Van kleine garage naar klein maar fijne werkplaats

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Verlichting is om het mooie hout naar beneden te zien zakken :rolleyes:

Ziet er mooi uit, morgen lezen we dus hoe die werkt?
Zelf gebruik ik een cycloon uit China en daar erg tevreden over nadeel is wel dat het allemaal zo hoog wordt en de emmer is erg snel vol.
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Zo eentje van Ali? Ja, die heb ik ook.
Had 'm mobiel gemaakt. Onderop de bouwzuiger, daarbovenop de ton met cycloon.
Domme keuze, want daardoor is het een hoog gevaarte geworden en loopt de slang van boven naar beneden. Het staat nog op mijn lijstje om zuiger en ton (met cycloon) naast elkaar te plaatsen.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Van eBay die was wat goedkoper ;) maar zijn de zelfde. Je hebt daar 2 modellen in scherpe rand en een ronde rand die schijnt beter te zijn.
Wat ik heb is een emmer met daarop de cycloon en er naast de stofzuiger op een verhoging dat er een klein stukje pijp met een bochtje nodig is om het spul te koppelen.
Alleen een emmer is VEEL te klein.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Yepp...was een aanbieding van de Hornbach ging uit de collectie van 95 euro voor 16 euro per set.
Gelijk 3 sets gekocht zo kan ik ook mijn Boormachine en Lintzaag van kwalitatief goede ledverlichting voorzien.
 

schoenmm

Nieuw lid
27 jun 2014
3
0
Nog een aanvulling op de lintzaag theorie: het is bij deze lintzagen goed om het lint van spanning te halen als de zaag langere tijd niet wordt gebruikt. Door de constante spanning op de zaag kan de machine langzaamaan doorbuigen. Het is maar een kokerconstructie, de groen gietijzeren machines van vroeger hadden daar geen last van......
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Nog niet al mijn Festool koppelstukken/moffen binnen maar met wat improviseren kreeg ik het werkende.
Het zuigt als een trein.

20181015_104117.jpg

- - - Updated - - -

Alles in het emmertje...maaaaarrrrrrrr....

20181015_110124.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Ik simuleerde even een verstopping...door mijn hand op de zuigmond te stoppen.............en toen een enorme klap.....

KOOP DEZE EMMER DUS NIET....

Een implosie en door het vacuum vervormde de emmer...

ik heb nog bracing geprobeerd...maar daarna opnieuw onheilspellend blik gekreukel....weer kansloos

20181015_122343.jpg

- - - Updated - - -

Rijp voor de schroot...

20181015_173731.jpg
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Een geluk bij een ongeluk spotte ik in de tuin nog een zeer stevige gemeente "groen-emmer" voor chemisch afval...deze heeft extreem dikke wanden en laat hij nou precies de goede diameter hebben.

wat ben ik weer blij na zo een deceptie

nog even de proefopstelling en daarna uit het zicht onder de werktafel.

20181015_173751.jpg
 
Laatst bewerkt:

ErwinL

Nieuw lid
29 sep 2014
14
0
Leeuwarden
Ai, ik vond de 60liter versie van deze blikken/vaten nog goedkoop op marktplaats en twijfelde nog of ik ze hier zou moeten plaatsen voor geïnteresseerden.
Dikkere 60-200liter vaten met meer gerolde ringen voor sterkte zijn veel te vinden op marktplaats etc, al weet ik niet hoeveel je aan je huidige setup zou moeten veranderen om alles passend te maken.

Vaccuum is sowieso vaak krachtiger dan je zou denken, maar veel stofzuigers worden ook gekoeld door de aangezuigde lucht, waardoor een verstopping ook slecht voor de motor zal zijn. Mogelijk is er een soort veiligheidsklep te maken met veren of magneetjes die bij verstopping open gezogen wordt, al wordt dan alles ook weer overdreven moeilijk gemaakt...

Mooie verbouwing verder allemaal!
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Ai, ik vond de 60liter versie van deze blikken/vaten nog goedkoop op marktplaats en twijfelde nog of ik ze hier zou moeten plaatsen voor geïnteresseerden.
Dikkere 60-200liter vaten met meer gerolde ringen voor sterkte zijn veel te vinden op marktplaats etc, al weet ik niet hoeveel je aan je huidige setup zou moeten veranderen om alles passend te maken.

Vaccuum is sowieso vaak krachtiger dan je zou denken, maar veel stofzuigers worden ook gekoeld door de aangezuigde lucht, waardoor een verstopping ook slecht voor de motor zal zijn. Mogelijk is er een soort veiligheidsklep te maken met veren of magneetjes die bij verstopping open gezogen wordt, al wordt dan alles ook weer overdreven moeilijk gemaakt...

Mooie verbouwing verder allemaal!

Thanks, maar ik laat het zo...werkt goed en ben ook wel fff klaar met even een Thien Baffle bouwen...lol
De stand-in emmer heeft zelfs een paar liter meer capaciteit...en sluit griezelig perfect aan op de rubberen pakking van de Thien Baffle...ik hoef niet eens te klemmen.

Soms kun je tegen een beetje geluk niet op ...hahaha


Even een verstopping is voor de Festool stofzuiger niet slecht, sterker nog de Festool Blastgates zijn gemaakt voor "autoclean" gebruik (bij sluiten) dus reinigen van de Festool stofzuigerfilter.......ik gebruik ze dus op een andere manier nl. in de buizen voor de afzuiging te kiezen.
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Of een veiligheidsklepje erin bouwen (klepje met veerdruk van binnen uit), is pas in 1 van de andere Cycloon onderwerpen langsgekomen, voorkomt vacuum zuigen.

inderdaad een prima idee voor wie TOCH de blikken emmer wil gebruiken....mijn groene emmer geeft geen krimp bij vacuum trekken dat vind ik wel zo fijn.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Voor de lintzaag verlichting gemaakt. Uiteraard heb ik harde buis gebruikt zodat er geen losse bedrading in de lintzaag komt.

20181009_125729.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Schakelbaar bovenop (daar zat al een opening naast de hoogte geleiding).
Inmiddels wel dat hijsoog o nee "sieroog" weggehaald.

20181009_161713.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.