Van kleine garage naar klein maar fijne werkplaats

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Okay eveneens T-Tracks gekocht waar de Festool klemmen inpassen.
En mijn MFT 3 Top gaat uit 20 mm massief beuken bestaan.
Het Festool MFT 3 Top meet plm. 1100 x 720 x20 en de tafel 1157 x 773 x 900 van deze maten zal ik straks niet ver af zitten.
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Hou je er rekening mee dat het blad mogelijk te dik is voor de klemmen, zoals de Festool FSZ 120? Die hebben dan te weinig ruimte om de bocht te maken als je ze er door steekt. Mijn blad is 18mm en dat is al krap.

1775.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Hou je er rekening mee dat het blad mogelijk te dik is voor de klemmen, zoals de Festool FSZ 120? Die hebben dan te weinig ruimte om de bocht te maken als je ze er door steekt. Mijn blad is 18mm en dat is al krap.

Vreemd bij mijn test ging deze klem door 20 mm..maar goed als uitwijk kan ik altijd nog het gat aan de onderzijde ruimen, bedankt voor de tip.
Het originele Festool MFT board is toch ook 20 mm dik of vergis ik mij/zijn er verschillende.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Is anders een Piher eenhandsklem niks? Past ook in de meeste rails en bij mijn 18mm blad heb ik het gevoel nog genoeg speling te hebben voor een dikker blad. Zou ik even kunnen testen als je wilt. Ik ben er in ieder geval erg tevreden over
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Is anders een Piher eenhandsklem niks? Past ook in de meeste rails en bij mijn 18mm blad heb ik het gevoel nog genoeg speling te hebben voor een dikker blad. Zou ik even kunnen testen als je wilt. Ik ben er in ieder geval erg tevreden over

Bedankt voor het aanbod maar ik heb inderdaad genoeg "testspul"
Eerst maar even het blad, best wel even een gereken als je (later) een freesplaat in het midden wil en de gaten zoveel als mogelijk gecentreerd.

20190521_140653.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Na 2 uur zitten de gaten erin (markeringsgaatjes)
Ik zal je vertellen dat dit best wel tegenvalt, je ziet al op youtube dat ze soms "vechten" om de pin uit het MDF te krijgen door de nauwe toleranties....nou dan moet je eens met beuken werken....pffff
Ook je boortje loopt steeds vol en moet je vaak met de hand lossen zeker als je in beuken wilt boren...enfin.
Morgen verder met de dogholes.

20190522_121954.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Vandaag "op het gemakkie" de grote 20 mm dogholes geboord.
Ben tevreden over de Fostener boor...goede kwaliteit en in combinatie met het Parf afzuigbuisje steeds een nagenoeg schoon werkvlak.
Vond wel dat je af en toe een (snel)klemmetje erbij kon gebruiken zodat het echt niet heen en weer beweegt...maar mogelijk is dat alleen bij hardere houtsoorten van toepassing.

Uiteindelijk alles (uiteraard) haaks..dus gaten onderling en gaten tov het blad.

BTW als je geen Festool hierbij gebruikt met dat centrotec kliksysteem kan ik me voorstellen dat het een nog veel langere klus is.

20190523_122711.jpg

20190523_125209.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Alles voorzien van een souvereinrandje
Op de bovenzijde: ...precies de maat van het Parfguide ringetje..trouwens deze Parfguides kun je dus NIET gebruiken met niet gesouvereinde dogholes !!! (Je hout staat dan nl. niet haaks tegen de Parfguide)
Aan de onderzijde:....een iets diepere souvereinrand om de klemmen wat makkelijker door te voeren.
Daarna het blad aan twee zijden in de olie gezet en mijn Incra Mast R II Magna Lock Lift (wat een naam) besteld.

20190525_165219.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Erik, wat is een parfguide ringetje?
Het blad ziet er wel picobello uit.
Mvg, :).

Dat is het zeer kleine alu randje/ringetje (plm. 0.2/3 mm oid) waar de Parfguide bij het instoppen van de doghole op blijft zitten/stuiten.

IMG_2420.JPG

Btw
Ik zie dat ze Guide dogs heten maar die verschillende namen/mogelijkheden;...bench dogs, guide dogs, parf dogs, qwas dogs, super dogs is allemaal zeer verhelderend...lol
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
De Guide Dogs zijn door Peter Parfitt ontwikkeld als 'opvolger' van zijn Parf dogs (die door Veritas op de markt gebracht zijn) - ze hebben als belangrijkste eigenschappen: hogere pasnauwkeurigheid en van bovenaf te fixeren (de Parfs hebben een schroefdraad onder waar je een knop met draad opschroeft, de Guides een expansiesysteem, het ringetje is nodig om de dog op de juiste hoogte te zetten).

Qwas en al die andere benamingen zijn varianten van andere makers. Veel varianten zijn uitgevoerd in aluminium ipv rvs, met als argument dat een zaagblad een confrontatie met alu beter doorstaat dan met staal : ). Het aardige van alu is dat je dat in allerlei kleuren kunt afwerken - er zijn dan ook dogs in een groot aantal kleuren te verkrijgen. Persoonlijk vind ik de stalen dogs prettiger in gebruik omdat ze substantiëler voelen.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
De Guide Dogs zijn door Peter Parfitt ontwikkeld als 'opvolger' van zijn Parf dogs (die door Veritas op de markt gebracht zijn) .

Thanks..ik heb van alles wat..ben in ieder geval helemaal niet ondere indruk van Veritas vwb die doggies.

Enfin vandaag de MFT poten gemaakt ik wilde ze 75 x 75 hebben want mijn huidige poten zijn veel te dik en niet praktisch.
Met dank aan youtuber Marius Hornberger de DIY stelpoten gemaakt.
De poten zijn van massief kersen en de stelpoten gemaakt van eiken.(verder geen reden..gewoon gebruikt wat ik heb liggen.)

20190526_130745.jpg
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Daar ga je geen spijt van krijgen....... een plezier om mee te werken.

2019-02-01 10.31.01-1-1.jpg

Als je de mogelijkheid hebt gebruik dan ook de Cleansweep magnalock ringen en bouw een behuizing om je frees heen (of nog eenvoudiger, de Incra Cleansweep). Levert verbazingwekkend goede afzuiging op.....
Welke frees ga je gebruiken?
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Ik wilde de cleansweep met de afzuigringen erbij nemen maar niemand had hem op voorraad.

Eigenlijk wilde ik de Benchdoglift nu uitgebracht door Woodpecker maar daar komen nog enorm veel kosten bij om hierheen te halen.
Ik denk dat ik voor de AEG ga...maar ben nog aan het rondkijken...het liefst had ik er een Festool in maar dan zit ik aan dat plastic vast van dat andere liftmodel...maar goed..erge luxe problemen...lol.

Welke motor heb jij er nu in.

Momenteel gebruik ik al een jaar of zo een zelfgebouwde cleansweep en inderdaad dat werkt fantastisch !!
Zodra hij er weer is bestel ik hem.
 
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ja, soms is het lastig om de spullen uit de VS tegen fatsoenlijke prijzen hier te krijgen.... of er zijn lange levertijden.

Zelf heb ik ook de AEG overwogen maar ik ben uiteindelijk voor deze gegaan: https://woodworkersworkshop.co.uk/c...-v3-with-remote-speed-controller-and-nvr-230v en daar heb ik geen spijt van. Ook wel handig dat de mogelijkheid er is om het toerental te regelen zonder onder de tafel te duiken.
Ook Rutlands verkoopt een vergelijkbaar model......

De cleansweep ringen werken ook erg handig met de magnalock magneten in de freeslift.
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
De Guide Dogs zijn door Peter Parfitt ontwikkeld als 'opvolger' van zijn Parf dogs (die door Veritas op de markt gebracht zijn) - ze hebben als belangrijkste eigenschappen: hogere pasnauwkeurigheid en van bovenaf te fixeren (de Parfs hebben een schroefdraad onder waar je een knop met draad opschroeft, de Guides een expansiesysteem, het ringetje is nodig...

Je bedoelt de parf super dog, of de parf super long dog!

Guide Dogs en guide pups hebben geen 25 mm ring zoals de parf versies van Veritas en UJK. Alleen een mini randje dat in je werkblad zakt als je vellinkjes (schuinrandje) hebt gemaakt bij je gaten.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Ja, soms is het lastig om de spullen uit de VS tegen fatsoenlijke prijzen hier te krijgen.... of er zijn lange levertijden.

Zelf heb ik ook de AEG overwogen maar ik ben uiteindelijk voor deze gegaan: https://woodworkersworkshop.co.uk/c...-v3-with-remote-speed-controller-and-nvr-230v en daar heb ik geen spijt van. Ook wel handig dat de mogelijkheid er is om het toerental te regelen zonder onder de tafel te duiken.
Ook Rutlands verkoopt een vergelijkbaar model......

De cleansweep ringen werken ook erg handig met de magnalock magneten in de freeslift.

Ik zag deze motor wel eens voorbij komen maar nooit goed verder naar gekeken...ga ik nu wel doen...thanks !!!
(toerental regelen boven tafel is zeer praktisch)
Rutlands ga ik onderzoeken...
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Vandaag een massief eiken rand langs het MFT board gemaakt zodat ik hem in een tafel(frame) kan bouwen.

@GH1 hoi, wat heeft voor jou de doorslag gegeven om te gaan voor de AUK ipv de AEG.

20190528_160120.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.