Zelfbouw stationaire freesopstelling met bovenfrees eronder

demuis

Actieve deelnemer
29 dec 2009
61
1
Inderdaad een link naar een mooie pagina voor een zelfbouw freestafel. Als je overweegt een bovenfrees te kopen die je ook heel veel in de tafel gaat hangen zou ik eens serieus kijken naar een Triton bovenfrees. Zo kun je bij deze frezen de spantang door de zool heen draaien, waardoor je de frees boven de tafel kunt verwisselen en hij ook automatisch vergrendeld. Verder zitten er nog wat extra details op voor diepteverstelling (draaiknop) en een draaihandel om van boven je freestafel de frees te verstellen (bij 1.400 Watt type compleet geleverd).
Ik weet niet of je er ook een 12mm spantang bij kunt krijgen, maar een 12,7 (1/2") en 8 mm verloop. In de UK is hij ook nog eens scherp geprijsd. Google er maar eens op of kijk op Youtube bij Triton router.
Ik heb vorig jaar een Amerikaanse Dewalt DW618 fixed base frees gekocht (combiset). Die werkt perfect in mijn Dewalt zwaluwstaart sjabloon en ook in de freestafel. Maar je zit altijd met de omvormer van 240 naar 110v.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Ik heb gisteren mn zelfgemaakte freestafel uit de schuur gehaald. Helemaal krom getrokken. Is een multiplexplaat met een 3mm aluminium bovenblad erop. Ook komen er in het aluminium krassen na een paar werkstukken te hebben gedaan. Ik zit nu te denken aan een blad van graniet oid.
 

'mikejuhhh

Actieve deelnemer
7 feb 2010
44
0
Ik zat te denken,de frees bij ons op school kan schuin frezen, wrrm zou je dat niet onder je tefel maken, het is vrij simpel, het deel waar de frees op hangt schanierend maken en aan de ander zijde schoefdraad of een plaat waar die doorloopt
 

pilot

Nieuw lid
2 mrt 2010
8
0
Heb dat kantelen ook gezien op een amerikaanse site hadden meerdere dingen vandiktebank met profielmessen.Ben nog op zoek gegaan naar die site (hawk) maar kon niks meer vinden.Heb zelf een hitachi m12 bovenfrees deze gemonteerd op 12 mm lexan en de diepteverstelling vrij simpel veranderd zodat hij bovenlangst is in te stellen.Frees is behoorlijk zwaar om uit de hand te gebruiken wil hier nog eens een festool voor aanschaffen.Hitachi komt dan onder de tafel te hangen.Als geleiders heb ik dik nylon van snijplanken gebruikt en voor aan de tafel een lineair kogellager op as.Binnenkort het blad erop en afwerken dan mak ik ook foto's.
 

'mikejuhhh

Actieve deelnemer
7 feb 2010
44
0
hier mijn frees in aanbouw, er hangt een oude makita 1300w onder en de hoogte kan ik verstellen met een ratel.
het blad en gelijder is van trespa gemaakt en er zit onder een lade in voor de freesjes .

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
erg interessant stukje leesvoer over de eeuwige freestafel. zit zelf te denken aan een freestafel. moet binnenkort echt een nieuwe bovenfrees aanschaffen aangezien mijn oude kapot is en een bovenfrees erg makkelijk is.

tja, koop ik een festool 1010. werkt erg prettig. of ga ik voor een triton of trend met handige hoogteverstelling in een freestafelopstelling?

wat zeg je? koop je toch allebei? :mrgreen: dat gaat helaas niet lukken.

alle tips zijn enorm welkom,
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Ik heb zelf de Festool en een zware Makita die ik gebruik voor een freestafel. Ik vind persoonlijk dat de Festool net iets te licht voor een vlot gebruik in de freestafel.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Wat wil je met de bovenfrees? Wil je 99% tafel werk gaan doen of toch ook heel veel uit de hand?
Wil je ook veel uit de hand gaan werken zal je ook naar het gebruiksgemak gaan kijken. Staar je noet blind op zo'n groen/witte, er zijn betere ;) :mrgreen:
Wil je de frees voornamelijk in de tafel gaan gebruiken, dan denk ik dat zo'n Trend een prima keuze is.
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Als dit een verzameltopic is, laat ik mijn demontabele tafeltje ook maar zien:

Foto-T4CHLSQ4.jpg

Foto-QY3O4OTG.jpg

Foto-APRMLXCV.jpg

Foto-Z3PUYVF8.jpg

Foto-CPLILZWL.jpg

Foto-8K74QGGE.jpg

Foto-BQOIO4GS.jpg


Het ontwerp heb ik van dit filmpje:

blz_EWRjJLY[/MEDIA]]


Eenvoudig en goedkoop te maken, makkelijk mee te werken en de stofafzuiging werkt super.

Het voordeel van een (demontabele) tafel op je werkbank monteren is dat je profiteert van zijn gewicht en dus stabiliteit. Als je geen ruimte hebt voor een losstaande 'freeskast' is dit dus ook een goede.

Ik vind het zonde om de F...... onder de tafel te hangen, dus ik ga binnenkort een blad maken voor een goedkope bovenfrees.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.