Van kleine garage naar klein maar fijne werkplaats

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Hi Guys

ik ben nieuw hier maar geinspireerd door jullie garage make overs wil ik ook graag een duit in het zakje doen.
Mijn garage is door een woonkamervergroting een aantal jasr geleden gehalveerd in lengte dus blijf ik zitten met 4.70 meter lang en 2.80 meter breed.
Het goede nieuws deze mag ik (buiten het af en toe stallen van een fiets) geheel gaan benutten voor een van mijn hobbies met hout en metaal "rotzooien".

Hij gaat helemaal op de schop ...het was al een chaotisch (af en toe onveilig) werkplaatsje dus zoveel mogelijk leeggehaald.....wat een werk was dat.

De eerste plannen zijn nieuwe garagedeur geisoleerd (ik wil een garage look houden ivm aanzicht vd woning) lichtkoepel in het dak boven mijn werkbank. Nieuw plafond...wand...vloer. Veel verlichting en elektra.

Enfin ik zal af en toe wat posten met pics zodat jullie zeer gewaardeerd comentaar kunnen geven pos or neg ..geen probleem ...ik ben niet zo gevoelig.

Hier een starters foto.....morgen wordt de lichtkoepel al ingebouwd.
IMG_1540.jpg
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Ben benieuwd, altijd leuk om andere werkplaatsen gecreëerd te zien worden. Welkom op het forum!
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Bedankt voor het warme welkom.
Atmoz...dan maar gelijk een audio sneak preview...ik verwacht mijn 211 amp aanstaande dinsdag spelend te hebben ...want EEN project tegelijk...:D

Enfin on topic...de eerste uitdaging meldt zich aan...overal leidingen...precies bij de lichtkoepel. Ook de Airco leidingen...moet allemaal om.
Koepel is nu wel voorlopig te plaatsen maar met hindernisjes......
IMG_1542.jpg
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Bedankt voor het warme welkom.
Atmoz...dan maar gelijk een audio sneak preview...ik verwacht mijn 211 amp aanstaande dinsdag spelend te hebben ...want EEN project tegelijk...:D

Ik zag van de week al wat voorbij komen. Ben zeer benieuwd :cool: (al heb ik het eigenlijk veel te druk om nog heel vaak op HTF te komen)

Enfin on topic...de eerste uitdaging meldt zich aan...overal leidingen...precies bij de lichtkoepel. Ook de Airco leidingen...moet allemaal om.
Koepel is nu wel voorlopig te plaatsen maar met hindernisjes......

Oei, das minder. Vooral van die airco-leidingen. Hopelijk kun je ze intact laten, en hoef je ze alleen maar te verleggen. De rest gaat wel lukken met jou kennis he :D

Wat ga je allemaal in je garage maken? Ik bedoel dan welke apparaten en gereedschap komt er allemaal? Heb je niet wat meer info?

Grtz,

Atmoz
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Hoi nope Airco leiding moet serieus om de koepel heen gelegd worden...inderdaad balen want dat mag/kan ik niet zelf...

Ik huur in ieder geval niet mijn loodgieter in ....die net 900 euro dacht te offreren voor het omleggen van mijn werkplaats cvtje (incl. nieuw cvtje van 214 euro..hahaha) met leidingen in het zicht !!!!
Dat doen we dan maar even ook zelf.

Apparaten...tja in ieder geval komen er ook heel wat nieuwe bij...als het allemaal past.
Kan ook Festool wel erg waarderen vooral als je ze in een direct vergelijk gebruikt voor een werkstuk....:cool:
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
De lichtkoepel zit er netjes in.
Als je ruimtebesparend moet werken is een werkbank die je opklapt of kan verrijden misschien wel zo praktisch.
Er staan ook op youtube tal van handige oplossingen qua ruimtebesparing.
Succes in ieder geval!
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Hoi Willem,

bedankt, mijn planning is echter om zelf een werkbank te maken een beetje zoals "my dream workbench" op Youtube.
deze komt dan aan de kopse kant..uhhh...korte muur aan het eind :D
hout is al onderweg...maar dat moet ik voorlopig wel even stallen...want het plafond en muren zijn eerst aan de beurt...moeilijk om logistiek goed bezig te blijven...hahaha.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
...enfin vandaag ook het hele gips plafond maar verwijderd ipv gedeeltelijk zodat ik de bedrading veel efficienter opnieuw kan doen voor lichtbakken....buitenverlichting.....electr. garage deur en verder nog wat extra stroompunten/schakelaars.

Mijn Festool 70 CS EB Precisio doet even dienst als opslagtafel....ahum :eek:

IMG_1544_2.jpg
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Mooie workbench heb je in gedachten. Heb zelf wielen onder de workbench gezet (bij Axminster gekocht) en dat is toch wel heel prettig. Bij sommige werkstukken is het handig om aan beide kanten erbij te kunnen. Bij mijn vorige werkbank ging dat niet en merk nu de meerwaarde.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Hoi Walters,
Wielen zijn inderdaad vreselijk handig...zo mis ik ze vaak onder mijn zaagtafel als ik verder van de zij muur wil.
Gelukkig is mijn Festool een stuk lichter om te schuiven dan mijn vorige Beckum, zelfs met al zijn zijtafeltjes en geleiders eraan.
Mijn werkplaats ontwerpje is een U-vorm dus mijn workbench zit helaas opgesloten.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Weer een stappie verder...airco en overige electra omgelegd, lichtkoepel is nu vrij.
Muurtje van brede kraaldelen Douglas gemaakt...geeft een beetje gezelligheid en is bovendien handig.
Nieuwe Kapex 120 maar meteen aan het werk gezet dus ;)
Ik heb geen clippies gebruikt maar blind geschroefd op een rachelwerkje.

IMG_1550.jpg
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Oeh, dat ziet er al lekker warm en mooi uit :cool:

Daar kun je straks écht lekker klussen. Ik kan me jou foto's nog goed herinneren dat je in de keuken of woonkamer bezig was.
Dat zal nu wel gaan veranderen toch? Heerlijk in de garage c.q. je mancave!

Succes weer verder.

Grtz,

Atmoz
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Oeh, dat ziet er al lekker warm en mooi uit :cool:

Daar kun je straks écht lekker klussen. Ik kan me jou foto's nog goed herinneren dat je in de keuken of woonkamer bezig was.
Dat zal nu wel gaan veranderen toch? Heerlijk in de garage c.q. je mancave!

Succes weer verder.

Grtz,

Atmoz

ik had er natuurlijk al mijn werkplaatsje voor de speaker badkamer en keukenbouw..etc etc..maar hij werd door de jaren heen steeds voller en onveiliger (in-efficienter) totdat ik er een paar weken geleden een punt achter zette....hoppa alles eruit en from scratch alles weer opbouwen...ditmaal met een visie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.