Zelfbouw stationaire freesopstelling met bovenfrees eronder

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Er zijn inmiddels in Nederland, bij Baptist voor houtbewerkers, producten te koop waarmee je een eigen stationaire freestafel kunt bouwen. En, laten we eerlijk zijn, we zijn doehetzelvers, dus wat is er nou mooier als je eigen stationaire freesopstelling maken. Bij mij gaat de technische fantasie dan helemaal op de loop, en dat gaat dan over haalbare plannen waarmee ik een freestafel zou kunnen bouwen die mooier is dan ik zou kunnen kopen en daarmee kom ik op nog een ander niet onbelangrijk aspect: Als je een eigen freesopstelling bouwt dan ben je bovendien nog stukken goedkoper uit.
In dit verhaaltje wil ik bepaald geen beschrijving geven van de freestafel zoals ik hem wil gaan bouwen, dat zou een boekwerkje worden om dat goed uit te leggen, maar ik wil hier wel een aantal aanwijzingen geven voor een eenvoudige doch zeer bruikbare uitvoering.
-Laat je leiden door de maten van de verkrijgbare materialen.
- Als je een kast onder je freesmachine wilt, gebruik dan eventueel een bestaande kast of neem een eenvoudige keuken onderkastmodule in de buurt van de maat 550 x 550 mm. Pas daar je bladmaat op aan.
- De dikte van het blad moet het uitfrezen van de diverse openingen voor de hulpstukken “aan kunnen”. Met andere woorden neem een dik blad of dik het blad aan de onderkant op tot een stevige dikte. Er bestaat een dunne T-track /geleidingsrail maar die is ook dun voor de er in te bewegen geleidingssystemen en die zou ik hoofdzakelijk aanraden voor kleine freestafeltjes of voor het plaatsen van bijvoorbeeld verschuifbare linealen of meetlinten.
-Je kunt een brede T-track/geleidingsrail gebruiken voor de inlegplaat langs zodat je daar stevige geleidingssystemen in kunt gebruiken en ook bepaalde typen Featherboards/veerdrukplaten. De afstand van die rails tot aan de frees wordt voor een deel bepaald door de werk ”diepte” van je featherboard/ veerdrukplaat. Houd er rekening mee dat er “diepere”veerdrukplaten in aantocht zijn dus de afstand mag groter zijn.
-De smallere diepe T-rails zijn heel mooi te gebruiken voor de zij-aanslag, zowel in de voorzijde – voor de veerdrukplaten – als er boven op, - om stops op te kunnen zetten-. Daarmee, met deze stops, kun je naar beide zijden begrenzingen aangeven als je bijvoorbeeld een slotopening freest voor het inbouwen van een slotje in een kistje of kastje die je gaat maken voor een Tentoonstelling bij Baptist :D
- Aan weerszijden achter de inlegplaat, waaronder de frees is bevestigd, komen twee T-rails van het smalle diepe type ingefreest te liggen die je gebruikt voor de geleiding en afstelling en fixering van de zij-aanslag waarlangs je werkstuk beweegt. Deze lopen vanaf de rand tot een stukje voor de freesopening, of ze lopen helemaal door tot aan de andere kant van het blad waarbij je rekening moet houden met het kruisen van de brede geleidingsrail voor de inlegplaat.
Voordeel van het laten doorlopen van deze rail is dat je de aanslag dan aan beide kanten van de inlegplaat kunt gebruiken wat handig kan zijn als je bijvoorbeeld ergens in plaatmateriaal van breedte overlangs een (zwaluwstaart)gleuf wilt frezen.
De zij-aanslag zelf is als compleet product te koop maar natuurlijk ook zelf te maken. Het is in wezen een hoekprofiel. Als je hem zelf maakt houdt er dan rekening mee dat de later te plaatsen stofafzuigmond er op past.
-De inlegplaat . Deze bouw je op de oost- west as midden in de freestafel en op de noord-zuid as uit het midden meer in de richting van het noorden. Daarmee krijg je voor de aanslag meer steunoppervlak voor je werkstuk. Bovendien heb je daardoor de mogelijkheid om de aanslag eventueel aan beide kanten van de frees te gebruiken waardoor je meer mogelijkheden hebt om bijvoorbeeld sleuven overlangs in je werkstuk te frezen.
- Een hele goede manier om je freesmachine op de juiste plaats te bevestigen is door op een stukje stevig en doorzichtig plastic de onderzijde en omtrek van je freesmachine af te tekenen en daar op aan te geven waar de schroeven moeten komen en waar precies de frees uit de machine komt te steken. Met dit stukje plastic kun je vervolgens exact de plaats bepalen waar de bevestiging voor de frees komt, meestal dezelfde schroefaansluitingen als die al gebruikt worden onder in je freesmachine. Dit nauwkeurig plaatsen is heel belangrijk omdat je dan goed uitkomt in de bestaande openingen in een gekochte inlegplaat wat later geen problemen oplevert als je met geleide-ringen voor kopiëerwerk gaat werken. Ook die ringen zijn straks verkrijgbaar.
De afgebeelde freesplaat op de foto is een voorbeeld, dat niet af is. Ik heb bijvoorbeeld de zijaanslag niet af zodat deze bruikbaar is. Het gaat in de afbeelding vooral om de T-rails en de inlegplaat. De laatste heb ik ook zelf gemaakt, van kunststof. Dit hele freesblad heb ik in de tuin op een”workmate” gemaakt - los uit het handje bijna- , met alleen maar een bovenfrees en zelfgemaakte mallen van MDF.

Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Ik vind dat je er goed over na gedacht hebt, en ik ben het roerend met je eens dat als je zelf je tafel bouwd, dit veel beter is dan er een te kopen. Punt 1, je maakt hem dan exact hoe je hem hebben wil. Punt 2, je hebt dan een tafel die minder kost dan als je er een zou kopen.
Punt 3, je hebt dan ook iets wat nergens te koop is.
Ben erg nieuwschierig om hem te zien als hij gereed is, zo niet vergeten er een foto van te posten.

Wens je veel succes.

Ad
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
De afgebeelde freestafel van capellemans is een mooi voorbeeld van een zelfbouwtafel. Ik mis er wel een aantal dingen op die ik zeker op mijn eigen tafel zou willen maar het is een heel mooi begin en vast een goede ontwerp voor de gemiddelde doe het zelver. Ik ben wel voor meer ruimte aan de voorkant van de inlegplaat. De accesoires zijn hoofdzakelijk van "Amerikanen" met spleetoogjes en de inlegplaat is van Trend UK.
De bevestiging van de freesmachine is in mijn eerste stukje al beschreven.
Het wordt wat lastiger als je freesmachine geen boutjes aan de onderkant heeft zitten waarmee een kunststof bodem/glij-plaat vast zit. Dan moet je dus gaatjes in de voet van je machine maken of daarin draad tappen. Maar wezenlijk maakt het verder weinig uit. D.m.v een afdruk op doorzichtig plastic van de onderkant van je machine met daarop aangegeven de plaatsten waar de schroeven of boutjes met verzonken kop door heen moeten plaats je de frees op de plaat. De plaat zelf blijft door zijn gewicht al op de plek maar is verder op de hoeken vast te maken aan het blad d.m.v. magneetjes of ook schroeven/boutjes. Eventueel kun je de machine met de gehele plaat uit de tafel tillen en de freesmachine met onderplaat voor vrij uit de hand gebruiken. Dat doe ik ook met de plaat van de WoodRat waar mijn machine aan vast zit.
Heb ik al veel plezier aan gehad met uit de vrije hand frezen.
 

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Ik heb een Metabo ofe738, daar zitten gaatjes in de zool, waar een M6 boutje doorheen kan.
het is echter een gaat zonder schroefdraad.

Wat is de beste manier om dit stevig en vooral veilig aan de tafel vast te krijgen?
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Enkele algemene opmerkingen mbt het maken en gebruiken van een freestafel. Kijk eens bij de bovenfrees die je al hebt, of nog wil aanschaffen hiervoor, hoever je korste freesje maximaal onder de zool uitsteekt. Maak je namelijk je blad te dik dan loop je kans dat het freesje niet boven het blad uitsteekt. Met name goedkope bouwmarktfreesjes hebben een erg korte schacht.
Ook wordt een bovenfrees in een tafel gemiddeld sterker belast dan wanneer je hem met de hand gebruikt. Je hebt met grote werkstukken minder snel in de gaten hoe hard je aan het duwen bent. Bovendien staat de frees op z'n kop en zal sneller vervuilen met stof en spaanders. Goedkope of minder zware bovenfrezen zijn daarom niet altijd een optie voor stationair gebruik.
Ga je je bovenfrees zowel met de hand als in een tafel gebruiken, laat de frees na gebruik in de tafel niet in de freesstand stand maar ontspan hem. Doe je dit niet dan zullen de veren merkbaar aan spanning gaan verliezen.
Moet je nog een bovenfrees kiezen denk dan eens aan een zwaar exemplaar met 12 mm schacht. Veel mooie frezen, met name voor paneelwerk, zijn alleen met 12mm schacht verkrijgbaar. Kijk eens naar de Trend T11. Deze bovenfrees is speciaal gemaakt voor stationair en handgebruik en is mbv een spindel verstelbaar, zowel boven als onder de tafel. Verkrijgbaar oa bij http://www.sauter-gmbh.net/.

Ed


Attached files
 

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
Ha, een leuk onderwerp.

Er zijn nog een paar dingen waar ik tegen aan liep toen ik m'n freestafel maakte, het is uiteindelijk een redelijke low-budget oplossing geworden. Binnenkort een volgende versie maken met andere materialen en een andere bovenfrees, maar voorlopig werkt het. Hieronder een paar foto's met opmerkingen:

Een blad van berken multiplex werkt wel maar het kan gladder.


De aan/uit knop zit nu vast met een klem, dat moet beter kunnen


Ik heb de dikke multiplex plaat tot de helft van de dikte uitgefreesd zodat de frees dichter bij het bovenblad komt, bij deze methode van bevestigen blijft het tafelblad mooi glad.
De frees zit met een paar latten en de originele zij-geleiding pennen geklemd tegen het blad, de vleugelmoeren (zichtbaar op de vorige foto) maken het mogelijk de hele frees er weer uit te halen.



De hoogte instelling is een hefboom, hoe langer de boom hoe lichter de hoogte instelling werkt. Ik krijg m'n frees op deze manier op een halve milimeter nauwkeurig ingesteld.


Attached files
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Toevallig staan deze schakelaars bij baptist onder de rubriek "nieuwe artikelen".
Mijn eigen freestafel is een laminering van MDF met volkernplaat (trespa).


Ed

PS, Ook het t-track systeem is inmiddels bij baptist te koop.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Het hangt er natuurlijk van af waar je een freesmachineopstelling voor wilt gaan gebruiken. het ligt in de bedoeling dat ik hem zo maak dat deze te gebruiken is voor het fijnste meubelmakerswerk. Er moet stofafzuiging komen boven op en onder de tafel. Daarvoor ga ik de machine in een eigen compartiment plaatsen zodat deze van onderen goed schoon te zuigen is.
Ik denk dat heel veel mensen al een freesmachine hebben en daar is een handige lift voor te maken. Menig machine is ook zelf om te bouwen om deze omhoog te kunnen bewegen. De inlegplaat die ik gebruikt heb is meen ik 5 of 6 mm dik, de kant en klare nog geen 10 mm. momenteel is er een ontwikkeling die je al bij de WoodRat kunt waarnemen. Een verlenging die in je freesmachine gaat waardoor je frezen verder omhoog kunt zetten en sneller kunt wisselen. Kijk op de WoodRat site en je ziet hoe dat werkt. Waarschijnlijk komt dat beschikbaar voor meerder maten/merken freesmachines want daar is geld aan te verdienen. Ja ik denk dat een freestafel een leuk onderwerp is omdat zo veel mensen een freesmachine hebben en er nog niet zo goed mee uit de voeten kunnen. Het is wel geen WoodRat maar met zo'n tafel kun je al heel wat meer.
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Ik heb een woodrat en zat te denken aan de mogelijkheid om zeg maar twee geleiderails van de woodrat extra aan te schaffen en die vervolgens onder een MDF of trespa plaat te schroeven. De plaat kan ik vervolgens met klemmen of bouten aan mij werkbank bevestigen, net zoals je dat bij de woodrat hebt. eigenlijk dus een soort woodrat, maar dan op zijn kop. Met behulp van de t-tracks kan ik het idee van dopeling overnemen etc etc.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Kijk daar snap iknou niets van hemski. twee geleiderails van de WoodRAt op zijn kop enzovoort.
Hep je ook een tekeningetje voor me of een verdere beschrijving?

Ik dacht even dat je bedoelde een plaat in de WoodRat inklemmen - bijvoorbeeld onder een hoek- waarin een paar T-tracks zijn ïngelaten om daar weer Toggleclamps (snelspanklemnmen verticaal of horizontaal) zodanig in heen en weer te bevestigen dat je op iedere plek een aanslag, ondersteuning, klemmogelijkheid hebt als je snel een serie freeswerk wilt maken met de WoodRat. Ja, ja, zeg T-tracks en Toggleclamps en mijn fantasie slaat bijna op hol, Wat je daar allemaal mee kan maken.............bijv. ook nog een klem/aanslagtafel voor onder je boorkolom, of gewoon een rail vooraan tegen je werktafel waarin Toggleclamps schuiven (een soort bankschroef als je fijn werk wilt inklemmen zoals voor zwaluwstaartzagen, een zaaghulp voor moeilijke hoeken op je zaagmachine, enzovoort enzovoort.
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
:D :D :D :D

mooi man! Had idd iets te weinig tijd genomen om het uit te leggen. Als ik het zelf niet had geschreven had ik het ook niet begrepen.

Eigenlijk ging het erom dat ik ivm de woodrat al een plaat onder mijn freesmachine hb zitten en eigenlijk die plaat er niet wil afhalen om de freesmachine vervolgens weer te gebruiken in een freestafel. Nou goed, ik zal wel een tekeningetje maken.

Anyway, dat idee van jouw vind ik ook wel heel erg goed. Mooi weer iets om te puzzelen.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Kijk hemski, nou heb je mij weer op een idee gebracht met jouw brainstorm. Ik denk dat dat het ook wel zo'n beetje is wat je bedoelt. Stel je voor je hebt je freesmachine op de freesplaat staan van de WoodRat, je schroeft twee van de geleiderails van de WoodRat - waar de freesmachine dus, op de WoodRat, in naar achteren en naar voren kan bewegen - onder het blad van je freestafel, dan snapt een doe het zelver natuurlijk meteen dat je dan zo je freesmachine van de WoodRat afschuift en onder je freestafel schuift zodanig dat deze mooi gepositioneerd zit met de frees in het midden van de opening. Dan fixeer je de plaat met zo'n sterknop ook onderaan de freestafel vast en klaar is kees, ... sorry, klaar is hemski. Dan kun je de freesmachine dus in nog geen 10 seconden overzetten. Als je zelf een lift maakt maak je dus een voorziening waarbij je de machine met freesgrondplaat van de WoodRat zo in/op de liftmodule plaats. Je moet toch welhaast ingenieur zijn om in zo'n brainstorm terecht te komen. ;) Toch wel geweldig zo'n forum waar het zo constructief kan stormen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Oef, wat een geniaal intellectueel geweld van dopeling en hemski! Even een gewone vraag, welke freesmachine en grondplaat voor bevestiging in de freestafel gebruiken jullie? Ik heb Festool basis met een of1010. De freesmachine zou ik wel voor gewoon uit de hand freeswerk willen houden, de basis en de 5a freesmodule verkopen, en dan een nieuwe tafel zelf bouwen met een freesmachine, die van bovenaf in hoogte verstelbaar is!
De zelfbouwoplossing van arieproduction vind ik ook niet verkeerd, hoe is het met je vinger??

jaap
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
:shock: en zo laat nog. Mannen het is echt geweldig! Ik ga nu even slapen en morgen verder met dit mooie onderwerp.

Jaap (fijn dat je er weer bent trouwens), festool heeft nu een grondplaat voor de CMS systemen die verstelbaar zijn van bovenaf. Ik heb trouwens een 1400 op een woodrat staan.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Jaap, als je bij de WoodRat kijkt zie je dat de freesmachine (ik heb ook een Festool) bovenop de grote plaat staat met een kleine plaat. Aan die kleine plaat zit de freesmachine vast. Als je je nou bijvoorbeeld mijn freesplaat voorstelt, de eerste foto in dit onderwerp, en je stelt je daarbij voor dat daaronder de geleiderails van de freesplaat zitten zoals die bovenop de WoodRat aan weerszijden van de plaat staan waar de freesmachine aan vast zit, dan kun je je wel voorstellen dat je dan de freesmachine met de geleideplaat van de WoodRat zo onder de freestafel kan schuiven zoals hij andersom bovenop de WoodRat staat. Dan de plaat in de juiste stand fixeren, en klaar is Jaap :D
Dan kun je dus heel snel de freesmachine verplaatsen maar bovendien kun je de freesmachine heel mooi uit de vrije hand gebruiken want met de grondplaat van de WoodRat heb je een hele stabiele verplaatsing uit "de vrije hand" omdat je het grote deel van de plaat op het werkstuk laat rusten en je die daar ook nog met een hand kan plat houden. Ik heb zo heel wat metertjes met plezier en zonder problemen gefreesd...... of is het gefreest? Ik vrees dat ik dat even niet meer weet. ik ga maar effe slapen.
 

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
pffh, ik heb nu toch wel behoefte aan tekeningen en foto's om het nog te begrijpen.

ik kwam deze cursus tegen om een freestafel te maken
http://www.beqwaam.nl/workshops/index.htm#hout even naar halverwege de pagina scrollen onder het kopje: Freestafel maken ...
op de volgende pagina http://www.beqwaam.nl/workshops/freestafel/meerinfo_bft.htm zie je dat ze als lift een garage krik gebruiken (beetje over gedimensioneerd lijkt me). Verder spannen ze de frees met de geleidings pennen van bovenaf in de tafel, en sluiten hem dan verder op met een verwijderbare bovenplaat.


En jaap, de vinger doet het wel weer aardig ik kan alweer houtbewerken zonder problemen (altijd zaag uitzetten als je met je hand in de buurt komt .....)
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Hallo Arie. Op onderstaande foto zie je de WoodRat . De DeWalt machine staat op een plaat, de grondplaat. Hij zit daar aan vast. Met deze plaat schuift hij ovver de grotere plaat daaronder, de freesplaat. Maar zoals je ziet schuift hij tussen twee alluminium geleidestrips door. Het principe van hemski is dat je de boel omdraait. Dan heb je de machine onder aan de freesplaat , tussen de geleidestrips, vastgezet met de zwarte sterknop, onder aan de freesplaat hangen. Dat principe kun je dus verder uitwerken tot een freestafel. WoodRat bezitters zouden met dit idee hun machine van de WoodRat snel in een stationaire opstelling kunnen plaatsen, maar het is natuurlijk ook een idee om de betreffende onderdelen van WoodRat los te kopen en op die manier een freestafel te bouwen waarbij je de frees machine dus makkelijk en snel onder een tafel bouwt. Het idee is in wezen dus een freesmachine aan een grondplaat bevestigd, glijdend, tussen twee rails door, onder aan een blad plaatsen.

Attached files
 

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
dopeling zei:
. Het idee is in wezen dus een freesmachine aan een grondplaat bevestigd, glijdend, tussen twee rails door, onder aan een blad plaatsen.

Helder, bedankt voor de uitleg.
Ik heb zelf geen Woodrat dus dat met die rails was wat onduidelijk.

Overigens zou ik graag een lift willen hebben die volgens het principe van deze link, http://www.woodpeck.com/precisionrouterlift.html werkt.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
De door jou getoonde routerlift is voor fixed base routers, freesmachines die je niet kunt laten "duiken" . Die laatste soort freesmachines heten dan plunge routers. Dat is de bovenfreesmachine die je hoofdzakelijk in Europa tegenkomt
Als je naar het principe kijkt van deze, zeker niet goedkope lift, als je dat in Nederland wilt hebben dan kan een beetje technisch persoon daar wel een zelfmaak lift uit af leiden.
Je moet je dan voorstellen dat de frees machine verder naar voren komt en het liftgedeelte een meer verticaal element blijft aan een verticale plaat waarmee de bovenplaat zoals bij deze lift te zien is vervalt. Als je dan de stelschroef gaat draaien draai je de lift onder de inlegplaat die al op je tafel zit omhoog of omlaag. Ik ben helaas geen technisch tekenaar anders zou ik het tekenen. Maar zie de bijgevoegde afbeelding van een simpele uitvoering.

Ik zou zo zeggen": voor iemand zonder enige technische achtergrond doe ik het wel aardig toch? :D

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.