Van kleine garage naar klein maar fijne werkplaats

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Met de router erin, toch een stukje zwaarder... ook weer niet zo spannend hoor. Maar je wil liefst een exacte aansluiting zodat je werkstuk geen verschil merkt tussen de freesplaat en je tafel. En dan zijn 10 schroeven best veel. Bij mij werkte het uiteindelijk goed door alles wat naar biven te draaien en dan langzaam te laten zakken. Maar ze beïnvloeden elkaar wel, dus het duurt even. Continu met een vlak houtje zoeken naar een hoogteverschil.....

ik heb ook een Incra tafel en heb hier al serieus op gevloekt en al 2 keer een paar uur aan versleten, die 10 vijsjes vind ik teveel, het gaat telkens goed tot een van de laatste vijsjes… eerlijk gezegd vind ik ze nog altijd niet 100% staan maar ik laat het effe zo nu, ik denk dat ik er anders begin op te meppen :p
van de freestafel met wonderfence ben ik dan wel zeeeer tevreden (mag ook wel voor dat geld) en die cleansweep adapter onderaan die werkt echt enorm goed!
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Bak gemaakt..gaten in de poten...en nav New Britt Youtube doe Parfdog Removers gemaakt.
Beetje overdreven filmpje wat het is niet meer dan plankje uitzoeken gaatje boren en gleufje zagen..enfin het werkt wel want het is soms geen doen om hem met de hand uit het beuken of noten te halen.
De mooie Fostner boor is dus al bot..visueel ziet hij er nog als nieuw uit...alles UITERAARD met lage toeren geboord maar na het beuken en noten is hij BOT. (Toch niet zo heel veel gaatje hoor)

20190609_133716.jpg
20190609_134410.jpg
20190609_162027.jpg
 

pietjeekes

Actieve deelnemer
1 mei 2016
133
6
Berlaar-Heikant BE
Zeer Mooi.
Van een garage kan je toch niet meer spreken.
Dit is gewon een zeer mooie werkplaats.
Die mal voor die MFT te maken werkt die goed. Ben zelf ook aan het denken om een MFT te maken.
Maar twijfel nog aan die van 24/7 wood of deze
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Zeer Mooi.
Van een garage kan je toch niet meer spreken.
Dit is gewon een zeer mooie werkplaats.
Die mal voor die MFT te maken werkt die goed. Ben zelf ook aan het denken om een MFT te maken.
Maar twijfel nog aan die van 24/7 wood of deze

Ja de mal werkt zeer goed maar dwz alleen als je de gaten 96 mm uit elkaar wilt ....wil je bv. 192 mm uit elkaar (dus steeds een overslaan) zoals ik hier op de poten doe...dan heb je geen 2 vastzet punten maar 1. Tenzij je het niet erg vind om 3 mm gaatjes "extra" te boren.
De Fostner boor is na 80 gaten in massief hout bot geworden (lage toeren en steeds uitstekend opgeborgen) maar daar heb ik correspondentie over. De boor zelf ziet er overigens nog steeds als nieuw uit. Stofafzuiging is een MUST.

Alleen als je budget beperkt is (of dat absolute haaks ivm zagen boeit je niet zo) zou ik voor de 24/7 mal gaan...de Parfit mal is nl. echt van een ander/beter niveau.
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Straf dat die boor nu al bot is, zeker met dergelijk correct gebruik. Normaal is boren in MDF en consoorten toch net nog meer afzien voor een snijvlak, dus ik wil niet weten hoe snel ze daarin bot worden. Daarin zal je er waarschijnlijk wel minder last van hebben?
 

pietjeekes

Actieve deelnemer
1 mei 2016
133
6
Berlaar-Heikant BE
Ja de mal werkt zeer goed maar dwz alleen als je de gaten 96 mm uit elkaar wilt ....wil je bv. 192 mm uit elkaar (dus steeds een overslaan) zoals ik hier op de poten doe...dan heb je geen 2 vastzet punten maar 1. Tenzij je het niet erg vind om 3 mm gaatjes "extra" te boren.
De Fostner boor is na 80 gaten in massief hout bot geworden (lage toeren en steeds uitstekend opgeborgen) maar daar heb ik correspondentie over. De boor zelf ziet er overigens nog steeds als nieuw uit. Stofafzuiging is een MUST.

Alleen als je budget beperkt is (of dat absolute haaks ivm zagen boeit je niet zo) zou ik voor de 24/7 mal gaan...de Parfit mal is nl. echt van een ander/beter niveau.
Budget is beperkt voor de moment maar ik zou wel het liefst haaks kunnen werken. staat namelijk nog ee ninvalzaag in mijn idee dus zou wel mooi zijn.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Budget is beperkt voor de moment maar ik zou wel het liefst haaks kunnen werken. staat namelijk nog ee ninvalzaag in mijn idee dus zou wel mooi zijn.

Je zou dan bv. met de 24/7 mal zo nauwkeurig mogelijk te werk kunnen gaan en indien het achteraf toch te veel afwijkt/speling geeft naar je zin...je invalzaag met geleider op andere manieren absoluut haaks maken..
(bv. zoals Paoson op Youtube het doet...)
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Gaat jouw mal nadat jij hem niet meer gaat gebruiken niet in de verhuur?
Kan me zomaar voostellen dat er heel wat hobbyisten zijn die hier wel interesse voor zouden hebben.

Nee helaas maar blijft zeker een goed idee..misschien bied iemand het aan als je een topic opent.

Trouwens ik ben een RECTIFICATIE schuldig.......schaam schaam

Gister kwam ik met mijn Fostnerboor met geen mogelijkheid meer dieper dan 25 mm in mijn notenhouten poten gat na gat waardoor ik DACHT dat hij bot geworden was...vandaag met frisse blik nog wat testjes gedaan en hij is nog steeds scherp op bv. Multiplex...duizend maal excuses..dat had ik gister moeten doen voordat ik zoiets post...
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Trouwens ik ben een RECTIFICATIE schuldig.......schaam schaam

Gister kwam ik met mijn Fostnerboor met geen mogelijkheid meer dieper dan 25 mm in mijn notenhouten poten gat na gat waardoor ik DACHT dat hij bot geworden was...vandaag met frisse blik nog wat testjes gedaan en hij is nog steeds scherp op bv. Multiplex...duizend maal excuses..dat had ik gister moeten doen voordat ik zoiets post...

Dat is echt een dingetje bij Forstners: je moet heel vaak terughalen om de spaanders uit het gat te laten, anders doet-ie niks anders dan spaanders vermalen tot pulp. Een oplossing is om één of twee 'relief holes' te boren net binnen de buiten-radius; dan kan het spul er uit en gaat het boren veel makkelijker. Voor die hulpgaten een goede brad-boor gebruiken en liefst een standaard.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Dat is echt een dingetje bij Forstners: je moet heel vaak terughalen om de spaanders uit het gat te laten, anders doet-ie niks anders dan spaanders vermalen tot pulp.

Inderdaad Bert dat was gister duidelijk het geval....was ook de eerste keer dat ik er echt diep mee wilde boren..
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Dit is één van de dingen waar de, helaas flink duurdere, versies zoals de Famag bormax en Fisch wave toch wel significant beter op scoren..... de spaanders worden een heel stuk beter weggewerkt.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Dit is één van de dingen waar de, helaas flink duurdere, versies zoals de Famag bormax en Fisch wave toch wel significant beter op scoren..... de spaanders worden een heel stuk beter weggewerkt.

Tja ik heb ze inderdaad van Famag maar ook daarmee nooit dieper dan plm. 20 mm mee geboord..enfin nooit te oud om te leren.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Was nog fotos van de bak vergeten..zo een bak leek mij wel handig...heb een kleintje aan mijn Roubo en bevalt me wel.
Deksel is 24 mm beuken dus kan wel een stootje hebben.

20190611_110218.jpg
20190611_105045.jpg
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Vandaag kwam de cleansweepmal binnen...voor die prijs verwacht je wel de beste kwaliteit MDF zeker als er de naam Incra aan hangt maar goed niet dus....ik zal maar niet zo zeuren dus netjes alle rafels (overal) afgeschuurd en maar even een paar laagjes harde was geven dat zal hem zeker wat verduurzamen.

20190611_173832.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Geinspireerd door Paoson van youtube (met zijn MFT) kwam ik op het idee om mijn MFT nog multifunctioneler te maken.
Hij was reeds rijkelijk voorzien van T-Tracks (maat Festool klemmen) en kwam nu op het idee om een afneembare Mitertrack te maken.
Als ik hem aan de voorzijde monteer kunnen daar jigs in voor de frees etc en als ik hem aan de achterzijde monteer (zijn standplaats) heb ik daar weer mogelijkheden (bv. voor flagstops en aanslag).
Geen mooie walnoten knoppen gemaakt maar noodgedwongen ultra dunne M8 gekocht zodat ik aan de achterzijde er nog met mijn vingers bij kan.

20190613_112132.jpg
20190613_164420.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.