Van kleine garage naar klein maar fijne werkplaats

WR1944

Oud hout
Het is inderdaad een sjieke tafel geworden. Daar kun je alleen maar aan werken met een witte stofjas en witte handschoenen. Het is in ieder geval meer multi-functioneel dan de Festool MFT. ;)
Ga je voor de rail aan de rechter zijkant nog een uitloopgroef maken? In de huidige situatie is het nogal lastig er iets in te schuiven tenzij je met T-bouten gaat werken die je met een kwart slag vast zet in de groef.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
oeff...je betrapt mij nu op een bouwfout(je) gewoon NOOIT gezien...dus morgen gelijk herstellen...nu is die rails nutteloos.

Voor wat betreft die stofjas...ik probeer in deze kleine ruimte zo schoon en opgeruimd als mogelijk te werken...dat verhoogd de veiligheid aanzienlijk..ondanks dat er veel tijd aan verloren gaat.
 

TdV

Nieuw lid
13 okt 2016
1
0
Ha Erik, mooie werkplaats is het geworden. Hoe kom je aan de gekleurde wcd?
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Ha Erik, mooie werkplaats is het geworden. Hoe kom je aan de gekleurde wcd?

welke

de hele groene is van de Action of Lidl (niet helemaal Festoolkleur) zit schakelaar aan voor mijn opladers.
de gekleurde deksels heb ik in de Festool Ralkleur geverfd zodat ik weet welke automatisch de stofafzuiging aanzetten.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Morgen voor het eerst een leuk partijtje freeswerk met mijn nieuwe aanwinst.
Notenhout 3 cm massief voor een elandenkop.
Mallen gemaakt en gaan......

20190701_165641.jpg

Van 1/2 inch naar 8 mm verloopbus in de chuck voelt solide aan...ook de kwartslag vastzetten van het freesje met de inbus voelt goed/zeker.
Vind het jammer dat er geen schaalverdeling op de toerentalknop zit..nu moet het min of meer "op het gehoor"

20190701_165619.jpg
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Spiraalbits met lager zijn wel aanzienlijk duurder dan deze ecotools(?) freesjes. Maar ze zijn het in mijn ogen wel helemaal waard. Freest ook veel rustiger weg, minder weerstand, beter afgewerkte randen naar gelang de afvoer naar boven of onder.. Ik heb persoonlijk ook wel goede ervaringen met deze:

https://www.mobiltecnica.com/en/super-duty-flush-trim-router-bits

Door de schuin geplaatste snijvlakken bereik je (in veel gevallen) ook al min of meer hetzelfde resultaat als met spiraalbits, voor de helft van de prijs.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
De door Petrolhead genoemde super flush trimmers zijn al een goede stap, maar als je echt veel template werk doet en je werkstuk niet elke keer wilt omdraaien bij veranderen van de draadrichting zijn deze ook wel erg goed: https://routercutter.co.uk/2-2-compression-spiral-combination-trim-bit

kosten alleen een vermogen......

Wellicht gewoon beginnen met wat je nu hebt (en dan de CMT versie) en wat proefhoutjes om de verschillen te zien. Ik ben uiteindelijk bij de Whitesides uitgekomen. Scheelt tijd en materiaal.
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
De UDC is out of stock..de UDFT kan ik dan toch nemen...?

Petrolhead...dat is toch degene van mijn laatste post ..hoef ik dan mijn werkstuk ook niet meer om te draaien

sorry voor de vele vragen maar zoals eerder aangegeven...nieuw terrein.
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Sorry, die edit had ik nog niet gezien. Degene waar je je werkstuk niet om hoeft te draaien, zijn die met de positieve en negatieve snijhoek gecombineerd. Zoals in de bit die GH1 aanhaalde, en de 2 CMT bits van 130€.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
CMT heeft overigens ook dergelijke freesbits met positieve en negatieve snijhoek gecombineerd. Ook kostelijk, maar toch al 35€ minder. Bijkomend voordeel is het snijvlak dat 42mm hoog is tov 28 bij de whitesides.

Helemaal waar..... en CMT is ook wat makkelijker te krijgen.
Ik vond bij de Whiteside de geleiding boven en onder wel prettig, maar echt spannend is dat niet.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Helemaal waar..... en CMT is ook wat makkelijker te krijgen.
Ik vond bij de Whiteside de geleiding boven en onder wel prettig, maar echt spannend is dat niet.

Bedankt guys

Zojuist de CMT pos-neg besteld..maar een slecht half italiaans en engelse site zeg...brrrrr
Per express dus nog steeds 48-72 uur .....lol
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
You're welcome! De vertalingen laten vaak te wensen over inderdaad.. Maar deze shop is wel veel gunstiger geprijsd dan wanneer je CMT in NL/UK/... besteld.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
You're welcome! De vertalingen laten vaak te wensen over inderdaad.. Maar deze shop is wel veel gunstiger geprijsd dan wanneer je CMT in NL/UK/... besteld.

okay..geen notie deze was inderdaad 130 euro
.....werd niet vertaald dus engelse pagina met italiaanse waarschuwingen dat je wachtwoord niet klopt...hahaha
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Ik kijk altijd in de CMT catalogus (PDF) en bestel dan op nummer :).

Hou ik in de gaten....
Mijn freesbit is verstuurd.

vraagje..ben aan het inlezen/kijken..

..nu zie ik dat ik bij de compressie bit wel het midden moet aanhouden de transitie van de up and down stroke...dus bij langere snijlengten (ik heb 40mm) kan dat een probleem zijn (een mooie kant en een mindere) ivm de bearing positie
Heb je nog tips hoe zijn jullie ervaringen hiermee.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Het midden aanhouden is niet zo heel belangrijk, wat bepalend is is waar de snijvlakken aan de randen uitkomen... dat bepaald de kwaliteit van de randafwerking.

En je keuze is beperkt, de bearing gaat langs je template dus ligt eigenlijk al een beetje vast hoe hoog je je frees gaat zetten. Zolang de onderkant van je hout niet voorbij het overgangsdeel/midden van de frees komt is er niets aan de hand. Vaak heb je ook maar één zichtkant, zorg dan dat die boven zit zodat je daar altijd de beste randafwerking hebt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.