Van kleine garage naar klein maar fijne werkplaats

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Mijn freesjes begonnen overal los en in verschillende doosjes te liggen...kortom geen overzicht.
Dus uitneembaar board gemaakt wat ik dus uit een lade kan nemen...helemaal happy.
20181126_102352.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Ik wilde vandaag een lintzaag verwisselen maar kwam tot de ontdekking dat dit niet ging ivm een verlichtingssnoertje dat veilig via een harde buis via de deur weg van de bewegende delen was gelegd.
Op die plek/overgang dus maar even een miniatuurstekkertje gemaakt zodat dit voortaan opgelost is.
Op de foto houd ik het even vast met een rubberen handschoen dus tikkie onduidelijk..

20181126_140151.jpg
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Volgens mij had Erik dat zelf aangelegd, dus niet gelijk Hammer de schuld geven… : )

Inderdaad zelf (niet handig) aangelegd.
Bij het onderste wiel ging het prima omdat het onderdoor kon echter bij het bovenste wiel was geen (veilige) ruimte.
De stekkeroplossing werkt hier nu echter prima en ingebouwde verlichting vind ik beter dan een grote externe lamp erop.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Kleine update...ik zag de Frees Jig van de Samurai Carpenter en geperfectioneerd door Marius Hornberger op Youtube dus nagebouwd want daar zie ik veel gemak en controle in.
Ook om later ook nog eventueel in een (kleiner) tafeltje te laten zakken

20181218_175649.jpg
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Netjes
Kun je een kleine beschrijving geven hoe je het gemaakt hebt zeg maar
Mvg Leroy
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Netjes
Kun je een kleine beschrijving geven hoe je het gemaakt hebt zeg maar
Mvg Leroy

tuurlijk

Inderdaad bijna letterlijk zoals Hornberger het heeft gedaan.

10 mm polycarbonaat en 300 x 300 vierkant.
Balkjes van hardhout (noten). Gewoon wat je hebt liggen.
Gleuven in het polycarbonaat gefreesd voor M6 doorgang nadat ik eerst de start- en eindgaten voor de frees met 10mm had geboord.
Helaas geen CNC dus dat was echt oppassen geblazen en veel geduld ook al is het slechts een mal.

Ik heb alleen een metalen insert met 1 knop per kant genomen (Hornberger heeft daar in het hout getapt en twee knoppen per kant en Samurai gebruikt alleen schroefgaten)

Je kunt een technische tekening van Hornberger gratis downloaden voor de exacte maatvoering...wel zo makkelijk.

Uiteraard kun je hem ook kopen bij Festool voor 200 Euro maar zelf vind ik dit ontwerp wat beter (voor meer doeleinden te gebruiken) maar goed dat is wel op basis van hoe beiden eruit zien ik heb er geen ervaring mee.
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Na al een paar jaar geleden de Kreg 5 te hebben gekocht..vandaag maar eens uitgepakt.
Hij bleef min of meer in de lade liggen omdat ik het een teleurstelling vond.
Wat een speelgoed afzuiging (schiet gewoon los) en breekbare doosjes als aanslag / ondersteuning en nergens goed te klemmen..bah.

Dus werk aan de winkel om er een bruikbaar stuk gereedschap van te maken ...want ik kan momenteel eigenlijk best wel pocketholes gebruiken als nuttige aanvulling bij mijn huidige werkstuk.

Dus die plastic doosjes door massief beuken vervangen op een multiplex plateau en gelijk een beuken fence.(met aanslag/stop mogelijkheid)..alles onder een passende flauwe hoek gezaagd want het plastic Kreg huisje loopt taps toe.

Daarna alles in de klemmen op maat en haaks geschroef en gelijmd.
Fence zit tijdens de verlijming op een massief stalen strip geklemd (was qua haaksheid niet echt nodig maar tegen eventuele verschuiving)

En morgen of zo de afzuiging verbeteren.(fixeren sowieso)

20181220_155123.jpg

- - - Updated - - -

20181220_162343.jpg

- - - Updated - - -

20181220_172805.jpg
 
Laatst bewerkt:

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ben benieuwd of het na een "van Voorst" behandeling wel een bruikbaar apparaat is......

Op de video's zweren die amerikanen erbij.......maar build quality laat te wensen over dus?
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Ben benieuwd of het na een "van Voorst" behandeling wel een bruikbaar apparaat is......

Op de video's zweren die amerikanen erbij.......maar build quality laat te wensen over dus?

Ja, die plastic slecht sluitende doosjes zijn een giller en die stofafzuiging is een regelrechte misser.
De behuizing is gemaakt van dikker plastic en de boormallen zijn mooi pas en goed metaal verstevigd..dus het kan wel wat worden.

Voor wat betreft de sterkte :..ik zal zelf zoiets nooit zoiets als verbinding kiezen..maar zie het als een plezierig hulpmiddel net als biscuits...uiteindelijk witte houtlijm en mooie pen/gat verbindingen zijn voor mij The Way To Go

Dat veel Amerikanen er gek van zijn zegt mij niets.....ik vind dit kiezen als verbinding net zo erg als dat spijkerschieten (zijn ze ook gek van)
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Dat veel Amerikanen er gek van zijn zegt mij niets.....ik vind dit kiezen als verbinding net zo erg als dat spijkerschieten (zijn ze ook gek van)


Met m'n haaklatten maak ik er ook gretig gebruik van:rolleyes::eek:
Misschien niet zoals t heurt....maar wel snel en handig...:eek:

PS... ik vind je oplossing om de randen af te werken met (tja hoe heet t officieel) strijk rand wel een hele mooie......ik ga die zeker gebruiken......

Heb jij zo'n speciaal mes om de randen te trimmen?......of gebruik je een beitel?

Of is t een heel dun fineer randje?
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Met m'n haaklatten maak ik er ook gretig gebruik van:rolleyes::eek:
Misschien niet zoals t heurt....maar wel snel en handig...:eek:

PS... ik vind je oplossing om de randen af te werken met (tja hoe heet t officieel) strijk rand wel een hele mooie......ik ga die zeker gebruiken......

Heb jij zo'n speciaal mes om de randen te trimmen?......of gebruik je een beitel?

Of is t een heel dun fineer randje?

Ik denk dat je het freesrandje bedoelt ?....kan ook gewoon met een schaaf, vijl of schuurpapier hoor ;-)

Ik gebruik ook dat spijkerschieten maar never ever op meubelstukken of ander "mooi spul"...neem alleen al de blow-outs....brrrrrr
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Oh?

Je heb de randen van t triplex niet afgewerkt met een "eindstukje"?
Ik dacht dat ik dat zag.......excuus.....:eek:

En m'n houders voor de haaklatten zijn natuurlijk geen meubelstukken of mooi spul.........dus daar lenen de spijkers zich goed voor imho....

Zoals ik ook in mn eigen topic al aanhaalde....ik wil gewoon beter worden in het mooi passend maken van de stukken in m'n garage.....en m'n gereedschap leren kennen.

Ik hoop dat ik naarmate de tijd vordert en ik hopelijk beter wordt, ik een wat ambitieuzer project kan gaan aanpakken.......
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Oh?

Je heb de randen van t triplex niet afgewerkt met een "eindstukje"?
Ik dacht dat ik dat zag.......excuus.....:eek:

En m'n houders voor de haaklatten zijn natuurlijk geen meubelstukken of mooi spul.........dus daar lenen de spijkers zich goed voor imho....

Zoals ik ook in mn eigen topic al aanhaalde....ik wil gewoon beter worden in het mooi passend maken van de stukken in m'n garage.....en m'n gereedschap leren kennen.

Ik hoop dat ik naarmate de tijd vordert en ik hopelijk beter wordt, ik een wat ambitieuzer project kan gaan aanpakken.......

nee, een freesrandje tegen de scherpe kantjes is genoeg.
je kunt natuurlijk ook oefenen met wat mooiere verbindingen/oplossingen op je haaklatten en je spullen die eraan komen te hangen.

Anyway, vandaag een stevige stofafzuiging gemaakt, wel opletten want de blauwe aansluiting van Kreg roteert op 4 lipjes van 1 mm dus als daar eentje van breekt komt hij los en is het gelijk Game Over.

Ik laat het even in detail zien voor de nabouwer, het lijkt allemaal te passen maar inwendig heb ik het op maat gemaakt.
De Festool sluit hier nu prima op aan.
Morgen de klemmen eraf en dan nog twee Kreg T-tracks erop met flipover en stop.

20181221_132256.jpg

20181221_132511.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Klaar voor gebruik en kan nu ook tegen een stootje.
Nog een klein puntje van kritiek dan, Kreg gebruikt niet consequent zijn blauwe RAL kleur het metaal is duidelijk een ander blauw (op de foto niet goed zichtbaar trouwens) dan zijn plastic.
Zelfs mijn Hornbach lijmtang komt dichter in de buurt...lol.
Schaalverdeling met cm s niet nodig, want als ik met twee maten moet werken schuif ik mijn Kreg Flip-over erbij.

20181222_124506.jpg

20181222_124425.jpg
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
In zijn laatste video gebruikt Guy (GuysWoodshop) een nieuw model jig van een ander merk, dat er veel handiger en beter uitziet. Het is zelf-instellend!
Ik heb zelf een K5 en ben daar niet ontevreden over, maar deze had ik liever gehad… : )
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
In zijn laatste video gebruikt Guy (GuysWoodshop) een nieuw model jig van een ander merk, dat er veel handiger en beter uitziet. Het is zelf-instellend!
Ik heb zelf een K5 en ben daar niet ontevreden over, maar deze had ik liever gehad… : )

Die ken ik en inderdaad alles beter behalve het eindresultaat dat is lelijker/onnauwkeuriger...en dat is juist het belangrijkste :rolleyes:

EDIT

Sorry ik zie nu dat guy weer een andere gebruikt, ik bedoelde dat metalen model waar je horizontaal en verticaal mee kunt " pocketholen".
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Mark84

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.