Van kleine garage naar klein maar fijne werkplaats

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Mooie lintzaag Erik, ook ik ben nog in twijfel tussen de N3800 en de N4400, maar vraag me steeds vaker af of ik de 4400 wel nodig heb.

Hoelang zat er tussen de bestelling en de levering in ?

Greetzz Sky'.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Mooie lintzaag Erik, ook ik ben nog in twijfel tussen de N3800 en de N4400, maar vraag me steeds vaker af of ik de 4400 wel nodig heb.

Hoelang zat er tussen de bestelling en de levering in ?

Greetzz Sky'.

Ik wilde de 230 volt uitvoering die was niet op voorraad dus 4 weken.
Als je de ruimte hebt pak de 4400 natuurlijk.
 

Mark84

Actieve deelnemer
20 mrt 2018
59
18
Arnhem
Hi Erik volg met veel plezier deze "verbouwing" van je garage maar heb eigenlijk wel een vraagje.

Hoe ben je met de electra aan de slag gegaan. Lag er gewoon 1x 16 AMP kabel naar je garage toe of heb je vanuit de garage nog een extra zekering geplaatst. Zit eigenlijk zelf ook te denken om voor het gemak wat verschillende stopcontacten en dergelijke te plaatsen maar als ik even snel wat foto's bekijk heb jij er wel erg veel hangen.

Ook vroeg ik me af waarom je grijs (denk slagvaste) buizen hebt gebruikt?
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Hi Erik volg met veel plezier deze "verbouwing" van je garage maar heb eigenlijk wel een vraagje.

Hoe ben je met de electra aan de slag gegaan. Lag er gewoon 1x 16 AMP kabel naar je garage toe of heb je vanuit de garage nog een extra zekering geplaatst. Zit eigenlijk zelf ook te denken om voor het gemak wat verschillende stopcontacten en dergelijke te plaatsen maar als ik even snel wat foto's bekijk heb jij er wel erg veel hangen.

Ook vroeg ik me af waarom je grijs (denk slagvaste) buizen hebt gebruikt?

ik heb een eigen groep van 20 amp meer als zat want er staat nooit meer dan 1 machine met stofafzuiging tegelijk aan.
waarom vraag je je dat af het gebruik van grijze buis in een werkomgeving ? Snap je vraag niet goed :confused:
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
De N3800 wordt met een los snoer van plm. 50 cm geleverd overigens ook geheel ge-assembleerd.
Wel moest ik bijna alles nalopen en afstellen maar dat is eigenlijk alleen maar leuk.
De tafel hoefde ik niets aan te doen precies haaks.
Slechts een paar min puntjes....ten eerste stonden de geleiders uit het lood...er was nu al grijze lak af van de aanslag....en de 90 graden stelschroef onder kant tafel stond maar half op de "rust-bout" dus gewoon verkeerd geboord...lol.

Enfin de geleiders heb ik opgelost (boutje voor en achter los gedraaid met een pijpsleutel) en daarna afgesteld.
Ik heb geen langer snoer aan de N3800 gemaakt maar een stekker eraan gezet en een extra wcd in de buurt gemaakt.

Lint gespannen van 1 cm breed en gespannen waarbij de wijzer 6 mm aangeeft..die indicatie kun je dus beter weglaten.
Daarna de machine waterpas gesteld met de vier stelschroeven en aan de grond vastgemaakt..
Hij staat nu als een huis en loopt als een Rolls Royce.
20181002_122444.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Omdat gele buis denk ik goedkoper is en ik me afvraag of je dit met een reden hebt gedaan 

okay nu snap ik het.....geel zou ook goed zijn maar bij per ongeluk zwaar aanstoten zou het weleens kunnen breken vooral na veroudering. Grijs daarentegen is inderdaad slagvaster...
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Mooie lintzaag Erik, blijft deze daar staan?
Het begint nu toch al gezellig vol te raken hé? ;)
Mvg, :).

Alles heeft weer een plekkie en de machines zijn veilig te bedienen...(en daar gaat het altijd om) voor groter materiaal te zagen, frezen of te boren is alles in een handomdraai van de muur los te maken en weg te rijden.

20181003_122225.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Hi guys

Twee vraagjes...allereerst is het normaal dat na uitschakeling en stilstand de N3800 nog plm. 10 sec electronisch "nazoemt" (relais ?)
en als tweede wat hebben jullie voor dustcollection toegepast want die 120 mm opening bij het onderwiel gaat hem echt niet worden ben ik bang voor.
 

schoenmm

Nieuw lid
27 jun 2014
3
0
Hi guys

Twee vraagjes...allereerst is het normaal dat na uitschakeling en stilstand de N3800 nog plm. 10 sec electronisch "nazoemt" (relais ?)
en als tweede wat hebben jullie voor dustcollection toegepast want die 120 mm opening bij het onderwiel gaat hem echt niet worden ben ik bang voor.

Hoi Erik,

Complimenten voor je werkplaats, ik heb dit topic steeds met veel plezier gelezen! Ik werk in soortgelijke omstandigheden in de garage.
Ik heb de Hammer N4400 en ook daar blijft de motorrem vrij lang zoemen. Voor de stofafzuiging heb ik een aangepaste Felder AF14 (met Oneida-Air cycloon en compacter/lager fijnstoffilter).

Groeten,

Mark
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Hoi Erik,

Complimenten voor je werkplaats, ik heb dit topic steeds met veel plezier gelezen! Ik werk in soortgelijke omstandigheden in de garage.
Ik heb de Hammer N4400 en ook daar blijft de motorrem vrij lang zoemen. Voor de stofafzuiging heb ik een aangepaste Felder AF14 (met Oneida-Air cycloon en compacter/lager fijnstoffilter).

Groeten,

Mark

okay thanks.

Garagejournaal zegt mij niets ??

Net terug vd glasboer deze zegt dat lexaan het ook begeeft bij deze buigstraal...dus nieuwe strategie....lexaan gekocht en grotere buigstraal maken....enfin.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.758
731
Enschede, Twente
Erik, ik denk dat je beter af bent met vacuumvormen dan met buigen (hoe kunnen ze anders vizieren voor valhelmen maken?). Technisch wel een uitdaging, maar misschien leidt het tot een product waar je andere zelfbouwers blij mee kunt maken?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Plexiglas is goed zelf te buigen, het is een thermoplast en rond de 160 graden vervormt het prima. Af laten koelen in dezelfde vorm en voilà. Je krijgt het op 160 graden in een oven, of in hete olie, frituur b.v. Patat frituur je op 180 graden, dus iets lager instellen.

Je hebt 2 soorten plexiglas, gegoten en geextrudeerd. De versie die gegoten is, is het meest geschikt om te buigen etc.

Lexaan of polycarbonaat is wat lastiger, het heeft een smaller bereik in temperatuur waarbinnen je het kan vervormen.

jaap
 
Laatst bewerkt:

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Mooi hoor die zaag
Voor het probleem met het barsten van het plexiglas (PMMA), hier moet je Lexaan (Polycarbonaat) voor nemen.

Plexiglas is hier niet voor geschikt, barst het niet vroeg, dan wel laat, dat last zich maar marginaal buigen, anders wordt de spanning te hoog en barst die op de zwakste plek, meestal bij een gat.

PMMA is prima te buigen in elke vorm die je maar wil, zelfs een superkrappe 180° bocht. Maar dan wel warm buigen, en niet koud.

De mondstukken van mijn pijpen zijn ook vaak van PMMA (acryl staf, gegoten) en die buig ik wel eens krapper dan deze plaat. Zoals hierboven aangegeven de plaat gewoon verwarmen in de oven of met een heteluchtpistool tot ze plooibaar is, in de juiste vorm plooien en dan netjes laten afkoelen (schrikken met koud water of koude lucht kan zonder problemen in mijn ervaring), zonder barsten en zonder moeite is eender welke vorm te bereiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.