Van kleine garage naar klein maar fijne werkplaats

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Erik, mag ik je wat vragen stellen over je afzuiging?

- Waarom heb je voor doorzichtige buizen gekozen? Is dat om snel te zien of er een verstopping optreedt?
- Waarom heb je 90 graden hoeken ipv vloeiendere bochten gemaakt? Is dat niet nadelig voor de luchtstroom?
- Waarom heb je voor de Festool blast gates gekozen? Mooi, maar erg dure oplossing toch?
- Waar heb je de doorzichtige koppelstukken (T- en hoekstukken) gekocht?

Groet,
Arjaan
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Alles bij Axminster UK gekocht een set...de blastgates uit de set vond ik niet degelijk. Nu gebruik ik de Festool Cleantech als Blastgates..duur maar werkt fijn.
De layout van 90 gr kwam zo uit..is nadelig maar het zijn korte afstanden in mijn kleine werkplaats.
 

koenta

Actieve deelnemer
15 apr 2016
68
0
Goed bezig!:)
Het merk installatiekabel dat wij in de markt zetten "Dynamic"
attachment.php
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Alles bij Axminster UK gekocht een set...de blastgates uit de set vond ik niet degelijk. Nu gebruik ik de Festool Cleantech als Blastgates..duur maar werkt fijn.
De layout van 90 gr kwam zo uit..is nadelig maar het zijn korte afstanden in mijn kleine werkplaats.

Thanks Erik!
Die set bij Axminster had ik ook gezien. Maar blastgates dus niet super. Goed om te weten!
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Niet super maar wel bruikbaar als je ze wat stroefer open/dicht maakt...maar geen vergelijk met Festool....lol

Ik zou de set kopen en vandaaruit beslissen wat je wel of niet anders wilt.
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Goed bezig!:)
Het merk installatiekabel dat wij in de markt zetten "Dynamic"

Voor het mooie had ik de trekontlasting kleur om moeten draaien of anders de draden elkaar intern kruisen maar de trekontlastingen zaten eenmaal mooi vast wilde ze niet weer losmaken...maar ook de draden niet laten kruisen...zit ZEER weinig ruimte in deze schakelaarbehuizing...en geen waanzige kwaliteit natuurlijk...dus voorzichtige installatie is geboden.
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Omdat het vraagstuk op te lossen hoe de Festool D50 slang zonder TE veel aanpassingen een mooie fit krijgt, recht naar beneden, heb ik verzonnen om een drieweg te gebruiken van Axminster en een kanaal af te doppen.
Voila klaar voor mijn D50 stofafzuiging p naar de freeslift.
BTW de dop is een bureaublad doorvoer voor kabels deze even goed dichtgekit en een paar laagjes zwart tape om de stop waren al genoeg voor een luchtdichte afsluiting.

20180403_154716.jpg.
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Het volgende op de lijst is een fence maken voor mijn routertable...maaarrrrr kon het niet laten om een youtube filmpje tussendoor te bestuderen vwb zelf een mal maken en daarna je eigen Featherboards ....eigenlijk wel erg veel geknutsel om niet te kopen maar het brengt wel een glimlach en het werkt.
Althans de houtproef brak gewoon zeer makkelijk af, waarschijnlijk brengt met de draad mee zagen meer succes, maar uiteindelijk dan maar een snijplank opgeofferd ....lol.

20180405_142037.jpg
 
Laatst bewerkt:

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Het volgende op de lijst is een fence maken voor mijn routertable...maaarrrrr kon het niet laten om een youtube filmpje tussendoor te bestuderen vwb zelf een mal maken en daarna je eigen Featherboards ....eigenlijk wel erg veel geknutsel om niet te kopen maar het brengt wel een glimlach en het werkt.
Althans de houtproef brak gewoon zeer makkelijk af, waarschijnlijk brengt met de draad mee zagen meer succes, maar uiteindelijk dan maar een snijplank opgeofferd ....lol.

Bekijk bijlage 75931

Wellicht de nerf 90° draaien en dunnere repen nemen voor de houten variant?
De nerf staat nu zo dat hij breekt op de draad ipv buigt?!
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Vandaag een beginnetje gemaakt met mijn Fence.
Het wordt een mix van het ontwerp van Jay (stofzuiging onder) en Woodarchivist (precisie) en mezelf.

Ik gebruik Volkern Multiplex en wat Hardhout.

Op de foto zie je rvs M8 slotboutjes deze worden verzonken en het Volkern lijm ik eroverheen dus een blinde verbinding...vind ik mooi.
Het geheel is exact symetrisch dus ik kan "de schuifdeurtjes" omdaaien zodat ik later mijn frees-opening op fine-tune maat kan kiezen.

De T-Track is type "C" in een hardhouten lijst gemaakt en ik heb alles afgekort op 1 meter.

20180406_123120.jpg
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Omdat het vraagstuk op te lossen hoe de Festool D50 slang zonder TE veel aanpassingen een mooie fit krijgt, recht naar beneden, heb ik verzonnen om een drieweg te gebruiken van Axminster en een kanaal af te doppen.
Voila klaar voor mijn D50 stofafzuiging p naar de freeslift.
BTW de dop is een bureaublad doorvoer voor kabels deze even goed dichtgekit en een paar laagjes zwart tape om de stop waren al genoeg voor een luchtdichte afsluiting.

Bekijk bijlage 75868.

Erik, wat is de binnen- en buitendiameter van die Festool Blast Gates? Ik heb die zwarte plastic blastgates van Axminster, maar overweeg om die te vervangen door die van Festool. In die van Axminster blijft stof hangen in het schuifmechanisme, waardoor ze niet meer goed sluiten na een tijdje. Je moet ze dan schoonmaken en dat gaat niet handig.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Erik, wat is de binnen- en buitendiameter van die Festool Blast Gates? Ik heb die zwarte plastic blastgates van Axminster, maar overweeg om die te vervangen door die van Festool. In die van Axminster blijft stof hangen in het schuifmechanisme, waardoor ze niet meer goed sluiten na een tijdje. Je moet ze dan schoonmaken en dat gaat niet handig.

Binnenmaat 57.8 mm
Buitenmaat 63.5 mm


Geen vergelijk met Axminster maar ook - tig keer duurder natuurlijk sluit echt vacuum af dat voel en hoor je :cool:
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Fence is gereed en het "precisie mechaniekje" is gemakkelijk te verwijderen zonder enig gat in mijn werktafel het is daardoor geen State-Of-The-Art geworden maar wel super praktisch en duwt mijn Fence gecontroleerd naar achter en naar voren toe.
De stof afzuiging is werkelijk fenomenaal...niets op de bank na fink wat proef freeswerk. :eek:

Het zaagsel wat je rechts in de buis ziet liggen ontstaat doordat ik van het ene naar het andere apparaat ga met dedicated stofafzuiging/Blastgate...als ik nu bv. de blastgate open van de zaagtafel vliegt het zaagsel onnavolgbaar snel de stofzuiger in.

IMG-20180409-WA0001.jpg
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Niet tevreden met mijn precisie mechaniekje toch maar een gaatje extra in mijn werkbank geboord wat meteen een hoop "uitdagingen" scheelt.

Achter de klos zie je op de foto niet dat er een plastic vleugelmoer zit zodat ik het wel snel kan losmaken
(Vandaar het gat waar nu een zeskant M6 in zit)

Dus eigenlijk een nieuw beter en simpeler ontwerp gemaakt en het geheel meteen maar voorzien van een lineaaltje zodat ik ergens ook nog als extraatje een maat kan aflezen.

20180410_161955.jpg
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Stopblokje en beschermkapje gemaakt en meteen voor de 2e keer in mijn leven gefreesd...twee gootjes voor de knoppen in het plexiglas...lol.

20180411_144922.jpg
 

appeltjeeitje

Nieuw lid
25 feb 2015
21
0
Het ziet er super straks uit, maar hoe heb je die fence dan bevestigd op de werkbank? Uit je omschrijving lees ik '1 gaatje', maar dan kun je er toch niks tegen aan drukken?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.