Van kleine garage naar klein maar fijne werkplaats

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
@ Erik van Voorst En mocht je de 30 cm lineaal van Woodpeckers ooit kopen, deuveltje bovenin het staande vakje — daar past–ie precies in. : ))

O ja, ik die schuifjes er wel weer inzetten. Als je T-haak op de grond valt, wordt-ie daar niet beter van.

klopt maar ik moet hem nog een laatste keertje lakken..dat MDF zuigt als een gek
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Bijna klaar
Op de foto lijken de openingen groot tussen de laden maar dat zijn de facetranden, een van de vele voordelen van massief hout.

20190222_112535.jpg
 
Laatst bewerkt:

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Erg mooi kastje. Dat van die benen is een grapje, hoop ik?

Natuurlijk... Smaken verschillen... Maar toch een eigenwijze bijdrage mijnerzijds: je had volgens mij beter kunnen stoppen vóór je art deco ornament. Is het eigenlijk niet net 'te'...? Met het subtiele accent van de prachtige handgreepjes was het resultaat in mijn ogen perfect.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Ik kan het wel waarderen. Al zou het spectaculairder zijn als 'ie alleen op die benen zou staan. Nu is het wat druk.

Zo had ik het inderdaad vroeger...toen droeg ze een granietenplateau.
Uiteraard alles geinspireerd door de hitsingle met video clip "Rough Boy" van ZZ top maar dat wisten jullie natuurlijk al.

De plint kan ik redelijk makkelijk weghalen zit met twee schroeven...ga ik zeker over nadenken, bedankt voor de tip.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Mijn werkplaats vandaag verrijkt met een nieuwe mooie machine.
Morgen eerst maar wat eiken dominos maken want die (vooral de grotere) zijn een beetje TE duur (voor mijn gevoel)

20190306_184915.jpg
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Morgen eerst maar wat eiken dominos maken want die (vooral de grotere) zijn een beetje TE duur (voor mijn gevoel)

Ik zou de zelfgemaakte toch eens vergelijken met de 'officiële' van Festool — daar zit namelijk nog wel wat engineering in die in de praktijk voordelen biedt (o.a. maatvast, profielen voor lijmspreiding). Alternatief zijn er geloof ik ook nog lengtes waaruit je de domino op maat kunt afzagen.

Nog een tip: kijk eens bij Seneca Woodworking wat die aan handige accessoires voor de XL heeft (o.a. adapters waarmee je ook de kleinere maten Domino's kunt gebruiken — reuze handig).
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
.....o.a. adapters waarmee je ook de kleinere maten Domino's kunt gebruiken — reuze handig.

Even off-topic:
@ Bert:
Heb jij dat erbij?
Functioneert dat echt goed of zitten er nog haken en ogen aan?
Heb diverse filmpjes gezien, maar ik hoor het liever van een echt persoon.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Helaas, ik heb enkel de DF500 ('het kleine broertje'), maar wel ervaring met een accessoire van Seneca: de Domiplate & die bevalt heel goed.

Ik ben inderdaad bekend met Seneca spul evenals de adapteras of een 6mm bit afgedraaid op een 8 mm bit zodat ik er ook eventueel een 500 van kan maken...trouwens te koop bij gereedschappro.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
F12FBDF1-05AF-4CBA-9EF7-4E0D989100A3.jpg

Een adapter voor de kleinere frezen op de XL werkt prima...... ik heb er één uit Duitsland (niet van Seneca), geen enkel probleem.

Blijft wel dat een DF500 voor het meeste gebruik de betere machine is. Het formaat van de XL maakt het allemaal wat minder handig en ook de minimale instellingen, zoals de 15mm hoogte centrering vs 10mm bij de 500, zijn in de praktijk vaak erg onhandig. En dat lees je in de reviews dan weer net niet.

Maar de adapter maakt ‘m wel een stuk veelzijdiger...

Zelf domino’s maken is in mijn optiek teveel werk vs waar je ze voor koopt. De geperste versie die uitzet bij het lijmen en de lijmsleuven zijn prettig... maar zelf maken kan natuurlijk wel. En dan kan je ook de bredere instelling gebruiken.

C7E52B90-CD30-4FAB-86D2-CE94889906A7.jpg
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Misschien is het inderdaad te veel werk ik heb in ieder geval nu maar even zo een pak met die Sipo D12/750/22 besteld zodat ik back up heb ivm DIY mislukken of tijdgebrek.

Het feit dat ik de grotere heb gekocht is dat deze machine beter aansluit op mijn Lamello..en dan met eventueel een adapter-as heb ik een scala van mogelijkheden. Daarnaast vind ik de ergonomie van deze machine wat beter dan de 500 en de instellingen ook wat beter...maar goed de praktijk zal het leren.
 
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Voor wat betreft de ergonomie ben ik het helemaal met je eens, dat was voor mij ook een belangrijke factor. Maar als ik vooraf geweten had dat de hoogte 15mm vs 10mm was en je de 28/12 diepte mist dan was ik voor de DF500 gegaan. Die gebruik ik nu ook regelmatig en met de instellingen daarvan is weinig mis.

De XL is een prachtige machine maar toch wel duidelijk beter in de grotere afmetingen.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.