Van kleine garage naar klein maar fijne werkplaats

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
108
5
Zaanstad
Wat ik mooi vind aan het systeem dat je het ter plekke kunt toepassen voor een werkstuk.
Met het freesje maak je van elke plank of lat een hulpmiddel en ben je niet meer afhankelijk van een aluminium T-Track.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Nee, die van Microjig hebben een zwaluwstaart-vorm en je moet dus ook een zwaluwstaart frees gebruiken. Die klemmen van Makita en Festool passen daar niet in. Natuurlijk kun je wel een t-slotfrees gebruiken en dan passen ze wel.
 

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
108
5
Zaanstad
Die klemmen van Makita en Festool passen daar niet in. Natuurlijk kun je wel een t-slotfrees gebruiken en dan passen ze wel.
Heb jij wellicht een link naar een frees waarvan de maten overeen komen met de klem van Makita of Festool?
Ik ben al een tijdje aan het googlen, en kan het niet gevonden krijgen.
Ik zie ook verschillende maten staan voor het profiel van die klemmen. Ik kom veelal als maat 13,5 x 6,5 tegen, maar ook iets kleiner of groter.

Echter als ik op de site van Baptist kijk, bij de B-tracks, dan zie ik de binnenmaat van de tracks opgegeven als 12 x 7,3 mm, en er staat expliciet bij dat de klemmen van Festool in deze B-track passen.
https://www.baptist.nl/houtbewerkers/frezen/hulpmiddelen-bij-het-frezen/t-track-b-120-cm
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Hij staat nu op eigen benen en de stelpoten werken prima.
De poten zijn (toeval) van massief notenhout dus komen straks leuk uit bij de ladenfronten van de Roubo.

20190606_161917.jpg20190606_132704.jpg
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Erik,

Waarom heb je T-tracks op de bovenkant van het blad, daar zitten toch de gaten voor in?
Het ziet er trouwens geweldig mooi uit hoor, en nog steeds leuk om dit te volgen.

Mvg, :).
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Erik,

Waarom heb je T-tracks op de bovenkant van het blad, daar zitten toch de gaten voor in?
Het ziet er trouwens geweldig mooi uit hoor, en nog steeds leuk om dit te volgen.

Mvg, :).

Ik heb nu een schuif/geleide/klem functie erbij rondom de tafel zowel horizontaal als verticaal
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
De Cleansweep Adapterplate alvast maar besteld dan kan ik alvast de locaties bepalen i.v.m een smal ladeblokje.
Werkt lekkerder dan alle weer maten uit te zetten.

IMG_2441.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Erik,

Waarom heb je T-tracks op de bovenkant van het blad, daar zitten toch de gaten voor in?
Het ziet er trouwens geweldig mooi uit hoor, en nog steeds leuk om dit te volgen.

Mvg, :).

Idee van Timothy Wilmots...vind ik praktischer dan mijn sliding deadman aan mijn Roubo.

20190607_143431.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Schat van niet.... ik heb een Incra tafel dus had deze niet nodig. Maar als ik naar het manual kijk heb jij ze ook niet nodig: https://www.incra.com/manuals/CleanSweep_Adapter_Addendum.pdf. Jij kan ook stellen met de 10 schroeven.....

Klopt maar ik zie ze wel steeds voorbij komen...dus maakt mij nieuwsgierig
En hoe maak ik mijn plaat nu los/vast....

Zal Incra het geleend hebben bij Kreg

https://de.kregtool.com/store/c41/r...precision-router-table-insert-plate-levelers/
 
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Wat ik zo lees is dat je de adapter aan je tafel vastmaakt met 6 schroeven (afb 2 en 2a). De hoeken zijn inderdaad de manier om de Kreg en andere platen met hoekverstellingen te monteren. De incra plaat en freeslift gebruikt de 10 schroeven. Beetje een gepiel vondt ik om de lift precies gelijk met je blad te krijgen, maar het werkt wel. En dan met het schroefje in de hoek fixeren.

Ik denk dat 4x2 in de hoeken wel voldoende is maar met de 2 extra punten ligt alles wel heel stevig....
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Ik denk dat 4x2 in de hoeken wel voldoende is maar met de 2 extra punten ligt alles wel heel stevig....

Weer iets om over na te denken/uit te zoeken

EDIT...maar gewoon besteld, ik denk inderdaad hoe meer rustpunten hoe beter, wordt dus nog meer "gepiel"...lol

Blijft vreemd dat je een "Incra" mal besteld met "Kreg" uitsparingen en NERGENS verwezen wordt..dus niet van Incra naar Kreg maar ook niet van Kreg naar Incra....

IMG_2443.JPG
 
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik snap je niet zo goed.... de adapter zorgt ervoor dat je makkelijk aan de bovenkant een Incra freesplaat en aan de onderkant een cleansweep kan vastschroeven zonder dat je zelf boorgaten moet uitmeten, je boort nu alles voor op basis van de gaten in de adapter. De adapter gaat met 6 schroeven vast en de cleansweep voegt daar nog 8 schroeven aan toe.

Je moet alleen een standaard 9-1/4” x 11-3/4” gat in je blad maken en daar de adapter onder schroeven. Dan krijg je met deze adapter gelijk een “randje”. De enige reden waarom er ruimte is voor de hoeken is dat dit de standaard manier is om de freesplaten van Kreg/Woodhaven/etc te bevestigen. Die vallen normaal in tafels die geen rand hebben maar waarbij de freesplaat op de hoeken rust die onder het blad zijn geschroefd. Die van Incra rust rondom wel op een rand. Zelf ook te maken maar dan moet je wel 2x frezen in je tafelblad om zo’n randje te krijgen.

Die hoeksteunen heb je dus niet nodig bij een Incra freesplaat of lift. De mal is zo wel bruikbaar voor alle merken freesplaten....
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
hoi

ik snap wat je goed uitlegt maar zag ook op youtube een filmpje waar hij een master R-lift plaatste met deze hoeken en clean sweep adapter....zal hem proberen te achterhalen
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Je kan inderdaad ook de hoeken gebruiken om de Incra/Jessem freeslift op te laten rusten. Kun je alleen niet van bovenaf verstellen om ‘m vlak met je blad te krijgen, en dat is wel een stuk handiger (ook al doe je het niet vaak). En als je de adapter hebt dan heb je gewoon de 10 schroeven die precies uitkomen onder de gaten in je freesflift.
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Ja dat bedoelde ik ook met meer "gepiel" ach daar nemen we veel tijd voor dus.
Stelde jij hem af met de router erin..
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Met de router erin, toch een stukje zwaarder... ook weer niet zo spannend hoor. Maar je wil liefst een exacte aansluiting zodat je werkstuk geen verschil merkt tussen de freesplaat en je tafel. En dan zijn 10 schroeven best veel. Bij mij werkte het uiteindelijk goed door alles wat naar biven te draaien en dan langzaam te laten zakken. Maar ze beïnvloeden elkaar wel, dus het duurt even. Continu met een vlak houtje zoeken naar een hoogteverschil.....
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.