Van kleine garage naar klein maar fijne werkplaats

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Okay dat is duidelijk en logisch.

Maar even een freesjeslade ingericht....
Het blauwe (snijplank) bord heeft 8.5 mm gaten en het groene (mdf) bord heeft 8 mm gaten...door deze twee borden op elkaar te bevestigen heeft je freesje veel minder klem en is jezelf snijden bij het uittrekken minimaal.

Ik moet zeggen dat het een timmertip van Koos is en het werkt perfect.

TIMMERTIP 507
https://m.youtube.com/watch?v=xutGtroGR5A#fauxfullscreen

20190702_114716.jpg

20190702_124818.jpg
 
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Handig idee..... ik had eerst ook zoiets maar kreeg steeds meer frezen met 12/12,7 mm schacht. CMT maakt ook hele handige ringetjes met dezelfde buiten diameter maar met verschillende binnen diameters. Past wat minder in je lade maar het is wel flexibeler.....

Ik heb wat gaten in multiplex in een systainer vorm gemaakt en daar de ringen in gedaan. En de CMT frezen komen ook nog met zo’n ringetje in de doos.

8AD36232-71D5-4A0D-8595-3DFF377C6924.jpg

Maar die 2 verschillende gaten is inderdaad handig.
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Ja veel fabrikanten springen erop in..zoals Kreg en Veritas...enfin de praktijk wijst voor een ieder uit wat het handigste is zoals met alles
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Dat word een "tricky" klusje, massief hout contouren (dwars op de vezels) met een rechte freesbit is vragen om klappers.
Een spiraalbit is een veel betere keuze voor deze klus.
Ja daar ben ik ook achtergekomen andre. Was het bijna vergeten. Eerst dacht ik dat ik een fout had gemaakt bij het frezen. Maar bij elk schildje dat ik kopieerde klapte die op dezelfde plek. Even nagedacht en dan het licht gezien. Als je heel weinig afneemt valt het wel mee.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Handig idee..... ik had eerst ook zoiets maar kreeg steeds meer frezen met 12/12,7 mm schacht. CMT maakt ook hele handige ringetjes met dezelfde buiten diameter maar met verschillende binnen diameters. Past wat minder in je lade maar het is wel flexibeler.....

Ik heb wat gaten in multiplex in een systainer vorm gemaakt en daar de ringen in gedaan. En de CMT frezen komen ook nog met zo’n ringetje in de doos.

Bekijk bijlage 89072

Maar die 2 verschillende gaten is inderdaad handig.

Die van CMT zijn niet geweldig. Het lijkt een handig systeem: grote gaten waarin een kleiner buisje wordt gezet met de asmaat van jouw freesbit. Op die manier kun je ook een collectie freesjes vastzetten die verschillende asdiktes hebben. Echter klemmen die buisje (GH1 noemt ze ringen) zo erg dat je de freesjes er moeilijk uit krijgt. In veel gevallen trek je het buisje eerder uit de houder, dan het freesje uit het buisje. Daarnaast moet je veel kracht zetten, waardoor de opeens los schieten. Niet heel handig om een plotselinge beweging te maken met iets scherps in jouw hand. Dit geldt ook als je CMT-freesjes gebruikt. Met beleid werken gaat het allemaal wel, maar geweldig is het niet.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Dat dacht ik dus eerst ook..... maar de truc is om de gaten waar de ringen/buisjes in worden gezet niet te krap te maken. In eerste instantie had ik een 22mm forstner boor van Famag gebruik, maar die maken ze bewust wat te klein waardoor de gaten iets minder dan 22mm zijn. En dan zitten de ringen er te strak in waardoor het plastic wat vervormt en de binnenhuls te strak gaat zitten. Met een 7/8" forstner werkt het perfect.

Bijkomend voordeel is, vindt ik, dat door de iets lossere gaten ik bij het pakken van het freesje nu de ring meekrijg en mijn freesje nu neer kan zetten zonder 'm op het snijvlak te hoeven leggen. Bij mij klemmen de ringen amper, de kleine diameters wel wat meer dan de grotere maar niet problematisch.

2019-02-11 16.18.01-2.jpg

IMG_2200-1.jpg
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Mooie oplossing zo in die systainer zeg !

Omdat ik toch moet wachten op mijn freesbit maar even een lade gemaakt onder mijn Kapex aanslag.
Deze loze ruimte werd nooit benut..mijn idee was dat ik daar lijmklemmen op kon zetten...doe ik nooit...dus lade is beter.

20190703_145324.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Freesbit is binnen, maar dat gaat hem niet worden.
Stukje geprobeerd maar ging happen...waarschijnlijk veel te lage toeren gekozen (laagste stand)...ik ben nog te onervaren met deze machine en ook nog wat bangerig.

Ik heb wel op de lagere toerenstand een klein proefje gedaan van 15 mm noten met een mdf mal en dat gaf wel een waanzinnig mooi resultaat. Maar om 30 mm af te nemen moet ik eerst wat meer ervaring opdoen met machine en bit.

Ik heb de werkstukken nu wat precieser gezaagd met de Felder bandzaag en dat ging gelukkig zeer goed en gecontroleerd...ik denk dat ik de rest schuur met de bandzaag en een electrisch schuurrolletje.

Zal allemaal wat meer tijd in beslag nemen maar een stuk veiliger voel ik mij hierbij.
Het geluid van de frees in zijn cleansweep is werkelijk ENORM ook daar moet ik zelfs aan wennen.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
"Hoe heb ik ooit zonder MFT tafel kunnen leven....."
Of zonder een MFTC.....;)

Bij een kleine diameter van de frees bv 6 -10 mm kun je beter met een hoog toeren toerental frezen.
Hoe groter de diameter hoe lager het toerental i.v.m. de snijsnelheid van de frees.
Hier zijn tabellen voor maar ik doe het altijd op gevoel, ook voor de maximale afname zijn tabellen.
Dit in combinatie met de kracht van de frees en de dikte van de schacht.
Zelf denk ik dat je de laatste gang met frezen weinig moet afnemen met voldoende toeren voor een mooie resultaat.

Mvg,:).
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Gewoon voorzichtig beginnen, zeker met kleinere stukken blijft het spannend zo dicht bij een snel draaiend freesbit. Heb je de starter pin gebruikt? Dat geeft al iets meer controle bij het eerste contact. En zorgen voor een goede grip op je werkstuk, bijvoorbeeld een goed duwblok?

Voor de rest is het proberen, hoge toeren werken in principe beter bij kleinere freesbits. Met deze zou je de max stand moeten kunnen gebruiken, of net daaronder.

De herrie vindt ik bij mezelf zelf wel meevallen, ik heb niet het idee dat de Cleansweep het versterkt.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
soms vind ik het handiger om uit de hand te frezen in vergelijking met freestafel. Vind dat je dan meer controle hebt, zeker bij cross grain en als je varieert met frees richting ...

mss iets persoonlijks...
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Gewoon voorzichtig beginnen, zeker met kleinere stukken blijft het spannend zo dicht bij een snel draaiend freesbit. Heb je de starter pin gebruikt? Dat geeft al iets meer controle bij het eerste contact. En zorgen voor een goede grip op je werkstuk, bijvoorbeeld een goed duwblok?

Voor de rest is het proberen, hoge toeren werken in principe beter bij kleinere freesbits. Met deze zou je de max stand moeten kunnen gebruiken, of net daaronder.

De herrie vindt ik bij mezelf zelf wel meevallen, ik heb niet het idee dat de Cleansweep het versterkt.

Neen maar die starterpin ga ik zeker gebruiken, een duwblok (of misschien wel twee) maak of koop ik op zeer kort termijn..ik vind dat hier nu onmisbaar.

De herrie in vergelijk met mijn vorige (kleinere) metabo freesmotor met ook nog dempende houten behuizing als diy cleansweep is enorm te noemen..
Ik schrok gewoon een beetje van de enorme power en F16 geluid van die motor..maar dat is natuurlijk alleen maar goed.

Op mijn huidige project kan ik mij geen missers veroorloven dus het blijft nu even bij proefstukken en ervaring en vooral zelfverzekerdheid opdoen (met verstandig respect)

EDIT

Zojuist twee van deze duwblokken besteld.
IMG_2504.jpg
 
Laatst bewerkt:

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Lang en mooi draadje en aan kwalitatief goed gereedschap geen gebrek. Leuk om te volgen!
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Lang en mooi draadje en aan kwalitatief goed gereedschap geen gebrek. Leuk om te volgen!

Graag gedaan!

Ondanks het niet inzetten van de mal met freesbit toch een eindresultaat bereikt naar mijn zin...wel uiteraard arbeidsintensiver

20190707_140030.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.