Houten gevelbekleding met doorloop in vrijstaande wand

Fey

Nieuw lid
29 mrt 2017
3
0
Beste Woodworkers,

Wij starten in het najaar aan ons bouwavontuur.
De ruwbouw ligt grotendeels vast en nu ben ik bezig met het uitdokteren van de afwerkingen.

In het ontwerp zit er in onze rechtergevel een houten oppervlakte (gevelbekleding = A) die doorloopt in een +-vrijstaande wand (= B).
Houtsoort zou Padouk of Afrormosia worden. vrijstaand blokmotief met 2 tot 3 cm tussenruimte.

(A) Voor de gevelbekleding zou ik werken met isolatie + houten onderconstructie + dampscherm + afwerking.
afwerking hier balken van 5,5 (breedte) x 3,9 (diepte) x 365 (hoogte) cm. Bevestigen met RVS nagels of schroeven.

(B) Voor het vrijstaand geheeld adviseert de houthandel dikkere balken voor stabiliteit (5,5 (breedte) x 14,0 (diepte) x 365 (hoogte) cm.

Ik wil deze constructie graag zelf plaatsen maar ben op zoek naar tips voor het stabiel plaatsen van deze wand.
Wat zouden jullie doen?

In bijlage een visueel idee (PDF). hier wordt het meeste wel duidelijk denk ik.

Alvast bedankt voor de feedback!

Bekijk bijlage Scan gevelhout.pdf
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Naamloos.jpg

Werkt iets makkelijker denk ik...ziet er interessant uit...inhoudelijk kan ik je niet helpen, maar er zijn hier veel deskundigen
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum, als ik het goed begrijp komt er een gedeelte vaste wand bekleed met padoek of Afrormosia, die een stuk doorloopt als vrij staande wand? Dan zul je denk ik een raamwerk moeten maken tegen de muur van de vaste wand. De vrijstaande wand zul je moeten verankeren in een fundering waar je met draadeinde bijvoorbeeld M 20 of M 24 die ingestort zitten. Daar zul je met het zwaardere hout ook een raamwerk moeten maken waar de padoek of Afrormosia planken tegenaan komen.

Groet Pel.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
In de lengte komt het vast aan het huis zodat je het alleen maar zijdelings hoeft te steunen?

Ik denk dat je wat meer tekeningen moet maken, met details. Dan wordt het een stuk duidelijker.
 

Fey

Nieuw lid
29 mrt 2017
3
0
Dank voor je reacties

In de lengte komt het vast aan het huis zodat je het alleen maar zijdelings hoeft te steunen?

Ik denk dat je wat meer tekeningen moet maken, met details. Dan wordt het een stuk duidelijker.

Er zijn 3 verschillende gedeeltes.

1) Eerste gedeelte is gevelbekleding. hier hebben we een volledige muur om tegenaan te werken. moet ook geïsoleerd worden.
Opbouw is dus snelbouwsteen, 12cm isolatieplaat, houten kader, dampscherm (doek) en vervolgens de padoek latten. (is deze volgorde correct?)

2) Hier loopt de houten gevelbekleding door aan het overdekte terras. Hier hebben we enkel het zwevende dak van het terras en de grond als aanwezige steunpunten.

3) Hier loopt dezelfde gevelbekleding door, maar dan zonder steun van het dak. volledig vrijstaand dus.

Balken zijn overal 5,5 cm breed en 365cm hoogte vanaf grond/0. Diepte van de balk mag variëren naargelang de benodigde stevigheid.
Extra benodigde steunpunten kunnen aangebracht worden, maar het moet esthetisch mooi blijven natuurlijk.

Ik heb een poging gedaan om wat te schetsen.
Gevel heb ik niet volledig in de breedte uitgetekend. De rest wel.
Bedoeling is dat het geheel volledig bekleed wordt in openstaand blokmotief (balk 5,5cm breed, tussenruimte +-3 cm).
bekleding aan terras en vrijstaande wand mag interval zijn (vb. lat lat spatie lat lat lat spatie lat spatie lat lat lat lat spatie lat lat spatie,..)

scan-page-001.jpgscan-page-002.jpgscan-page-003.jpgBekijk bijlage scan.pdf
 
P

Pel

Guest
Fey, ik kom er niet aan uit wat je getekend hebt, je zegt dat de balkjes 5.5 cm zijn is dat 5.5 in het vierkant? Geef de houtmaten aan in breedte en dikte van het hout.

Balken zijn overal 5,5 cm breed en 365cm hoogte vanaf grond/0. Diepte van de balk mag variëren naargelang de benodigde stevigheid.
Extra benodigde steunpunten kunnen aangebracht worden, maar het moet esthetisch mooi blijven natuurlijk.

Wil je die balkjes in de grond steken?

Misschien kun je advies vragen aan de aannemer die de bouw heeft gemaakt?

Groet Pel.
 

Fey

Nieuw lid
29 mrt 2017
3
0
Geef de houtmaten aan in breedte en dikte van het hout.

Wil je die balkjes in de grond steken?

Misschien kun je advies vragen aan de aannemer die de bouw heeft gemaakt?

Groet Pel.

Excuses voor mijn technische tekenskills... :p

Balken in de grond steken?
ik sta open voor suggesties maar in de grond steken lijkt me niet ideaal (vocht/rot).
Voor de gevelbekleding hou ik 5cm afstand tot de grond en monteer ik deze op een houten frame.
Voor het vrijstaande gedeelte dacht ik om de balken onderaan te voorzien van een houtmoer. vervolgens monteren op draadstangen die in de grond zitten en zo idem 5cm afstand tot de grond te houden.
Verankering bovenkant weet ik nog niet. zou ik het hier ook met een draadstand doen, gemonteerd in het zwevende terrasdak?
Is er nood aan steunpunten tussenin? 365/360 cm is een vrij grote overspanning..

Afmetingen balken (op aanraden houthandel):
Gevel: 5,5cm (breedte, gevelaanzicht) x 3,9cm (diepte) x 365cm (hoogte)
Vrijstaand gedeelte: 5,5cm (breedte, gevelaanzicht) x 14 cm (diepte) x 365 cm hoogte

Bouw moet nog gezet worden. Aannemer zet enkel de gevelsteen en heeft weinig kennis van houten facades...
 
P

Pel

Guest
Zijn de balkjes die je wilt gebruiken 5.5 x 3.9 cm? het geheel wordt 365 cm hoog dat is niet niks, dan moet je toch een stevige constructie hebben.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
P

Pel

Guest
Verankeren in beton d.m.v. draadeinden M24 maar ik weet niet of dit sterk genoeg zal zijn?

Hoe ver loopt de vrijstaande wand door, als dit meer dan 2 meter is hou er rekening mee dat zo,n wand wind vangt? Als hij maar 150 cm lang is dan kan dit wel, tevens verankering aan de gevel.

Groet Pel.

Bekijk bijlage 61762
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Begrijp ik nou goed dat je zelf én de aannemer onvoldoende kennis hebben om dit uit te werken? Wat verwacht je precies van ons dan?

Opbouw is dus snelbouwsteen, 12cm isolatieplaat, houten kader, dampscherm (doek) en vervolgens de padoek latten. (is deze volgorde correct?)

Ehm nee. Wat verzorgt je regendichtheid?
Ik twijfel erg om het juiste detail te gaan oplepelen. Ik adviseer je er (een fysiek) iemand bij te halen die hier ervaring mee heeft.
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
Begrijp ik goed dat je het casco nieuw laat bouwen, zelf gaat isoleren en buitenschil eromheen gaat trekken?

ik zou eens proberen het te verduidelijken voor ons met iets van een sketch up tekeningentje. of een 3d schetsje...
want ik heb geen idee welke kant je nu op wilt... al zou het een plaatje van internet zijn... beter goed gejat dan slecht bedacht...

aluminium steunpaal... lijkt mij dat dit een verzinkt stalen kolom zal zijn?
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
1. Opbouw aan de muur: Snelbouwsteen met rechtstreeks daarop verticale houten balken (waarmee ga je die vastmaken in je snelbouwsteen?). Tussen de balken van dit kader steek je isolatie, dus isolatie en balken moeten even dik zijn. Daarover trek je een "Delta doek" (waterdicht maar damp-open) die je vastschiet aan het hout. Daarop maak je horizontale balken, dus dwars op het vorige en best verf je die zwart anders ga die fel zien als je met spaties tussen je eindbalken werkt. Hierop maak je je padoek vast. Onderkant en bovenkant altijd enkele cm wegblijven van grond en plafond.

2. Je zal wellicht een compleet houten kader moeten maken om de vrijstaande muur voldoende stevig te krijgen. Wij hebben voor onze carport (muur van 6,4 meter) het volgende gedaan:
- elke 2m een houten balk (12cmx12cm) op verstelbare (in de hoogte) poten.
- Vanboven over het geheel een doorlopende plank van 12cm x 4,5 cm.
- Beneden, tussen de palen een gelijkaardige plank die we aan weerskanten van de paal op L-ijzertjes hebben vastgemaakt.
- Tussen de dikke palen nog telkens twee verticale 'balken' van 12 x 4,5 cm (om de 60 cm ongeveer).
- Hierop kwamen horizontale balkjes van ik dacht 45x45 mm (iets dat voldoende breed is om onze planken van 145mm op drie plaatsen te kunnen schieten)
- Op deze balkjes werd verticaal padoek planken geschoten met Rvs nagels

De losstaande wand ENKEL aan het dak van het terras bevestigen lijkt met wat te instabiel. Je gaat aan de onderkant altijd een verbinding moeten maken tussen de ijzeren paal en de gevel...maar gezien de afstand lijkt met dat een heel gewicht om enkel aan dak te bevestigen...vandaar nog op enkele plaatsen ondersteunen lijkt me.
Hoe ook rekening dat je bij een 'open' kader nog steeds de achterliggende balken gaat zien. Dat was de reden dat wij uiteindelijk voor een gesloten systeem hebben gekozen.

Succes ermee!
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Als ik jou was zou ik zeker in Fusion 360 of Sketchup je huis gaan tekenen.
Wij zijn ook met nieuwbouwplannen bezig en al tekenend ontdek je zoveel zaken die aandacht verdienen.
Kost even moeite maar dat is het zeker waard.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.