je de inbus bout geborgd ? Ik heb ooit hetzelfde gedaan en geborgd met rode loctite maar toch liep hij los. Mss even een laspuntje erop leggen

ik ga vanaf de zijkant in een draadeind even een tapje maken met een borgschroefje.

ik heb het draadeind genomen omdat dit mijn eerste try out is en ik van metaalbewerking en kennis nog niet veel kaas heb gegeten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.