Van kleine garage naar klein maar fijne werkplaats

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Incra uitsparing gefreesd...niet met het Incra aanbevolen freesje (die had een 6 mm schacht) maar met een CMT vergelijkbare maar ditmaal met 8mm schacht.
20190615_151639.jpg

De Cleansweep mal er ook in en kwam twee tegenvallertjes tegen...de eerste was dat bij de laatste schroef het (waardeloze) MDF spleet op die plek.

En een tweede tegenvaller was dat als je de Kreg inzetstukken wilt gebruiken met de Cleansweepplaat je gewoon 3 mm te kort komt in hoogte om de inzetstukken mooi te klemmen in de hoekrondingen.
Je kunt ze zonder dit te corrigeren wel gebruiken maar de kans op trillingen later is dan zeker meteen aanwezig.

BTW je ziet een potloodlijn rondom wat de dikte van de freesplaat aangeeft.

20190615_153704.jpg

20190615_163710.jpg
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Voor onder mijn MFT maak ik nog een ladeblokje. Ik had nog wat eiken deeltjes.
20190617_112513.jpg

Het moet helaas wel super smal ivm de Clean Sweep...zo smal dat ik mijn haakse boor/schroefkop moet gebruiken.
20190619_150839.jpg

Gelukkig kan ik hem wel lekker diep maken...dus 65 cm...,en geheel uitschuifbaar.

20190619_171602.jpg

Gaat een mooie plek worden voor mijn freesjes/speciale boren etc en mijn beschermingsmiddelen enz enz.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Leuk toch dat het zo smal is, heb je die haakse schroefkop niet voor niks liggen;)

Mooi kastje dat voor jou een klusje tussendoor lijkt en voor mij al een project ansich zou zijn
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Ladenblokje valt niet tegen..toch nog wel veel opberg ruimte..alleen nog even schuren olieen en handvaten erop en hij kan onder de MFT.

20190620_170448.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Handvaten erop en in de Hard Wax..gelukkig was mijn nieuwe gelaatsmaker binnen dus geen last van die vreselijke lucht gehad. Nu alleen nog indelen.
En ja een lade wijkt af qua zijkanten (kleur)...het was dus grotendeels restmateriaal

20190621_125013.jpg
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Ziet er goed uit Erik, is nu je werkplaats al vol?;)
Mvg, :)

Nee, maar dat komt omdat ik een tweede ruimte er nu bij heb.....je staat overigens versteld hoe efficient je een (kleine) ruimte kunt indelen al moet je daar wel een jaartje vooruit trekken en belangrijker er in gewerkt hebben. Al het hout wat je ziet liggen is enkel project gerelateerd en verdwijnt weer als dat gedaan is.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Voor wat betreft mijn freesmachine ben ik er nog niet uit....AEG of AUK MK II.....maar dat gaat ook wel lukken.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Okay MFT tafel klaar...was bijna net zoveel werk als de bouw van mijn Roubo ...maar deze is op zeker praktischer voor het powertool tijdperk.

20190622_154420.jpg
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Netjes hoor! Leuk om te zien dat onze werkplaatsen ongeveer even groot zijn, maar dat we hele andere keuzes maken. Bij mij is alles mobiel, terwijl alles bij jou een veel vastere plek heeft. Moet wel zeggen dat de afwerking van jouw werkbanken een stuk hoogwaardiger dan de mijne. Mijn MFT is maar een simpele multiplexplaat met wat eiken op een afkortonderstel.....
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Netjes hoor! Leuk om te zien dat onze werkplaatsen ongeveer even groot zijn, maar dat we hele andere keuzes maken. Bij mij is alles mobiel, terwijl alles bij jou een veel vastere plek heeft. Moet wel zeggen dat de afwerking van jouw werkbanken een stuk hoogwaardiger dan de mijne. Mijn MFT is maar een simpele multiplexplaat met wat eiken op een afkortonderstel.....

In het begin had ik bijna alles op wieltjes maar bij mij bleek in de praktijk dat ik het zelden verschoof dus langzamerhand is mijn zaagtafel(tje) en mijn MFT nu wielloos geworden staat ook gelijk steviger wat ik erg graag wil.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Met deze warmte...(29 graden in het werkplaatsje) kleine maar niet minder belangrijke aanpassingen aan mijn gereedschap om op de MFT te passen.
Gelukkig brengt de UJK mal snel oplossingen voor 3 bankschroefjes en een snelklem. De twee meubelmakers bankschroefjes was een tip van Koos de Timmerman (iemand waar ik veel respect voor heb) en inderdaad die pak ik vaak.

20190624_102417.jpg

20190624_112137.jpg
20190624_115846.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
@GH1

Ik heb een mailtje gestuurd naar
https://woodworkersworkshop.co.uk/p...nvr-and-musclechuck-quick-change-chuck-type-1

Wat blijkt ...als je de AUK Router bij hen besteld krijg je gewoon de metrische collets (ook in de zgn. Paketten) maar bestel je deze router bij hen (in Europa) met de Muscle Chuck dan leveren ze ineens imperial collets erbij...gezegd dat ik wel wil bestellen maar WEL metrisch (dus dat zullen wel reduceer hulzen oid worden).
Die Muscle Chuck lijkt mij pracktischer dan met twee sleutels werken in tegenstelling tot AEG deze heeft weer een spindle stop.
 
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik heb de muscle chuck ook overwogen.... maar uiteindelijk niet gedaan. Ik las veel goede reviews maar hier en daar ook wel wat gedoe over vibratie en een lastig calibreer proces. Maar de belangrijkste reden het niet te doen was dat ik geen oplossing kon vinden voor gebruik van 1/2” en 12mm frezen, en ik heb beiden. Een reduceerhuls werkt alleen om van 1/2” naar 8mm of kleiner te gaan.

ik heb dus een verzameling collets, zowel metrisch als imperial. Beetje werk maar ik draai geen produktie dus ik kan ermee leven. Het gebruik van 2 sleutels blijft iets of wat gehannes, maar met de freeslift is er wel genoeg ruimte. Voor mij acceptabel hoewel de muscle chuck wel heel handig is.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Ik heb de muscle chuck ook overwogen.... maar uiteindelijk niet gedaan. Ik las veel goede reviews maar hier en daar ook wel wat gedoe over vibratie en een lastig calibreer proces. Maar de belangrijkste reden het niet te doen was dat ik geen oplossing kon vinden voor gebruik van 1/2” en 12mm frezen, en ik heb beiden. Een reduceerhuls werkt alleen om van 1/2” naar 8mm of kleiner te gaan.

ik heb dus een verzameling collets, zowel metrisch als imperial. Beetje werk maar ik draai geen produktie dus ik kan ermee leven. Het gebruik van 2 sleutels blijft iets of wat gehannes, maar met de freeslift is er wel genoeg ruimte. Voor mij acceptabel hoewel de muscle chuck wel heel handig is.

Bedankt voor je tips.

Bedoelde je deze huls misschien ?

https://www.baptist.nl/houtbewerker...n-voor-bovenfrezen/reduceerhuls-12-7x12x26-mm
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Anyway ik heb de AUK Router besteld met zo een muscle chuck...je moet er vaak toch zelf achterkomen of het iets voor jezelf is...(citaat Koos)
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Wat bedoel je dan precies met kalibreren, GH1? Ik sta ook op het punt om een lift en bijhorende frees te bestellen, heb jullie meningen met veel interesse gevolgd.

@ Erik: De MFT tafel gaat de vele uren werk dubbel en dik terugverdienen in de eerste maanden dat je het ding gebruikt, mooi geheel geworden!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.