Zelfbouw stationaire freesopstelling met bovenfrees eronder

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
En laten we eerlijk zijn. Als je dit zo bekijkt. WAT KOST DAT NOU? :cool:

Doe het zelvers zitten in een doe het zelf hemel :lol:
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
niet gek dopeling. :geek:

die duurdere precision router lifts zijn niet geschikt voor de festool machines maar meer voor die Amerikaanse types cilindervormige bovenvrezen, als ik het zo snel even bekijk. Wel mooi spul trouwens. Je ziet die bovenvrezen veel opduiken in de " fine woodworking".

Ik vind jouw lift, dopeling, een mooie oplossing, alleen is de stabiliteit wel goed genoeg?

Die lift van Arieproduction is ook heel eenvoudig en gaat uit van de stabiliteit van de bovenfrees zelf. Je zou hier zelfs nog een draadeind aan kunnen toevoegen tussen de voorkant van de hefboom en de onderkant van de tafel voor de fijnafstelling.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Ik hep dit niet self bedacht maar gefonde
Dit is een werkende opstelling van iemand anders. En ik denk ook dat het goed werkt.
Tussen de zuilen zit een schroefdraadspindel en ik mag aannemen met fijne draad, dat betekent dat je daar je freesdiepte heel mooi verfijnd mee kan tunen. Dat kan lang zo goed niet met de andere hier zelfgemaakte oplossingen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Creatief mannen!! Het ene idee naar het andere, maar voor gewoon een freestafel vind ik de eerste afbeelding van dopeling nog steeds de meest aansprekende, maar dan wel met een zwengeltje voor de horizontale verstelling. Het idee van Borre, een freestafelblad uit mdf met een trespa bovenlaag, lijkt me ook bijzonder handig; zeker als je de grondplaat voor de freesmachine ook uit trespa maakt.

Het kan ook geheel anders, in de nieuwe F&C staat een artikel over de ultracut, een hele interessante benadering van een freestafel, http://www.ultracut.co.uk/index.html.

jaap
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Jaap, laat ik beginnen met te schrijven dat ik bevooroordeeld ben naar de WoodRat. Zo, dan hoeft een ander dat niet meer te schrijven. Dus wellicht is mijn reactie dan niet helemaal zuiver meer, maar dan toch maar nu van start:
1. De machine staat op de grond - neemt daarmee weer een stuk ruimte in in de werkplaats, ik zal hier maar bij zetten dat de machine ook sowieso nogal wat ruimte inneemt.
2. Er zitten een hoop (losse) onderdelen aan - die je ook kwijt kunt raken.
3. En nu komt het, behalve de sidewaymovement, die je met een WoodRat ook kunt maken maar dan heb je een hulpstukje nodig wat ik heb uitgedacht en dat een ieder zelf kan maken met een stuk Trespa - zie ik heel weinig verschil met de mogelijkheden met een WoodRat.
Ik kan nu nu niet zien wat de sidewaymovement in dimenties aan kan dus weet ik ook niet hoe beperkt of ruim deze is.
Er wordt in de reklame voor dit aparaat een kruistafel/klem getoond, dat vindt ik al helemaal geen toevoeging, want dat kan op een WoodRat natuurlijk ook.

Nou zal deze of gene natuurlijk wel denken, wat zeurt die man nou over die WoodRat, maar dan komen we bij het MEEST belangrijke van het hele verhaal.
Heel veel klanten struikelen over de prijs van de WoodRat, nu iets van 695,- euro, als je een streepje zet onder de prijzen van DIT apparaat dan zit je al dicht bij de 2000 Britse Ponden, even beperkt omgerekend, dat is dan al gauw 3000 euro zonder transportkosten, douanekosten en wat er bij komt voor eventuele tussenhandel.

Bij dit soort apparaten denk ik wel eens zouden die "uitvinders" zich nou wel eens eerst van te voren goed orienteren op de markt. Het lijkt me vooral een wat ingewikkelde en dure "variatie op een thema". Ik kan me niet voorstellen dat dit een succes wordt, tenzij, wat wel eens vaker gebeurt, er een geweldige en gerafineerde reclamecampagne wordt gestart.

Nou de meer positieve kant van het verhaal: het interessante is natuurlijk dat een dergelijk concept elementen in zich heeft en kan hebben die tot verdere inspiratie leidt voor eigen gedachten en producten.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Voor diegenen die inmiddels helemaal kicken op een eigen freestafel:
http://www.jessem.com/main_page.htm.
Vroeger hadden ze ook liften voor onze europese freesmachines.
Tegenwoordig echter alleen nog maar voor Amerikaanse machines of losse freesmotoren.
Een europese freesmotor die je zou kunnen gebruiken voor deze liften is de Kress 1050.
Deze machine ziet er op het eerste oog misschien fragiel uit maar is onverslijtbaar.
Ik gebruik hem zelf als motor voor een eigenbouw voorritsblad op mijn zaagtafel.
Verkrijgbaar bij http://www.damencnc.com. Kijk onder componenten/hulpmiddelen (wel de pagina even op nederlands zetten rechtsboven).
Ook al zijn de jessem delen niet echt low budget, het is alleen al mooi om te bekijken.

Ed
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Geen idee hoever je al bent met je tafel, maar kijk ook eens goed naar
de diverse hulpstukken (Jigs) die je zou willen gebruiken. zorg dat het
op elkaar aan kan sluiten. Mijn Festo systeem bijv. heeft zelf helemaal
geen langsgeleider die aan de bovenkant uit één stuk bestaat. Je kunt
er dus niet iets in één keer overheen laten glijden.

André
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Wat laat mijn reactie op de voorgestelde freestafel-ontwerpen.

Als je een freestafel wilt bouwen, lees dan eerst eens de boeken van Bill Hylton hierover. Hij heeft een aantal uitgangspunten waar ik het eigenlijk wel mee eens ben.

Allereerst stelt hij dat je de frees niet in het midden van de tafel moet bevestigen, maar aan de voorkant; en dat je je geleider zo moet maken dat je hem ook kan draaien. Zo heb je veel steun als het nodig is, en hoef je niet over de tafel heen te reiken als het niet nodig is.

Daarnaast: geen tracks of geleiders in het blad verwerken. Dat verzwakt alleen maar, en de geleiders komen toch vol met zaagsel te zitten. Zorg gewoon dat de voorkant van de tafel recht is, en gebruik een 'slee' die daarlangs glijdt.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Nouwwww, dan ben ik toch niet met Hilton eens. Tracks hoeven een blad helemaal niet te verzwakken als je er met ribben een versterking onder tegen de plaat aanbrengt. Over een vlakke plaat langs de voorkant er langs glijden kan inhouden dat je geen gesloten geleide beweging hebt. Je kunt dus van het blad wegbewegen en daarmee een freesbewerking verkeerd laten aflopen. Bij een opgesloten beweging heb je dat niet. Dan heb je ook een eenvoudige mogelijkheid om met een featherboard te werken om zo je werkstuk aan de zijkant aan te drukken. Bovendien heb je met een T-track in het blad en een slim hulpstuk de mogelijkheid om makkelijk onder allerlei hoeken te werken. In een T-track in het blad kun je ook eenvoudig met stops werken. So sie je maar weer zoveel smaken, soveel eten.
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Hierbij een leuke link naar een zelfbouwfreestafel. Volgens mij kun je de meeste onderdelen kopen bij onze vrienden in Arnhem.http://www.ablett.jp/workshop/router_table.htm

Overigens, zo'n hulpmiddel om de bovenfrees van bovenaf te verstellen lijkt een ideale aanvulling op de freestafel.

Als én mijn schuur af is én ik mijn Festool freestafel heb verkocht, ga ik starten met mijn eigen zelfgebouwde freestafel... :D
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Bedankt HOUTBEWERKER

Dit vind ik nou een hele mooie bijdrage. Ik zie hier namelijk heel veel terug van "eigen" ideëen die ik in de loop der jaren heb uitgewerkt.
En wat "vertelt" mij dat nou? Ja, dat ik dus niet origineel ben. Ok!!
Maar veel belangrijker is het dat ik hier uit aflees dat er een soort van wetmatigheid zit in het bouwen van een stationaire freesopstelling voor een bovenfrees.

Ik vind wel dat de man zijn opstelling wat ruig bouwt. Ik houd wel van wat verfijning. Zo'n rij schroeven langs de rand vind ik dus echt niets, is nergens voor nodig.

Het compartiment voor de frees met het plastic deurtje is in mijn ogen een must ik weet alleen niet waarom hij er zoveel gaten in heeft geboord. Als je er al gaten in boort dan kun je nog beter een deurtje maken waarbij de gaten of spleten regelbaar zijn.

Het enige wat ik op wezenlijk dit ontwerp kan aanmerken is de geleider.
De geleider is op zich wel mooi, mooi hoog ook, maar ik zou er dan wel een tweede bij maken met nog meer mogelijkheden.
De aluminium tracks die hij gebruikt zijn overigens niet gangbaar (meer?)
Ook het infrezen in het blad raad ik zo niet aan, je kunt best wel een kruising maken en de track voor de frees naar beide kanten laten doorlopen.

Maar al met al een prachtig basis ontwerp. Een paar stevige wielen eronder en je kunt er alle kanten mee op.
Een hele mooie aanvulling op een WoodRat.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Dit wordt zo onderhand een mega topic. Bijgevoegd enkele foto's van mijn eigen freestafel.Zoals te zien is deze in eerste instantie ook voorzien van een ingefreesde T-Track om een verstekgeleider te kunnen gebruiken. Naderhand heb ik echter een verstekgeleider gekocht die op de grote achtergeleider schuifbaar gemonteerd is. Mijn bezwaar van losse (verstek)geleiders is dat je,met name kleinere werkstukken, hierop vast moet klemmen omdat de frees de neiging heeft het werkstuk naar binnen te trekken. Bij het systeem op de foto's druk je het werkstuk gewoon tegen beide geleiders, dit is mogelijk omdat op deze manier de weg die je werkstuk aflegt altijd 100% parallel is aan je achtergeleider. Wil je dit doen met een losse verstekgeleider in een T-Track dan zul je de achtergeleider zeer naukeurig parallel aan je T-track moeten zetten. Wel te doen, maar zeer tijdrovend. Beide geleiders zijn van Jessem.
Ik hoop dat ik de algehele verwarring niet nog groter heb gemaakt

Ed






Attached files
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
dopeling zei:
Bedankt HOUTBEWERKER

Dit vind ik nou een hele mooie bijdrage. Ik zie hier namelijk heel veel terug van "eigen" ideëen die ik in de loop der jaren heb uitgewerkt.

Grijins.... Als je dit ontwerp wilt namaken, koop dat het book 'Router Magic' van, jawel, Bill Hylton - daar staat deze nagenoeg exact in beschreven.

Dit ontwerp staat voor mij ook op de planning (alleen dus zonder de t-track, zoals gezegd geloof ik daar niet in, alleen in mijn Fence wil ik het overwegen). Met name die opklappende top lijkt me mega-handig.

Ik kan me die gaten overigens wel voorstellen, mijn ervaring is ook dat als je alles echt goed afdicht je de hele boel vacuum zuigt en daardoor je niet meer goed 'glijdt'.

Trouwens, kennen jullie deze al? Als ik dan toch ergens kwijlend naar mag kijken...

http://www.patwarner.com/routerfence.html
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Het is wel leuk om allerlei verschillende, goedkope maar ook zeker heel kostbare hulpstukjes onder de aandacht gebracht te krijgen. Ik kan er uit af lezen dat we bezoekers hebben die heel goed bij kas zitten en bezoekers die weinig geld te spenderen hebben. Het hulpstuk van Patwarner kost maar!! 480 dollar en dan heb je het nog niet thuis. Er zitten een aantal heel mooi "features" aan dit hulpstuk maar de acrylic fence spreekt mij helemaal niet aan want die staat me teveel omhoog in het voorbeeld.
Een routerstation zoals bij Hilton in het uitgebreide boek "Router magic" is een basis, eigenlijk simpelweg een kast met een frees onder een blad erop/erin. hij laat daar eigenlijk heel weinig technische snufjes en uitbreidingen zien. Ook geen T-tracks en die zijn juist zo handig. Het binnenvak met deur er voor moet je niet te groot maken en ik zou hem aerodynamisch vormgeven, er valt te denken aan een soort trechtervorm eonder zodat er gewoon geen stof in op kan hopen. De kunststofdeur bij Ablett/woodworker is ook al zo'n mooie verbetering. Wat ik vooral mooi vind is het principe van zijn geleiding met de zwaluwstaart kunststof inschuifstukjes, veel mooier dan die van Patwarner. Ik heb ook nog een heel aardig idee om de frees er makkelijk onderuit te halen. Ach zo zie je maar weer iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren.

Het probleem met de verstekgeleider op de T-track kun je bemeesteren door een geleider met 2-puntbevestiging in de T-track te construeren en twee merktekens in het blad aan te brengen voor een 90 graden afstelling. Dat heb ik ook voor de geleider in mijn Festtool zaagtafel.

Dat puntje van kleine werkstukjes begeleiden vraagt wat meer aandacht want dat is altijd een probleem wil je met je vingers bij je frees uit de buurt blijven en je werkstukje toch op zijn plek houden.
 

beqwaam

Nieuw lid
14 dec 2008
15
1
Baarn
www.beqwaam.nl
Beste Mensen,
Neem gerust een kijkje naar hoe wij bij BeQwaam de freestafel workshop aanbieden.
Beter goed gepikt.. of kom er een bij ons in slechts 1 dag maken.
Wij gebruiken ook geen T-tracks. Alle delen moeten dan exact 90o op elkaar staan, en dat is helemaal niet nodig. De slee van Hylton is een geweldige oplossing en bovendien nog veilig werken ook. Wij gebruiken een dergelijke slee voor klein werk bij de zaagtafel (744 XP DeWalt).

freestafelMKII%20(7)%20(WinCE).JPG


Wij gebruiken een melamine top. Werkt heel soepel en blijft jaren lang super glad en voelt niet koud aan. "Voelt niet koud aan""? Ja, sommige spuitgietalu tafeltjes zijn in de schuur wel erg koud en zelfs binnen werk je er niet prettig mee.

Kom anders een keer kijken in Baarn. Koffie staat klaar.

Groeten
Paul
 

Rene046

Nieuw lid
31 jan 2010
1
0
Het is al een oude posting maar mischien bruikbare tip....

Mupro rail, Obo rail, halfen rail, flamco rail.

allemaal soorten railen met t-nut achtige moeren en zo.

en meest hebben best laage modelen.
groetjes
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.