Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

Onderwerp: Nieuw stuur

Nieuw stuur

1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg9.jpg10.jpg111.jpg12.jpg13.jpg14.jpg

Ik ben bezig met het maken van een nieuw stuur voor onze motorboot.

Cool om te zien! Ben benieuwd naar het vervolg. Hoe ga je die hobbels voor je vingers erin maken?

De inspiratie komt van dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=fMAU...index=3&t=688s

Ik denk dat ik de ''gaten'' voor vingers ga vijlen.

Ik denk dat je originele stuurwiel bestaat uit een metalen ring waar de spaken opgeschroeft zitten. dit geheel is daarna omkleed met hout. Ook voor het restaureren van dit type sturen zijn er op internet filmpjes te vinden.

@Chevy ja klopt, is opgebouwd om een ijzeren ring heen. Was echter zo erg gespleten, dat ik het niet de moeite vond om te restaureren. En aangezien het nog wel even duurt voordat de boot vaart heb ik hier de tijd voor.

Die stalen ring zit er in om een dun houten stuur genoeg stijfheid mee te geven. Dit soort stuurwielen zitten over het algemeen in snel varende boten. Ze moeten aan de zelfde eisen voldoen als een auto stuur. Als je plotseling moet uitwijken wil je niet met een paar stukken hout in je handen zitten. Vandaar dat het stuur uit staal is gemaakt. Het hout is alleen maar de bekleding.

geen stalen ring in het hout gelegd, zou ik niet aandurven
    Bruislijm heb ik zelf geen goede ervaringen mee in water, dus die zou ik wel heel goed beschermen tegen vocht
    Waar ga je het stuur mee afwerken ? Mijn helmstok heb ik afgewerkt met Coelan, inmiddels 5 jaar in weer en wind en ziet er nog net zo goed uit als de dag dat ik hem monteerde
    Coelan is een dikke/elastische laag, zeer sterk, hoef je niet elk jaar opnieuw te doen (net als lak) het voel wat rubberachtig aan, ideaal voor een stuurwiel !
    Met een hamer past alles...

Thanks voor je reactie, ik heb er inderdaad geen stalen ring in gemaakt, ik was daarmee te laat. Ik hoop dat hij in elkaar blijft zitten, anders moet ik er alsnog een maken met een ring erin. Ik had nog niet echt gekeken naar een afwerking dus ik ga Coelan checken.

Zolang je het stuur niet vast gelast hebt last ben je niet te laat, toch?

Als het straks stuk is terwijl je vaart, dán ben je te laat.

En als je het dan aan je verzekering moet uitleggen...

Forum Rechten