Van kleine garage naar klein maar fijne werkplaats

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooie upgrade Erik. Mijn ervaring is ook dat als je al deze dingen verbeterd en kant-en-klaar bij de hand hebt, je ze ook meer gaat gebruiken. Met als gevolg dat je sneller en consistenter gaat werken.

jaap
 

WR1944

Oud hout
Het is wel grappig om het verschil in aanpak te zien. Ik heb een K4 versie en heb daar ook een platform bij gemaakt. Dat heb ik volgens een voor mij rationele benadering in elkaar gezet.

P1040738q.jpg

Ik wilde alleen stabiliteit voor langere objecten. Vandaar dat ik blokjes heb gebruikt. Een doorlopende ondersteuning was overbodig want bij het plaatsen fungeert één van de blokjes als een eerste aanlegpunt en bij het verder zakken zal het object zich nestelen op alle vlakken inclusief de mal. Een verticale geleiding vond ik onnodig want de klem zet het object voldoende stabiel vast tegen de mal. Gewichtsbesparing was voor mij ook belangrijk want na gebruik moet het opgeborgen worden dus als je minder hoeft te verslepen is dat wel zo prettig. Een aanslag vond ik ook overbodig want potgaten worden in principe niet gezien. Het komt dus niet op een centimetertje meer of minder aan. Ik schat het aantal gaten per zijde in en zet als ik in de stemming ben een paar potloodschrapjes. Alleen als ik veel kleine gelijkvormige objecten te verwerken heb en daarbij twee gaten bij één opspanning maak wil ik wel eens een aanslag met een lijmtang aanbrengen. Ik ben redelijk tevreden over de stofafzuiging al heb ik wel met een rubber manchet en een stukje PVC-pijp een verloop moeten maken. Dat afzuighulpstuk moet ik wel los halen als ik de mal in hoogte wil verstellen.

Dit is m'n eigen rationalisering en zeer zeker geen kritiek op de aanpak van Erik. Hij heeft er iets moois van gemaakt.

Ik vind het systeem van potgaten nog steeds een goed systeem, zeker voor plaatmateriaal. Maar ik kan me ook voorstellen dat traditionele houtbewerkers er op neerkijken. ;)
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Zo wil ik de potgaten ook wel eens kunnen laten zien als ik ze bv vul met walnoten hout of ander contrasterende houtsoort...dus moet ik de maten uit kunnen zetten. Dan heb je toch iets artistieks/ambachtelijks van de "ordinaire" (lol) verbinding gemaakt. Dit even gezegd om mijn rationalisering ook even toe te lichten.
 

Spaansebrabander

Actieve deelnemer
19 nov 2018
26
0
Ik heb met jaloezie zitten lezen en kijken. Ik ben ook mijn garage aan het herinrichten met een werkbank van steigerhout en bakken van Ikea. Heb nu al minder zin om ermee door te gaan maarrrrr mijn auto kan wel de garage in als ik hem even opruim. Dikke pluim voor jou!
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Ik heb met jaloezie zitten lezen en kijken. Ik ben ook mijn garage aan het herinrichten met een werkbank van steigerhout en bakken van Ikea. Heb nu al minder zin om ermee door te gaan maarrrrr mijn auto kan wel de garage in als ik hem even opruim. Dikke pluim voor jou!

Dank je wel voor het compliment.
Natuurlijk is een mooie werkplaats extra leuk om in te werken maar het gaat natuurlijk altijd om wat je er uiteindelijk mee kunt maken.
Ik heb jarenlang met een Hornbach werkbank in een " fietsenhok" gewerkt en daar kwamen ook best wel mooie dingen uit voort.

Nog even snel iedereen de beste wensen en een mooie kerst wensen !!!!
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Verdorie, het ziet er allemaal keurig netjes uit. Lijkt mij een groot plezier om zo te kunnen "werken". Ik wil niet jaloers zijn, maar ik ben het nu wel een klein beetje. ;)
 

jjust

Nieuw lid
9 mrt 2015
11
0
Noord-Holland
Net het hele topic gelezen wat een mooi resultaat en een informatief verslag! Dank voor de moeite.

Ik ga zelf ook aan de slag met mijn garage maar dat wordt wel een meerjarenplan. Prioriteit heeft het fatsoeneren van de electra. Dit is een beetje zooitje geworden van jarenlange aanpassingen en uitbreidingen. Dat wil ik nu even goed doen.
Welk merk / type schakelmateriaal en wcd heb jij gebruikt? Die zien er netjes uit maar kan het met merk en type niet vinden.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Net het hele topic gelezen wat een mooi resultaat en een informatief verslag! Dank voor de moeite.

Ik ga zelf ook aan de slag met mijn garage maar dat wordt wel een meerjarenplan. Prioriteit heeft het fatsoeneren van de electra. Dit is een beetje zooitje geworden van jarenlange aanpassingen en uitbreidingen. Dat wil ik nu even goed doen.
Welk merk / type schakelmateriaal en wcd heb jij gebruikt? Die zien er netjes uit maar kan het met merk en type niet vinden.

Bedankt voor de complimenten.
Schakelmateriaal gewoon bij de Hornbach vandaan...maar belangrijker (voor mij) is dat het slagvast en spatwaterdicht is.
Elekta goed aanleggen kost veel tijd en is kostbaar maar heb je straks veel plezier aan. Gebruik veel dozen dan kun je later makkelijker uitbreiden en/of veranderen.
 

jjust

Nieuw lid
9 mrt 2015
11
0
Noord-Holland
Dank ga ik eens bij de hornbach kijken.

Ik wil ook slagvast en spatwaterdicht schakelmateriaal gebruiken. Het huidige schakelmateriaal is ook al heel oud en is niet veel soeps. Veel te kleine lasdozen etc. Dus nu wil ik het in 1 keer goed doen.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Even tussendoor een ladenkast gemaakt voor mijn hal. Massief walnoten en eiken laden.
Hij is nog niet klaar maar begint erop te lijken.

20190124_130207.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Bedankt. Tja steigerhout dat is precies wat het is...............was ooit mooi hout (lelijk hout bestaat voor mij niet).
Ik schiet altijd in de lach als ik hiervan weer vaak dure meubelen gemaakt zie. Maar smaken verschillen, bij mij moet je er niet mee aankomen.
Als de ladenkast (100 x 40 x 40) klaar is post nog wel een fotootje.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Okay ik heb me laten verleiden om de te dure Woodpecker T-600 te kopen. Leuk dat ze het in een mdf malletje leveren.
Nu haat ik MDF (in mijn werkplaats) maar het gaat me te ver om voor gereedschap een nieuwe ophangmal in walnoten te frezen dus schilder ik de mal maar een paar keer wit (dan kan het ook gelijk wat meer hebben) alvorens op te hangen. Staat al in de primer nu .

20190217_143524.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Dat is toch best een heel mooi gefreesd MDF bewaarplankje.
Net als alle andere dingen die ik in dit topic langs zie komen!!
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
@ Erik van Voorst En mocht je de 30 cm lineaal van Woodpeckers ooit kopen, deuveltje bovenin het staande vakje — daar past–ie precies in. : ))

O ja, ik die schuifjes er wel weer inzetten. Als je T-haak op de grond valt, wordt-ie daar niet beter van.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.