Van kleine garage naar klein maar fijne werkplaats

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Anyway ik heb de AUK Router besteld met zo een muscle chuck...je moet er vaak toch zelf achterkomen of het iets voor jezelf is...(citaat Koos)

Goede keus, ik ben heel tevreden met de AUK. Ook de toerenregeling in de NVR is prettig. Ben benieuwd naar je ervaring met de Muscle Chuck. Wellicht dat ik me er ook nog aan ga wagen :).

Ik vertrouw die freeshuls van 12,7 naar 12mm niet zo (maar dat is alleen een idee, geen ervaring). Ik zie dat de fabrikanten van de betere frezen zich er niet aan wagen. Maar wie weet.

Wat bedoel je dan precies met kalibreren, GH1? Ik sta ook op het punt om een lift en bijhorende frees te bestellen, heb jullie meningen met veel interesse gevolgd.

Dat deel was specifiek van toepassing op de mc.... daar is bij vibratie, indien alles niet helemaal lekker uitgelijnd is, vaak de oplossing om te zoeken hoe de combinatie frees/mc het beste draait. Dan zoek je de beste positie van de mc tov. de frees-as. Maar als ik het zo lees komt dat ook weer niet zo vaak voor..... en het ding levert wel een hoop gemak op.

Een goede freeslift en frees gaat je veel plezier opleveren. Daar heb je ook niet veel werk aan als de combi past.
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Ik vertrouw die freeshuls van 12,7 naar 12mm niet zo (maar dat is alleen een idee, geen ervaring). Ik zie dat de fabrikanten van de betere frezen zich er niet aan wagen. Maar wie weet.

Ik heb alleen nu de Muscle Chuck recuceercollet van 1/2 inch naar 8mm meebesteld...ik heb nog geen 12 mm freesjes...misschien dat ik dan ooit begin met voorlopig 1/2 inch freesjes te bestellen...enfin dat zie ik dan nog wel.

Let op !:...mocht iemand hier de Woodrat reduceercollet van 1/2 inch naar 8mm (in NL) willen kopen..dan moet je weer precies opletten om de opening van de Woodrat precies op de opening van de Muscle Chuck te draaien ivm de juiste knel mogelijkheid....dat is dus niets voor mij...bah.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Ik heb ook een huls om van 6mm freesjes 8 te maken. Mijn advies is om deze huls op het freesje te laten zitten. Ik heb de ervaring dat ze er erg moeilijk af te krijgen zijn.
Ik ben bang dat dit ook voor het verloopje van 12 naar 1/2 gaat.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Ik heb ook een huls om van 6mm freesjes 8 te maken. Mijn advies is om deze huls op het freesje te laten zitten. Ik heb de ervaring dat ze er erg moeilijk af te krijgen zijn.
Ik ben bang dat dit ook voor het verloopje van 12 naar 1/2 gaat.

Dat klinkt inderdaad heel logisch en zal inderdaad dan nog meer het geval kunnen zijn maar goed erg veel freeservaring heb ik (nog) niet dus alle tips and tricks zijn welkom. Vind frezen in ieder geval een enorme upgrade in mijn houtbewerking.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Dat is inderdaad iets om rekening mee te houden.... ook iets waarom ik o.a. die 12mm huls niet zo vertrouw.
Ik gebruik een model dat aan de bovenkant een rand heeft om het makkelijker te maken 'm van je frees of bit los te maken.

steel-reducing-collets-6400.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Met de nieuwe MFT moest ik mijn routerfence aanpassen...gelukkig ging alles voorspoedig
en slaagde ik erin om het verschuiven in de geleiders te bouwen met name makkelijk omdat ik hem in het verleden best wel al lang gemaakt had.

20190626_113125.jpg

20190626_145648.jpg

Als bonus kon ik ook redelijk eenvoudig en accuraat mijn meetsysteem weer fixeren en losnemen.

20190626_151625.jpg

En in volle glorie startklaar..het wachten is nu op mijn bestellingen.

20190626_150512.jpg
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
How to set up the Incra Cleansweep

https://m.youtube.com/watch?v=sUO92k_WYqA

Dit moet wel haast een van de meest slechte instructie filmpjes zijn van het net.
Wat een kluns....ik hou mijn hart vast als hij straks gaat frezen.

Hij heet Brian Greul ik denk dat ik hem Brian Gruel noem...lol

Enfin mijn Cleansweep is bezorgd...dus wordt vervolgd
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
De Incra Cleansweep is voor een 10 mm slang dus ik moest een verloopring maken naar de Festool D36 slang.

20190627_112703.jpg

Als je de ring pas maakt in de "open gleuf" situatie, kun je hem fixeren met de slangklem.

20190627_114750.jpg

Met hulp van de onderdelen uit de Axminster stofafzuigkit kon ik hem trapsgewijs laten aansluiten.

20190627_120247.jpg

20190627_173420.jpg

De ophanging was een fluitje van een cent.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Netjes gedaan, maar ik vraag me af of het met die diameter voldoende is..... bij mij ga ik naar (binnen)diameter 49mm en dat is al een beetje op het randje. Maar het zal een kwestie van proberen zijn.

Een complete afdichting van alle naden van de cleansweep aan de tafel en van beide delen helpt ook al een klein beetje. Maar eigenlijk heb je zoveel mogelijk luchtverplaatsing nodig, niet zozeer een hoge luchtsnelheid.
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Normaal gesproken zou ik dat ook zeggen ware het niet dat ik nu al een jaar frees met een Zelfbouw Cleansweep met onder afzuiging met eveneens deze diameter..stofafzuiging werkte toen geweldig...(het hoeft ook maar 2 meter te reizen naar de Festool stofzuiger/cyclone)...

Luchtlekkages op de Cleansweep loop ik nog even na met silicone maar eerste (visuele) indruk is goed

Maar goed mocht het nu niet naar tevredenheid gaan dat ga ik naar grotere diameters slang uiteraard.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Mijn fout..al die Festool type slangen ook..lol

Er hangt dus wel een 50 mm binnen dia. Slang aan...dat zal dus wel type Festool D50 zijn.

20190627_190606.jpg
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Dat is een stuk beter :). Het zag er ook kleiner uit op de foto.

Ik merk bij mij met dezelfde slang diameter helaas toch dat er aan de randen op de bodem van de cleansweep bergjes stof blijven liggen dus eigenlijk is die 100mm zo gek nog niet....
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Dat is een stuk beter :). Het zag er ook kleiner uit op de foto.

Ik merk bij mij met dezelfde slang diameter helaas toch dat er aan de randen op de bodem van de cleansweep bergjes stof blijven liggen dus eigenlijk is die 100mm zo gek nog niet....

Had ik bij mijn vorige systeem ook maar dat was werkelijk zo/te weinig dat een keer per zoveel maanden fff uitzuigen genoeg was....
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Ook nog even een in hoogte verstelbare werkstuk steun gemaakt afgekeken van Timothy Wilmots

20190626_162405.jpg

20190626_163105.jpg
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Cleansweep overal dicht gemaakt met siliconen (behalve deurtje uiteraard)

AUK Router geinstalleerd en nog even een half uurtje zoet geweest met vlak stellen van de plaat..dat gaat inderdaad erg mooi en rotsvast.

20190628_114358.jpg

20190628_130103.jpg

20190628_130253.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.