Edawrd Becker HC260 problemen

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Mijn vlalkvandiktebank heeft (weer) kuren. Probleem zit hem in het vandikte deel.

De aandrijfrollen worden door een riem aangedreven en die schiet er telkens af. De vorige keer heb ik dat gerepareerd door alles goed schoon te maken en in te olien. Maar dat mag dit keer niet baten. Ik denk dat dit komt omdat de schaafbeitels niet meer scherp zijn. Dan moeten de aandrijfrollen wel heel hard werken natuurlijk. Dit ga ik als eerste maar eens proberen.

Een groter probleem is de hoogteverstelling van de tafel. Die loopt vast bij 4cm. Hoger krijg ik de tafel niet meer. Dat is wel heel vervelend want ik heb geen idee wat er mis kan zijn. Ik heb gechecked dat hij wel goed recht zit in alle 4 de hoeken. Ik weet wel hoe het komt, ik heb per ongelukin een keer veel teveel proberen af te schaven. Maar wat er nu defect is weet ik echt niet. Iemand bekend met dit fenomeen?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Hoe kom ik nou bij Edward becker? Electra Beckum natuurlijk!

Het probleem met de tafelverstelling heb ik opgelost. De schroefspindels zaten gewoon helemaal vol prut, een hard mengsel van zaagsel en vet. Ik heb alles er uit gehaald, schoongemaakt en met houtglijmiddel ingespoten. Hij heeft nog nooit zo makkelijk gedraaid bij mij!

Het probleem van de losschietende aandrijfriem ben ik nog mee bezig, Ik heb de messen vervangen, maar kon ze nog niet afstellen omdat ik even geen inbussleutels in huis heb. Morgen maar even voor gaan zitten.
 

rene16

Actieve deelnemer
20 aug 2011
27
1
Hoi Seek,

Ik heb op dit moment zelfde probleem. Ik dacht het op te lossen door achter de veervergrendeling van het platte wiel waar de aandrijfriem over loopt een kraanring te zetten maar dat werkte even. ..Hoe heb jij het opgelost?
René
 

Speculaasbrok

Actieve deelnemer
19 dec 2018
125
23
Harkstede
Het is (kan ik uit ervaring vertellen) een hele eenvoudige machine om volledig uit elkaar te halen. En ik moet zeggen dat dit mij heel erg heeft geholpen om het mechaniek te begrijpen. Maar kwam met het uit elkaar halen ook verscheidene kleine gebreken tegen. Wellicht geldt dit voor jou ook en zie je ineens wat er mis is. Kost je echt maar een uurtje om alles te demonteren. Je kunt overigens ook eens overwegen om het wiel te vervangen waar de snaar overheen loopt. Wellicht is daar speling op gekomen waardoor hij onder druk scheef trekt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.