Van kleine garage naar klein maar fijne werkplaats

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Ik blijf het zeggen ben toch niet 100 procent tevreden met de bouwwijze/kwaliteitscheck van de N3800.

Zo is het verstelwiel van de hoogte geleider bij het derde tapgat verkeerd getapt...ik zag de schroef half ingedraaid zitten dus dacht die draai ik straks wel vast...vanavond nee dus zit muurvast half ingedraaid.!!...blijft halverwege vastlopen en de bout is in orde......zal hem morgen beter/opnieuw tappen maar foutje Felder/Hammer..dit is een beetje TE Tirols.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Okay gat opnieuw getapt met M6 en netjes hersteld.

Weer even bezig geweest met de Thien Baffle dust extractor.
Lexaan nog even met rust gelaten en oude plexiglas als mal gebruikt om de aanvoerpijp te maken.
Om het Lexaan wat te ontzien (kleine radius) heb ik besloten om hem niet volledig rond te buigen maar het gedeelte van de aanvoerpijp in een houtblok te vatten en zo een gedeeltje van de radius voor zijn rekening te nemen....en ook geen schroeven te hoeven gebruiken etc.

20181008_104234_001.jpg

- - - Updated - - -

20181008_112551.jpg
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Weer even verder met mijn monoloog.
De N3800 zaagt perfect vandaag de klos van de aanvoerpijp zowel recht als in een curve gezaagd (10 mm blad).

20181009_094339.jpg

- - - Updated - - -

En de bocht.

20181009_095635.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Uur van de waarheid 4 mm lexaan buigen tot een cirkel van 25 cm met een klosoverbrugging maar gelukt...
De klos 4mm naar binnen gelijmd zodat het lexaan zich door zijn veerkracht kan opsluiten tegen beide randen...en weer flush komt.
Je kijkt hier tegen de onderkant waar je de dekselrand ziet met zijn pakking.

20181009_120239.jpg
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Tussendoor een cirkelmal voor de lintzaag gemaakt om het Lexaan te zagen als baffle zodat mijn verlichting de emmer net iets beter bereikt.

20181010_110719.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Het werkt...was alleen vergeten er een plaatje mdf onder te leggen zodat ik met dubbelzijdig tape kan werken (heb ik geen gaatje)...maar no problem.
Als centreerpennetje gebruik in een staafje uit een plankendrager....
Trouwens opvallend weinig stof na de Cosman modificatie zelfs nu van dat statische lexaan.

20181010_111955.jpg
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Na het bombardement van fotos even een stukje theorie voor mezelf en de meelezer.

Phil Thien heeft twee jaar aan zijn dustextractor gewerkt en werkelijk van alles veranderd en verbeterd.
Ook heeft hij een 50 pagina forum waarin hij hulp biedt aan de mensen die dit nodig hebben.

LET OP..
De vele youtubers lijken allemaal de perfecte Thien Baffle te bouwen maar het stikt vaak van de fouten waardoor het
MINDER GOED werkt dan het originele ontwerp. (Het systeem werkt nl. al snel)
Velen denken nl. dat ze hem wel even snel kunnen verbeteren maar mooie aanpassingen op het oog zijn toch echt vaak minder effectief.

Ik heb het onderverdeeld.
(Alle advies is rechtstreeks door Phil Thien ergens gegeven en na te lezen op het forum)

OPVANGBAK

Het liefst metaal...polyester/polycarbonaat werkt minder ivm statische electriciteit.
Altijd rond en een naadloze overgang naar de Thien Baffle...(geen randen)
Absoluut luchtdicht.

AANVOERPIJP

Het liefst iets smallere diameter dan de afvoerpijp ivm luchtsnelheid (Cosman kiest voor zijn lintzaag ook liever voor smal ivm luchtsnelheid)
Diameter liefst kleiner dan 10 cm ook weer ivm luchtsnelheid.
90 graden op de wand van de behuizing.
Zij invoer werkt het beste
1 tot 3 cm boven de baffle geplaatst

AFVOERPIJP

Het liefst iets grotere diameter dan de aanvoerpijp.
Diameter liefst kleiner dan 10 cm.
In het midden van de behuizing geplaatst (daar zit de "schone" lucht)
Aanzuigmond naar onderen geplaatst. (anders pakt hij fijnstof op en zit hij niet in het centrum)
Doorvoermaat van de pijp is de 1/2 maal de diameter( dus 6 cm pijp komt 3 cm door de deksel naar binnen)

BAFFLE

Zo dun mogelijk en niet dikker dan 8 mm (hij gebruikt zelf 3 mm) (ik heb nog geen youtuber gezien die zich daar aan houd..lol)
De opening in de baffle ("slot") moet 240/120 graden zijn
De maat van de opening 28 mm (smaller mag en kan voor fijnstof iets beter werken...maar fijnstof blijft bij ieder systeem een probleem)
Dichte gedeelte van de baffle (120) 1 tot 3 cm onder de aanvoerpijp


DOE ER JE VOORDEEL MEE
 
Laatst bewerkt:

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Kende Thien Baffle nog niet, zat even te zoeken wat zijn systeem inhoudt. Zelf heb ik een cyclone gekocht (zo'n omgekeerde verkeerspion). Wat is nou het voordeel van Thien's systeem? Dat het uitbreidbaar is en je er een heel afzuigsysteem omheen kunt bouwen?
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Ik denk zelf geen (afzuig)voordeel gewoon een systeem met ook een cyclonische werking...wel handzamer en in sommige gevallen een oplossing (in een specifieke configuratie).

Uitsparing voor de electra gemaakt komt nu nog een dunne deksel overheen met schakelaar en trafootje voor de leds.

Wel een lintzaagvraag...na het zagen zie ik ribbeltjes op het hout ik heb geen idee hoe dat komt...zie bovenste paneelje bv.
iemand suggesties?

20181011_134420.jpg
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.758
731
Enschede, Twente
>>Wel een lintzaagvraag...na het zagen zie ik ribbeltjes op het hout ik heb geen idee hoe dat komt...zie bovenste paneelje bv.
iemand suggesties?

Te snelle doorvoer, niet genoeg spanning op lint, lint niet geschikt voor materiaal (denk aan de 1 tand ten alle tijde erin regel).
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
>>Wel een lintzaagvraag...na het zagen zie ik ribbeltjes op het hout ik heb geen idee hoe dat komt...zie bovenste paneelje bv.
iemand suggesties?

Te snelle doorvoer, niet genoeg spanning op lint, lint niet geschikt voor materiaal (denk aan de 1 tand ten alle tijde erin regel).

Okay ik voer wel snel door inderdaad..lint is geschikt...zal ook meer experimenteren met de spanning.
Het is een 10 mm lint en de spanningwijzer staat op 6mm ...wel jammer dat dit weer niks betekend.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.758
731
Enschede, Twente
Die wijzer is absoluut onbetrouwbaar; er zijn mensen die een update doen met speciale shit, maar dat gaat te ver (bij bij wel). Twee manieren om de spanning goed te krijgen:
a. de 'gitaarsnaar' methode. Dus aanspannen en aanslaan tot een zuivere noot;
b. de 'flutter' methode. Houdt in: geleiders allemaal los, draaien bij oplopende spanning tot de flutter uit het lint is. Geleiders instellen en gaan.

Er zijn niet al te veel YT-filmpjes over goed afstellen, dus leef je uit — met een avondje kijken ben je veel wijzer.

Ik heb een tijd geleden wat onderzoek gedaan & dit is een vertaling van een artikel dat wat mij betreft hout snijdt:


TIPS N4400 (en algemeen lintzaagmachine)
Vertaald/bewerkt van forum woodworker.de


Zaaglint wisselen:
Eerst onder, dan boven opleggen.
Bij rollen zonder bolling moeten de tanden over de rand steken.
Op spanning brengen. Tafelzekering erop.


Lint spannen:
Is een een kunst. Enkel met goed meetgereedschap een wetenschap (duur apparaat!). Skala's leiden bijna altijd tot te weinig spanning.
Testen kan door de langste vrije kant met vinger aan te slaan. Gedempte plonk = te weinig spanning. Goed is een 'E', zuiver, als op een basgitaar.


Lintloop testen:
Met de hand de rollen een paar omwentelingen doordraaien en zien of het lint van positie verandert. Zonodig aanpassen.


Zaaggeleiding instellen (3 rollers):
Helemaal wegschuiven. Als het lint goed loopt de geleiding zo ver naar voren schuiven dat de zaagtanden nog buiten de zijrollen lopen.
Achterste wiel aandrukken tot het het lint bijna raakt (enkele tienden van een mm) en fixeren.
Zijrollen aandrukken. Moeten evenwijdig aan lint zijn. Eveneens enkele tienden van een mm van het lint positioneren en fixeren. Een stukje papier kan hierbij helpen; dus rol tegen papier drukken, vastzetten en papier verwijderen.
Draai het lint met de hand tenminste één omwenteling door en kijk of de geleiding niet aanloopt. Zonodig aanpassen.


Zaaggeleidingshoogte:
Moet altijd slechts enkele mm boven het hout staan.


Aanzetten van de machine:
Uitsluitend bij gesloten deuren en lintbeschermer.


Loopgeluid:
Zonder belasting moet het rustig lopen.
Als de zaag tikt heeft een lint een probleemplek die met de geleiders in contact komt. Nazien!
Krijst het bij het zagen, minder hard doordrukken. Het lint kan ook bot zijn.


Zaagdrift:
Is een afwijking van het theoretisch recht zagen in het verlengde van het zaaglint. Bij uit de hand zagen kan dit gecorrigeerd worden door het hout een tikje schuin aan te voeren. Bij gebruik van een aanslag kan dit niet; er zijn aanslagen die aangepast kunnen worden ter compensatie van drift.


Drift wordt verminderd door:
- exact ingestelde, precieze geleiders
- voldoende spanning
- een lint dat breed genoeg is
- scherpe, goed gezette zaaklinten
- reductie van de doorvoersnelheid


Haaks lint in relatie tot de tafel:
Moet na iedere majeure instelling (lintwissel) met een winkelhaak gecontroleerd worden.


Aanvullingen:
De meeste lintzagen hebben wielen met een bol profiel. Als het lint dan teveel voorop de wielen loop, bij correcte spanning, dan loopt het werkstuk bij het zagen weg van de aanslag.
Loopt het lint te veel achterop de wielen, dan drukt de zetting zich op de wielen zich aan de wielzijde plat en is er ook verloop en wordt de prestatie slechter.
Midden van het lint midden op de wielen is een goede vuistregel. Dan lopen de tanden een stuk voor de grootste wieldiameter.
Ook heel belangrijk: verloopt de zaagsnede niet, maar duurt het doorzagen 'eeuwig', dan is meestal het lint stomp. Of de lintsnelheid te laag.


Voor PLATTE wielen:
De tanden moet over de rand van de wielen lopen. Anders gaat de zetting snel achteruit.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Nuttig verhaal.
Een zuivere E snaar kan ik makkelijk bereiken want ik heb een electronische gitaar stemmer.....lol.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Klaar...nachtje drogen en van het weekend in gebruik nemen.
Zit nog wel te wachten op mijn snelspanners dus dat worden ff lijmtangen oid.

20181012_121015.jpg
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Wacht even, verlichting? Dat zal ik in de afgelopen 66 pagina's gemist hebben, maar wat is het nut van verlichting in je afvalbak?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.