Van kleine garage naar klein maar fijne werkplaats

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Stofafzuiging naar mijn boormachine...de Festool blastgate heeft twee voordelen voor mij.
Enerzijds nu een makkelijke aansluiting van 32 mm Kapex naar 27 mm Boormachine en anderzijds als ik hem dicht doe een clean functie voor mijn stofzuigerfilter op de CTL 26. Dus verder geen buizensysteem met bochten en verlopen. Gewoon even omzetten is genoeg. Uiteraard kan de Kapex zich in alle standen nog net vrij bewegen onder de blastgate.

20170730_135057.jpg
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey Hallo
Man man
Jij investeerd behoorlijk in je werkplaats
Heb je een budget in je hoofd
Of koop je gewoon wat je mooi vindt
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Hey Hallo
Man man
Jij investeerd behoorlijk in je werkplaats
Heb je een budget in je hoofd
Of koop je gewoon wat je mooi vindt

Mijn missie is om een kleine werkplaats zo efficient mogelijk opnieuw op te bouwen en ik heb daar inderdaad best wel een budget voor over. Bruikbaar gereedschap is kostbaar en Festool doet daar helaas nog een overdreven schepje bovenop.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Erik, you're on fire! Again :)

Even niet op letten en er staan weer een tiental posts in dit draadje...
Het wordt in ieder geval een hele mooie werkplaats!
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Vandaag mijn compressor reduceerventiel met vochtafscheider en olievernevelaar EN met metertje (die het nu wel goed doet) opgehangen ook de stofafzuiging voor de boormachine werkt perfect als hij aan gaat, ben tevreden.

20170731_151606.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Na de compressor perikelen (heb nu ook de luchtleiding/slang gelegd) nu logistiek gezien even wat overschot Douglas tot "japanse" tuinbank gemaakt zodat er weer meer ruimte in mijn werkplaatsje ontstaat.

20170805_154915.jpg

- - - Updated - - -

20170807_175008.jpg
 
Laatst bewerkt:

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
63
Vandaag mijn compressor reduceerventiel met vochtafscheider en olievernevelaar EN met metertje (die het nu wel goed doet) opgehangen ook de stofafzuiging voor de boormachine werkt perfect als hij aan gaat, ben tevreden.

Bekijk bijlage 66824

Nu komt je olie in je luchtspuitje, en als je een werkstuk schoonblaast dan heb je de kans olie er op terecht komt. Slimer is om je olie vernevelaar appart op een plankje te monteren en een apparte slang er voor te gebruiken.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Nu komt je olie in je luchtspuitje, en als je een werkstuk schoonblaast dan heb je de kans olie er op terecht komt. Slimer is om je olie vernevelaar appart op een plankje te monteren en een apparte slang er voor te gebruiken.

Of een verdeelblokje ervoor, zodat je zowel een oliegesmeerde als een olieVRIJE aansluiting hebt. Maar dan heb je waarschijnlijk een extra reduceerventiel nodig (of niet. als je de druk reguleert met het gereedschap - bij een blaaspistool zal het niets uitmaken).

Ik vind dat luchtgedoe behoorlijk ingewikkeld; bij mij liggen er al maanden spullen klaar die nog gemonteerd moeten worden… en dan heb ik me nog laten adviseren door een meneer van Schneider Lufttechnik.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Nu komt je olie in je luchtspuitje, en als je een werkstuk schoonblaast dan heb je de kans olie er op terecht komt. Slimer is om je olie vernevelaar appart op een plankje te monteren en een apparte slang er voor te gebruiken.

Hoi
Er zit geen olie in........ik kon deze complete set in een aanbieding van 70 euro voor twee tientjes op internet kopen en mij ging het eigenlijk om een deugdelijke meter.

Maar even goed toch bedankt voor je waarschuwing en tips.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Vandaag een beginnetje gemaakt met een Festool Systainer-Port.
Omdat ik een hekel heb aan duizend euroschroefgaatjes en zijn inferieure board gebruik ik 27 mm beuken ....kan je er later desnoods nog wat aan ophangen...lol.
Ik heb het geheel ook 1.50 mtr gemaakt i.p.v. 1.00 mtr want kans op tuimelen met geopende laden is uitgesloten (zware panelen).
Ook dubbele wieltjes met allen voorzien van rem....om hem uit de weg te kunnen rijden.

20170812_153543.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Nog een kast met wieltjes maken voor mijn Stanleydozen en de Festool sys-port afbouwen als mijn lade binnen is.
Ook nog platform met wieltjes bouwen voor mijn HBM laden met bandzaag zodat alles verrijdbaar word.

20170813_113640.jpg
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Mooi zeg! Maar is die Sysport niet onstabiel, omdat deze zo hoog is?

Ik wil, als de betonvloer in mij garage klaar is, een kast maken met daarin 8 lades voor voor systainers. Dus is volg dit topic met interesse!
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Nee Hoor.. vreselijk stabiel want tweemaal 27 mm beuken van 40 bij 150 cm plus beuken bodem en top plaat is loodzwaar ..bij opengetrokken bovenste lade ben ik nog eens extra gaan duwen...
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Beste Erik,
Een vraag van totaal andere orde. Ik vind het er schitterend uitzien zo'n "toren", maar ben je niet bang dat het een soort vergaarbak van stof/zaagsel/etc. gaat worden? Dat is namelijk de reden dat ik de systainers opberg achter een deur.
groeten, Walter
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Ik had mijn systainers ook in twee verrijdbare "torens" van ruim 130 cm hoog. Nooit een probleem met kantelen gehad. Onlangs omgebouwd naar 3 lage kasten van elk 2 rijen breed en een hoogte van 85cm voor onder mijn werkbank. Kan nog niet zeggen wat beter bevalt. De hoge karren waren wel lekker om veel gebruikte systainers op een prettige hoogte beschikbaar te hebben. Nu moet ik altijd bukken, maar heb bijkomend voordeel dat de lage karren ook als extra werkblad/aflegruimte/zaagondersteuning kunnen dienen. Elke ruimte vraagt zijn eigen werkbare invulling.

Wat betreft stof en zaagsel: inderdaad, de laden verzamelen zaagsel. Maar dat is niet iets dat niet in een paar minuten met een stofzuiger is weg te werken. Eens in de zoveel tijd probeer ik mijn werkplaats te ontstoffen. En dan moeten inderdaad de sys-laden ook even uitgezogen worden. Geen probleem w.m.b.

Groet,
Arjaan
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Hoi Walter
Tja een systainer achter een deur vind ik weer minder praktisch.
Stof afzuigen komt straks ook uitgebreid bij mij aan de orde.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Weer even verder na flink tuinieren (japanse tuin).....

...mijn alu profieltjes gemaakt om een soort Sortimo rack te maken maar dan met mijn Stanley dozen.
De zijden worden weer van beuken maar ditmaal 18 mm.

IMG_1956.jpg
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Als je de mogelijkheid hebt: zorg dat je de assortimentsdozen als lade geheel uit kan trekken en open kan doen. Tenminste, zo ga ik het de volgende keer dat ik een vergelijkbaar kastje ga maken aanpakken. De assortimentdozen zijn wel erg prettig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.