Van kleine garage naar klein maar fijne werkplaats

liglinisterglenn

Actieve deelnemer
30 dec 2015
111
26
Om even een volledige andere piste op te gaan, je kan ook Clear Worbla gebruiken indien je dit eventueel versterkt met een houten ring ofzo. (is een materiaal dat veel gebruikt wordt in de cosplay wereld. :) )
 

Mark84

Actieve deelnemer
20 mrt 2018
59
18
Arnhem
Erik,

Ben toch nieuwsgierig hoe jij middels 1 pvc buis de verschillende niet festool geschakelde en wel geschakelde stopcontacten hebt gemaakt 😁 wil ook graag zoiets maken zodat ik niet elke keer tussen afkortzaag, ts55 en dts400 hoe te wisselen. Heb je gewoon 2 sets installatie draad door de buizen getrokken of iets anders slims gedaan?

Bedankt
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Erik een hele andere vraag is dat de CS70 die je daar hebt staan? Zo ja hoe bevalt die?

Prima zaag hoor maar vind de langs geleider maar zo-zo de rolwagen is weer wel mooi en de tafelverlenging is niet gebruikersvriendelijk ...afstellen duurt lang....en jammer dat er geen 10 mm zaagblad op past...stofafzuiging is bijna perfect.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Erik,

Ben toch nieuwsgierig hoe jij middels 1 pvc buis de verschillende niet festool geschakelde en wel geschakelde stopcontacten hebt gemaakt  wil ook graag zoiets maken zodat ik niet elke keer tussen afkortzaag, ts55 en dts400 hoe te wisselen. Heb je gewoon 2 sets installatie draad door de buizen getrokken of iets anders slims gedaan?

Bedankt

Juist twee sets trekken een voor de groen gekleurde wcds en een voor de niet gekleurde wcds.
Mag inderdaad officieel niet in 1 buis maar goed ik vond het wel buizen, dozen en wcds zat...lol.
Staat wel ergens gedetailleerder in het begin van dit topic.
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Dank je wel, zit namelijk ook over de aanschaf van zo'n machine na te denken.
Hoe bedoel je dat met de langs geleider?

Ik vind hem niet prettig in gebruik zo glijdt hij niet makkelijk heen en terug (ook niet over mijn tafelverlenging)
Het vastzetten op 3 punten vind ik ook te veel..vaak vergeet je een van de 3 weer los te maken bij verstellen.
Ook moet je steeds weer je haaksheid checken want hij geleid op twee punten en er hoeft maar iets te gebeuren en hij wordt van de haak vast gezet.
De precisie afstelling kan ik nog steeds niet goed mee omgaan die knop geeft weinig gevoel wat je aan het doen bent.

Nu klinkt het alsof ik beter een Hammer of Mavell had kunnen kopen, maar de compactheid gewicht en stofafzuiging sprak mij aan in mijn kleine ruimte....en raak nu wel gewend aan zijn nukken.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Dan heb ik me dus wel degelijk erg vergist :).

Garagejournal is een forum voor 'gearheads', wel erg US-centric, soms zelfs wat Republiceins, waar een iconisch draadje heeft gelopen over toren(tje)s voor Stanley opbergdozen: https://www.garagejournal.com/forum/showthread.php?t=289281

Jou toren zou daar tussen passen, vandaar mijn associatie.

O wat leuk nu snap ik de vergissing maar ja hier bergen ze NOG mooier de Stanley dozen op....lol.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
De stofafzuiging verder uitgebouwd naar mijn lintzaag met hetzelfde materiaal, buizen van Axminster en blastgates van Festool.

- - - Updated - - -

20181005_125511.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
De diameter van de stofafzuiging van 120 mm vind ik te groot en heb ik teruggebracht naar de grootste maat Festool 50 mm...wat ook weer prima aansluit op de buizen.

20181005_150443.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Het makkelijkste was hier om een "el cheapo" blastgate te gebruiken van Axminster om de T-splising te kunnen reguleren naar zowel het onderste wiel alswel de zaagtafel.

Het is even een kwestie van een houten verloop maken en met wat schroefjes en silicone de nieuwe dustpoort samenstellen.

Eigenlijk als je met de schuif de juiste luchtstroom voor beide slangen hebt gevonden zou je een makkelijk "vast" systeem kunnen maken..enfin..dat zal de praktijk wel dicteren.

20181005_151457.jpg
 
Laatst bewerkt:

Jensioo

Actieve deelnemer
1 mei 2015
76
2
Erik heb je al die buizen en blastgates aangesloten op een festool midi? Ik ben naarstig op zoek naar een goede oplossing voor de stof in mijn schuur. de afzuiging bij mijn gts 10 xc is het voornaamste probleem maar ook het fijnstof. Nadeel is wel dat ik eigenlijk geen ruimte meer heb om bijvoorbeeld een luchtfilter op te hangen en een grote afzuiger te plaatsen, staand of aan de muur bevestigd. Het type klushoek formaat postzegel zeg maar.

Jouw systeem van buizen en dergelijk zouden maar zo iets kunnen zijn. Hoe veel (of liefst weinig) last heb jij nog van stof bij zagen maar ook van dwarrelend stof wat je de volgende dag overal tegen komt?
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Erik heb je al die buizen en blastgates aangesloten op een festool midi? Ik ben naarstig op zoek naar een goede oplossing voor de stof in mijn schuur. de afzuiging bij mijn gts 10 xc is het voornaamste probleem maar ook het fijnstof. Nadeel is wel dat ik eigenlijk geen ruimte meer heb om bijvoorbeeld een luchtfilter op te hangen en een grote afzuiger te plaatsen, staand of aan de muur bevestigd. Het type klushoek formaat postzegel zeg maar.

Jouw systeem van buizen en dergelijk zouden maar zo iets kunnen zijn. Hoe veel (of liefst weinig) last heb jij nog van stof bij zagen maar ook van dwarrelend stof wat je de volgende dag overal tegen komt?

ik heb aan de linkerzijde een Festool CT36 en rechts een CT26...ik heb niet veel last van stof neerslag.
bij zagen met de CS70 een klein beetje op het blad en een klein beetje eronder (op een opvangplatform).
bij zagen met de Kapex een klein beetje maar aan het einde vd de dag even weg te stofzuigen (heeft een eigen CT26 met 32 mm slang) Boren met stofafzuiging haalt ook veel weg.
Frezen geeft de meeste rommel althans met de 1010...
ik werk zelden zonder stofafzuiging in de werkplaats.
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Verder met de stofafzuiging.

Ik heb twee ideetjes gecombineerd. De eerste van Rob Cosman...pvc pijp rechtstreeks bij het zaagblad en de tweede van Blake Weber...het gebruik van magneetjes.

Het was een enorm passen en meten maar goed te doen onder de tafel van de N3800.

Fotos spreken voor zich en ik moet zeggen dat doet erg veel qua stofafzuiging....

Eerste een gat boren om een stofzuigermond te krijgen.

20181006_120400.jpg
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Dan een zaagsnede tot het midden zodat het zaagblad door het hart van de afzuiging blijft draaien.

20181006_121338.jpg
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Ene kant afdoppen en aan de andere kant een plastic getrapte adapter erin gezet (een stap versmalling) zodat de stofzuigerslang makkelijk in en uit gehaald kan worden. En daarna extreem sterke magneetjes erin verlijmd.

20181007_170938.jpg
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Past perfect en ook de onderkant lintbescherming (rode kap) schuift prima over de eindstop heen en geeft ook nog wat stevigheid.

20181007_171213.jpg

- - - Updated - - -

Stofzuigerslang aangesloten en nergens in de weg.

20181007_171327.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
En alles lijkt alsof het zo hoort.
Zaaglint verwisselen en tafel tilten is secondenwerk geworden.

20181007_171426.jpg

- - - Updated - - -

20181007_173038.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.