Van kleine garage naar klein maar fijne werkplaats

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Het ziet er super straks uit, maar hoe heb je die fence dan bevestigd op de werkbank? Uit je omschrijving lees ik '1 gaatje', maar dan kun je er toch niks tegen aan drukken?

Sorry als het verwarring geeft maar de Fence heeft (zoals alle Fences) links en rechts een gat en op die plek in de werkbank een zeskant moer...dus geen T-track in mijn werkbank maar een sleuf in de linker en de rechterkant van de Fencevloer zodat je naar voor en achter kunt schuiven of het mechaniek gebruiken.

Het enkele gat zit dus in mijn precisie mechaniekje.
Deze haakt aan de achterzijde aan mijn werkbank en valt over een zeskant insert in mijn werkbank daar draai ik het vast.

Dus na alles te hebben verwijderd blijf je enkel zitten met 3 zeskantmoeren in je werkbank en een dicht wit plaatje.

Verder heb ik ook maar wat inserts voor mijn freesplaat gemaakt want zoals al eerder door freeservaren mensen was geadviseerd is dat min of meer een must en na twee keer frezen kwam ik daar door schade en schande ook zelf achter met mijn plexiglas...lol.

20180411_183443.jpg
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Prachtig tafeltje zo, maar ik zie nergens op een foto wat je mbt de stoafzuiging hebt gedaan?

in post #423 zie je een foto van het box-in-box systeem met daarin een gat, daar zit momenteel de Festool Hose D50 (verderop op een foto) op aangesloten deze zakt en stijgt met de freesmachine mee, dus de stofafzuiging gaat van onder af en start bij inschakeling van de freesmachine.
De blastgate zit net boven de tafel links...dus makkelijk bereikbaar.
De slang zelf zit dus nooit (meer) in de weg.

Ben zeer tevreden over deze manier van afzuiging....
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Ook maar gelijk goed los gegaan met de inserts en gelijk een houdertje erbij gemaakt.
De inserts lopen op van 7 mm naar 40 mm en als ik ze weg laat heb ik nog eens 65 mm.

Woodpecker verkoopt de plastic insert ringen in mdf houder voor plm. 50 euro..de fun van DIY is ik heb trespa in een kersenhouten houdertje..lol

20180412_142505.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Netjes. Hoe maak je die?

Eerst al mijn gatzagen te voorschijn gehaald (heel wat door de jaren heen gekocht) toen twee uitgezocht waarbij de binnenmaat van de EEN het meest in de buurt kwam van de buitenmaat van de ANDER.

De maat van de kleinste gatzaag en de werkelijk benodigde maat uitzetten met een passer (op je freesplaat) De benodigde maat was plm. 1-1/2 a 2 mm groter.

Gat in mijn freesplaat gezaagd met de kleinste maat van de twee.

De grootste maat (ietsje groter) van de twee gatzagen gebruikt om daarmee uit stukken afval trespa de standaard inserts te zagen...wat nu dus meteen een kant en klare maat is.

Het gat in de freesplaat pasvijlen dus naar de overgebleven afgetekende passerlijn vijlen dat was plm. 1-1/2 a 2 mm rondom afnemen wat het meeste werk was, zodat de standaard insertmaat er pas in valt.

Nu heb je een perfecte pas voor al je gatgezaagde inserts (met de grootste maat gatzaag van de twee) wat nu het leukste en minste werk is.

Deze inserts hebben natuurlijk allemaal nu een 6mm centergat van de gatzaag gekregen wat je perfect als hart kunt gebruiken voor al je gekozen diameters ...voor de meeste centergaten nam ik speedboren.

Ik hoop dat het duidelijk is...uitleggen blijft moeilijk.
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Topic maar weer even uit het stof gehaald want er zijn veranderingen.
Allereerst komt er zeer binnenkort een Hammer N3800 in om de Metabo BAS260 te vervangen (reeds weggegeven aan een audio/houtvriend) en eindelijk (op zijn aanraden van plm. 1 jaar geleden) ga ik over op een Cyclone Dust Extractor.
NEEN niet die van Festool...ten eerste schrik ik van de Festoolprijs....en ik schrik werkelijk niet snel bij de naam Festool en ten tweede vind ik 20 liter eigenlijk (te) krap.
Ondanks mijn kleine werkplaats kan ik er eentje van 32 liter kwijt ook niet enorm maar genoeg om praktisch te zijn.
Wel zelf maken maar als kinderen op internet het doen moet het mij ook af kunnen gaan. Niet echt rocket science blijkt in de praktijk dus ik hoef geen deskundigheid in te roepen op het gebied van stromingsleer. Wel een paar basisdingen correct uitvoeren en voila.
Ik heb een 32 liter luchtdichte stalen drum aangeschaft een Hobbock 30 dus die komt mijn kant op voor 28 euro...kijk dat zijn vriendelijke prijzen (de losse plastic 20 l bak van Festool is 75 euro..hahaha)
IMG_2219.JPG
 
Laatst bewerkt:

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Ik ken geen voorgeschiedenis van die club op dit forum maar het antwoord is juist...hij gaat door voor de wasmachine :D
Een "niet-nader-te-noemen-forumgenoot" had een kleine aanvaring, die werd in een "niet-nader-te-noemen-topic" besproken...
Anyway, ik zal eens kijken, bedankt voor de info!
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Misschien kom ik ook...hebben jullie nog een soort dresscode of koffiehoek..of is 90 procent forum.....:)

On topic...weer een uitbreiding op mijn dust collection systeem besteld bij Axminster voor zowel mijn Cyclone als straks mijn Hammer N3800 Lintzaag.
Kan ik in ieder geval weer bouwen. :cool:

IMG_2220.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.