Ferm FM-13 restauratie

Brandsma

Nieuw lid
18 mrt 2020
1
0
Hallo allen,

Een verslag van het opknappen van een Ferm FM-13 Kolomboor.

Als klusser heb je altijd te maken met drie dingen: budget, ruimte en tijd.
De wet schrijft voor dat je nooit alledrie kan hebben, er is altijd een compromis. Zo is er bij mij 'budget' niet ontoereikend voor deze hobby.
Een setje freesjes van 250 euro (Atmoz :p) is dan ook niet voor mij weggelegd.

Wel ben ik best handig en ook niet vies van wat opknapwerk. Daar ligt dan ook vaak mijn uitdaging: defect of versleten gereedschap opkopen en deze opknappen zodat er weer wat fatsoenlijks mee te maken valt.
Mijn Makita collectie groeit aardig, net als de Knipex en Wera collectie (fanboy he, haha :D ), maar aan stationaire machines heb ik alleen mijn zelfgemaakte tafelzaag (principe van cirkelzaag ondersteboven).

Een kolomboor was wel iets wat ik graag wilde, immers haaks boren met een boormachine is lang niet altijd het eindresultaat van mijn verwoedde pogingen.
Ik was bijna op het punt om een simpele boorkolom aan te schaffen, iets als dit:


Daar zou dan mijn SDS+ hamerboor in kunnen.
Ik las al veel dat op kolomboor gebied Flött het allerbeste was.
Maarja, de prijs he.

kort verhaal lang gemaakt, maar via marktplaats op de Ferm FM-13 uitgekomen.
Zegmaar, zo een:


Voor een tientje stond hij bij mij in de auto, wel in een wat meer roestige staat:











Volgens de eigenaar had die wel een jaar of tien stilgestaan.
Echter, ter plekke hem even aangezwengeld. Eerst een goeie brom bij het inschakelen. Stroom eraf, even de pullys met de hand rondgedraaid en na twee keer startte hij al uit zichzelf: dat zit wel goed. Op het oog en met het gevoel zat er geen tot weinig speling in de boorkop. Dit zal vast mijn optimistische koopbril zijn geweest, maar ik was tevreden!

Volgende stap: uit elkaar dat ding.











Een verzameling onderdelen. Het wordt gereinigd met jif en WD-40, schuurspons, doek en ellebogen zweet. De gemakkelijk te reinigen delen en gelakte delen zonder roest worden met deze behandeling behandeld, de verroestte delen gaan een nachtje en meer in een bad met azijn (nu in de actie bij plus! )

Een azijn badje:


En de gepoetste delen:




Helaas was ik zo ijverig bij het poetsen dat bij de eerste veeg over het typenummer aan de voorkant met daarop ook de diepteschaal, de complete lak hiervan verdween. Op zoek dus naar een goede foto om dit opnieuw uit te kunnen printen en op te kunnen plakken, of wellicht straks met een scherpe stift opnieuw te schrijven en te sealen met blanke lak.
Het enige missende onderdeel voor zover ik nu zie is de dieptemeter. Dit nokje geeft aan hoe diep je boort. Dit nokje zal ik uit een stuk plastic of hout maken tzt, of zijn er toevallig leden die dergelijke nokjes hebben? een goede foto ervan zou helpen, een 3D printer is wel tot mijn beschikking. :confused:

Tot zover voor vandaag, als de delen uit het bad komen weer een vervolg!
Hallo beste mensen, weet iemand toevallig wat de uitlading is van deze Ferm FM 13? Wil hem gaan gebruiken voor gitaarbouw en het apparaat even mooi maken door hem in de hammerite te zetten of te spuiten. Alvast dank! Mooi opgeknapt trouwens, ziet er weer knap uit.
 

Wannabewoodworker

Nieuw lid
6 mei 2021
2
0
NL
Hallo, ik heb ook zojuist de ferm fm-13 tweedehands aangeschaft, maar als ik een 10mm boortje in vuren hout wil boren dan loopt ie al vast. De motor en de riem draaien wel maar de boorschaft blijft staan. De riem ligt helemaal onder (meeste tractie toch?) heeft iemand een idee waar dit door kan komen?
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
Ik heb een vergelijkbaar ding van de aldi. Daarbij moet je de riem wel flink spannen. Ik zet er altijd ff een bandenlichter tussen.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Inmiddels heb ik een andere kolomboor, een 550W Güde met een hogere tafel en gewoon meer power. De Ferm-motor is inmiddels in een stationaire schuurmachine beland, maar met z'n 300W is het echt te weinig vermogen, de band kan je zo met de hand stilzetten. Dus ik zoek rustig aan nog naar een motor met meer vermogen, en een 14mm uitgaande as.
 

Wannabewoodworker

Nieuw lid
6 mei 2021
2
0
NL
Bedankt voor het meedenken. Ondertussen heb ik gelukkig het probleem ontdekt. Er zit een inbus schroefje op de ring waar de riem overheen loopt. Die moest ik aandraaien en nu draait de schaft mooi mee. Vast heel logisch voor de meeste :rolleyes:.

De motor zal inderdaad vast zwakjes zijn, maar voor mij is het beter dan niets. Prima om mee te beginnen hoop ik.

dank!

1620370519129.png
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Bekend probleem, dit heb ik ook gehad in het begin. NA het aandraaien van dit schroefje ging het een stuk beter.
Succes ermee!
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
Haha. Simpele dingen die mis gaan. Dat noem ik altijd "jomanda" reparaties.
Als je het weet is alles simpel...
 

Fermboy

Nieuw lid
25 jul 2022
2
0
Geldermalsen
Beste Woodies,

Ik zit met een probleem en ik hoop op dit forum de oplossing te vinden ...
Ik krijg de tanden niet uit de boorkop verwijdert voor inspectie en onderhoud, er zit te veel spelling op het puntje van de boor. Ik moet alles uitsluiten en de versleten boorkop is verdachte nr1.
Deze Ferm FM-10 is uit de jaren 1980 en documentatie is nogal schaars, de enige Ferms die er nog zijn die zwerven hier. Wie o wie kan mij uitleggen hoe ik die ring kan verwijderen die de tanden op hun plek houden ?
Bij 98% van de boorkoppen kun je die ring gewoon uitnemen en dan heb je 2 helften die bij elkaar horen. Die zijn gebroken in de fabriek en dat hoort zo.

chuckFM-10.jpg
 

Fermboy

Nieuw lid
25 jul 2022
2
0
Geldermalsen
ps: Dat imbus schroefje mist bij mij ook en soms slipt ie wel ja ... zal het meteen vervangen en goed doen.
Ik maar denken dat dat lag aan de versleten tanden .... of het niet goed aandraaien met de sleutel op 3 punten ipv 1.spindelFM-10.jpg

Het is dus ook best jammer dat ik straks verplicht ben om een nieuwe as te kopen omdat die taper daar op vast zit. Dan word een nieuwe taper een zeer dure taper. De lagers zijn waarschijnlijk nog nooit vervangen, dus dat ga ik zeker doen die liggen er al uit dat is nu nog een eitje.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.