Van kleine garage naar klein maar fijne werkplaats

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Zonde van die Veritas klemmen. Ik heb er een tijdje geleden nog naar staan kijken en ze leken me wel erg handig.
Misschien dan toch maar gewone holdfasts?
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Als je één driehoekje gebruikt om twee profielen te koppelen zal dat niet erg stevig vast zitten. Met vier driehoekjes wordt het een heel ander verhaal.

Precies, ik gebruik die driehoekjes enkel als verstelbare vastschroef mogelijkheid aan het werkstuk het koppelen van de rails zelf gaat met twee hoeksteuntjes per rail en twee schroeven per hoeksteuntje...en die zijn na vastschroeven met een inbus stevig vast...ik geef toe wel even geduld om 8 punten los en vast te schroeven maar het werkt wel.

Die brede rails zorgt voor een mooi stabiel oppervlakte voor je freesvoet bij grotere malposities.

Als je precies wil weten hoe het werkt moet je even die Manor Wood youtube clip zoeken.

BTW
Als je mijn foto flink uitvergroot zie je ze in de hoeken zitten.
 
Laatst bewerkt:

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
Hey Erik,

had die video ook een paar weken geleden gezien op YouTube, was meteen enthousiast maar het bestellen via Banggood hield me tegen
direct bestellen via Ooznest spreekt me wel aan.

enkele vraagjes

1. wat bedoel je met het vijlen van de hoekkoppelstukjes? Heb je die hidden corners besteld? https://ooznest.co.uk/product/inside-hidden-corner/
2. als je zegt voor 100Euro ga ik ervan uit dat je geen BTW meerekent?
3. voor de driehoekjes aan de buitenzijde, bevestig je die met M5 T Nuts? Hoe lang (min-max) moet de schroef dan zijn?

bedankt voor de feedback

groeten
Wim
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Hey Erik,

had die video ook een paar weken geleden gezien op YouTube, was meteen enthousiast maar het bestellen via Banggood hield me tegen
direct bestellen via Ooznest spreekt me wel aan.

enkele vraagjes

1. wat bedoel je met het vijlen van de hoekkoppelstukjes? Heb je die hidden corners besteld? https://ooznest.co.uk/product/inside-hidden-corner/
2. als je zegt voor 100Euro ga ik ervan uit dat je geen BTW meerekent?
3. voor de driehoekjes aan de buitenzijde, bevestig je die met M5 T Nuts? Hoe lang (min-max) moet de schroef dan zijn?

bedankt voor de feedback

groeten
Wim

Hoi juist maar deze zijn niet flush met de rail..dus dat moet je aanpassen.
in of ex btw weet ik niet meer....maar in ieder geval geen Festoolprijzen.
ja met M5...ik heb gewoon wat maten laten meesturen
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Vitrine kast klaar glas is besteld (2 plaatjes). Alles van watervast mdf en de Blum Movento lade van berken, mdf daar heb ik nog steeds werkelijk niets mee....brrrrr.
Nu kan ik mij concentreren op een MFT tafel met ZONDER mdf...want dat spul komt mijn werkplaatsje niet in.

20190506_195242.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Bedankt maar dat wist ik natuurlijk al...het gaat mij veel meer om de diepte dus dikte van het blad. Overal zie je 18 mm maar mijn testjes wijzen uit dat 22 mm zonder het gat te forceren ook nog gaat met die zg. Festool (snel)klemmen.
Om alleen mijn MFT Top dikte van het blad te laten bepalen door die klemmen.....daar ga ik nog over nadenken

20190508_114827.jpg
 

WR1944

Oud hout
Bedankt maar dat wist ik natuurlijk al...het gaat mij veel meer om de diepte dus dikte van het blad. .......

Sorry, te snel gelezen en met al die Amerikanen om me heen gaat m'n Nederlands ook een beetje slijten.

Door de onder- en bovenkant van het gat een kleine afschuining of afronding te geven in de orde van grootte van een millimeter win je behoorlijk wat dikte. Als je 27 mm dikte wilt toepassen kun je proberen hoe groot die afschuining/ronding moet zijn om de klem nog te kunnen gebruiken. De paar keer dat ik klemmen te kort kwam heb ik snelspanners gebruikt waar de kop losgenomen kon worden.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
inderdaad die Bessey lijken mij ook een prima aanschaf.
ook al wat testjes gedaan met soevereinboren...dat geeft meer ruimte om de (Festool) spanner te draaien.
Uiteraard wil ik dat eigenlijk alleen op de onderzijde.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Omdat ik beslist geen MDF/HDF MFT (Dure Festool) Top wil heb ik zojuist de Parf Guide Mark II gekocht...lijkt mij buiten de nu vrije materiaalkeuze ook sowieso een betere investering.

IMG_2411.jpg
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Gefeliciteerd! Werkt perfect die Parf Guide (ik heb de eerste versie; deze Mk2 is net wat beter door slimme aanpassingen, maar goed…). En je zult versteld staan hoe vaak twee lange linealen van pas komen.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Gefeliciteerd! Werkt perfect die Parf Guide (ik heb de eerste versie; deze Mk2 is net wat beter door slimme aanpassingen, maar goed…). En je zult versteld staan hoe vaak twee lange linealen van pas komen.


bedankt, ik vraag mezelf nu weer wel af hoeveel dieper dan 18 mm je kunt boren met deze custom 20 mm boor met mal.
 

WR1944

Oud hout
Dat Parf systeem is inderdaad een goede investering. Naast de bovenkant van een torsiedoos als werkblad heb ik ook een mini/opzet werkbankje van de gaten voorzien. Ik had ook een mal nodig om 90 graden uit te zetten met de dogs en dat pakte ook nauwkeurig uit. En de linealen worden ook als lineaal gebruikt. Het is aan de prijs maar het geeft wel exacte resultaten.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Kun je die upgrade van die 3 mm hulzen niet voor jouw systeem kopen dan.
Misschien, maar het werkt zo al goed genoeg voor incidenteel gebruik. Volgens mij verkopen ze ook geen losse updatespullen,

En in antwoord: dieper dan 18 mm wil ongetwijfeld, mits met goede afzuiging (is een accessoire voor, heb ik niet - maar kun je ook improviseren, zie Peter P filmpjes daarover) en vaak de boor ophalen. Het zijn hele goede Fostners.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Nou ik heb mijn handel binnen. Was wel een beetje omslachtig want de Parf extras stonden niet duidelijk bij de verkopende winkel aangegeven/bij elkaar wat weer leidde tot twee bestellingen met dubbele verzendkosten ....maar goed.
Ik heb nu wat ik wil/nodig heb....nu nog (meer)nadenken over een goed blad/tafel.
Het zal wel weer neerkomen op het "nastreven" "inspireren" van/door de ongelooflijke creativiteit van mijn held Timothy Wilmots en dat is dan gelijk de leading man op MFT gebied....hands down.

20190516_175927.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.