Van kleine garage naar klein maar fijne werkplaats

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
wat heeft voor jou de doorslag gegeven om te gaan voor de AUK ipv de AEG.

De belangrijkste factoren waren de 1400 vs de 1800W (hoewel het lastig is te bepalen wat bij de meeste frezen de objectieve waarden zijn) en dat ik het toerental op de NVR kan regelen. Ik wist ook dat ik de AEG nooit buiten de freestafel zou gebruiken dus alles wat er verder bijzit zou geen functie hebben. Kwa prijs kwam ik dan ongeveer op hetzelfde uit, en bij de AUK heb ik dan gelijk een complete oplossing met NVR en toerenregelaar, een verloopstekker was eenvoudig te bevestigen :).

Maar de AEG had vast ook voldaan....

De versie bij Rutlands is nog net wat beter geprijsd maar dan moet je nog iets voor de toerenregeling maken: https://www.rutlands.co.uk/sp+power...xact-router-motor-2400w-rutlands+rtx5003#nogo
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
De belangrijkste factoren waren de 1400 vs de 1800W (hoewel het lastig is te bepalen wat bij de meeste frezen de objectieve waarden zijn) en dat ik het toerental op de NVR kan regelen. Ik wist ook dat ik de AEG nooit buiten de freestafel zou gebruiken dus alles wat er verder bijzit zou geen functie hebben. Kwa prijs kwam ik dan ongeveer op hetzelfde uit, en bij de AUK heb ik dan gelijk een complete oplossing met NVR en toerenregelaar, een verloopstekker was eenvoudig te bevestigen :).

Maar de AEG had vast ook voldaan....

De versie bij Rutlands is nog net wat beter geprijsd maar dan moet je nog iets voor de toerenregeling maken: https://www.rutlands.co.uk/sp+power...xact-router-motor-2400w-rutlands+rtx5003#nogo


Grappig ik zat ook zo te redeneren dus het wordt waarschijnlijk voor mij ook de AUK
 

WR1944

Oud hout
Vandaag een massief eiken rand langs het MFT board gemaakt zodat ik hem in een tafel(frame) kan bouwen. ......

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je ietwat kwistig met de lamello's bent omgesprongen. Ze zijn voornamelijk voor uitlijning, kwa sterkte voegen ze weing toe. Verbind je de langs- en dwarsliggers nog? Deze hoekverbindingen geven de nodige weerstand tegen zijdelings belasting en helpen de lijmverbinding tussen liggers en blad op het gebied van sterkte. Verder ziet het er wel gelikt uit.
Wat was je overweging om de gaten langs de lange zijden zo dicht op de rand te boren?

P.S. Ik zie dat het een ander ook al opgevallen was.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je ietwat kwistig met de lamello's bent omgesprongen. Ze zijn voornamelijk voor uitlijning, kwa sterkte voegen ze weing toe. Verbind je de langs- en dwarsliggers nog? Deze hoekverbindingen geven de nodige weerstand tegen zijdelings belasting en helpen de lijmverbinding tussen liggers en blad op het gebied van sterkte. Verder ziet het er wel gelikt uit.
Wat was je overweging om de gaten langs de lange zijden zo dicht op de rand te boren?

P.S. Ik zie dat het een ander ook al opgevallen was.

De eiken deeltjes waren niet helemaal recht dmv de lamellos zijn ze nu weer kaarsrecht op het blad....voor krachtverbinding gebruik ik mijn Domino.
De gaten zijn 96 mm uit elkaar en op deze manier krijg ik een maximaal aantal ook voor en achter de freesplaat.en een mooie verdeling..enfin blijven altijd compromissen
De dwarslinggers worden inderdaad verbonden met de langsliggers en het geheel komt in een eiken houten frame van de tafel zelf en is eventueel los te schroeven voor ooit een nieuw blad.
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Vandaag het eiken gezaagd voor het frame..65 mm dik :p dus daar komen mijn T-Tracks ingefreesd...boven en zijkanten.
De Festool CS70 kreeg het te verduren....ik ook want dat was een loei zwaar blad

20190529_180014.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Niet goedkoop maar er kwam een uurtje geleden wel een mooi stukje techniek binnen.....

Dus onder het motto:..."Pics or it didn't happen"

The Incra

20190529_204738.jpg
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Dan weet je dat je het gemaakt hebt Erik......

Als jouw populaire topic gekaapt wordt voor SPAM.

Gefeliciteerd.:p
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
De tafel bleek dus niet echt overal 65 mm massief eiken te zijn...dus eerst maar weer stukken ingezet zodat ik vlees heb om straks te frezen

20190531_114239.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Op het linker hoekstuk zet ik een DIY 12 mm domino voor een stevige verbinding.
Hier komt een uitneembare bak zodat indien nodig ik een T-Track aan die zijkant kan gebruiken.
De uitsparing is voor mijn klemmen want deze kant sluit aan op mijn werkbank.

20190603_120540.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Ook mijn fouten maar even in beeld.
Ik kreeg met geen mogelijkheid mijn T-Track eruit maar er moet wel een "kruising" komen om mijn klemmen te kunnen inlaten in beide T-Tracks dus dan maar dwars door mijn profiel heen....ahum.

20190604_120805.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Uiteindelijk zijn mijn twee "kruispunten" goed uitgepakt en kunnen mijn Festool klemmen er prima hun weg vinden.
De inlaatgleuven in het hout zijn nodig omdat de MFT "opgesloten" zit tussen mijn Roubo en de Zaagtafel.

20190604_164404.jpg

20190604_164356.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
De MFT ligt nog even bovenop op de oude tafel (inmiddels is deze afgebroken) en begint al een beetje erop te lijken wat ik ervan wil.
Ik mis nog T-Tracks maar zijn besteld.

Inmiddels voorzien van domino holes om eventueel kleine werkstukken te ondersteunen bij haaks klemmen.

20190605_112631.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.