Ze vond me niet zo leuk vandaag.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dervish,

Dat er een jonge vrouw is die het vak wil leren is al bijzonder. Dat ze de opdracht aan nam en een hele dag bezig is geweest getuigd van wils- en doorzettings kracht. Ik hoop van harte dat we zo nog vele jongere krijgen die op deze wijze het echte vak willen leren. Hier mee bedoel ik ; probeer het maar eens zonder al die electronische hulp middelen. Geen woorden maar daden maken de man en in dit geval de vrouw ��.
Mooi te zien dat ze "groeide​?" van de ervaring en complimenten. Volgens mij gaan deze altijd samen in het overdragen van kennis.

Mijn petje mag af voor jou en deze jonge dame.

Gr Edwin
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Vind dat er wel wat overdreven wordt in deze topic, lijfeigenen, dat het plagen is een dag schaven. In welk bedrijf krijg je tegenwoordig nog de tijd om een dag te oefenen zonder dat het veel oplevert? Iets in elkaar zetten is iets dat een ander je kan voordoen, bepaald "slagwerk"krijg je alleen onder de knie door het zelf te doen, bv schaven, stucadoren, metselen, handzagen. Natuurlijk zijn er trucjes en handigheidjes voor, maar die zie je vaak ook beter als je het zelf al eens geprobeerd hebt.
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Grappig hoe mensen stelling nemen in deze, ik heb een vak geleerd in de jaren 90 met zo her en der maat 46 bouwtrapper tegen mijn achterste, soms leuke dagen en omdat ik lerende was vaak mindere met maat 46 als gevolg :) Maar ik wilde een vak leren en deed dat ook. Recht is nu eenmaal recht...een beetje recht is fout! Mijn leerlingen geef ik hetzelfde mee en maat 46 is verbaal inmiddels maar toch. Je wordt afgerekend op werk niet op wie je bent wel op wat je laat zien!

ach ja ieder zijn manier :)
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Het is natuurlijk ook een leermomentje qua communicatie hier. De TS zal toch ook moeten accepteren dat zijn communicatie hier niet echt heel denderend is geweest tot op heden: als we je moeten geloven mist bijvoorbeeld de topictitel de plank uiteindelijk behoorlijk (pun intended). Mooi hoe zo een student uiteindelijk ook weer een leermoment voor een opleider kan opleveren. Ik vind dat zelf altijd fantastisch (al zit ik in een heel andere tak van sport).
 

jans

Nieuw lid
28 jan 2009
23
0
essen be.
Na de reacties hier boven ,toch een kleine toevoeging.Een stuk hout door de schaaf en of andere machines gooien of duwen kan je in geen tijd!!
Maar deze machines zodanig afstellen is wat anders. Daarom is het aangewezen dat deze handeling gekend en geoefend is met handgereedschap.
Dit om te weten hoe het komt dat bv. een bandzaag "trekt "als deze tanden niet even ver getrokken zijn, een schaafmes niet juist evenwijdig geplaatst is tegenover het vlakblad, een sponningmes niet goed is afgesteld en ga maar door. Op de werf als er geen elektra aanwezig is, dan moet het met de hand gebeuren. Niet iedereen beschikt over een uitgebreide set accu materiaal.Een leerling iets bijbrengen kan op verschillende manieren, eenmaal hij of zij het in de vingers heeft gaat er voor hen een wereld open.Ik ga er van uit dat de TS. zijn beschermeling eerst enkel stukken mooi rechtdraads vurenhout heeft laten schaven alvorens dan over te gaan naar het erg moeilijke hardhout met kruisdraad.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Ik heb haar niet laten aanmodderen. Ze heeft me enkele malen om tips gevraagd en die heb ik gegeven.
Aha, nu de borstklopperij niet geheel naar wens blijkt te verlopen, wordt het verhaal aangepast.

Ik heb haar al bijna 2 jaar onder mijn hoede en ik durf te wedden dat ze nu op haar 20e door mijn aanpak al meer kan dan de meesten van jullie ooit zullen kunnen.
Ik durf wedden dat de meesten onder ons geen professionele scheepsbouwers zijn, noch willen worden. Wat een dieptepunt, de bovenstaande quote.

Jimbo
(voormalig CVO-leerkracht)
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Aha, nu de borstklopperij niet geheel naar wens blijkt te verlopen, wordt het verhaal aangepast.

Jimbo
(voormalig CVO-leerkracht)

En jij bent zeker dat dat het verhaal werd aangepast en dat het geen waarheidsgetrouwe aanvulling is? Je was er de hele tijd bij? Of is het een vooroordeel?
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
En jij bent zeker dat dat het verhaal werd aangepast en dat het geen waarheidsgetrouwe aanvulling is?
Ik ben zeker dat het originele bericht nog gewoon hier op het forum staat. Het staat U vrij om van mening te zijn dat in dat bericht de indruk werd gewekt dat dat dagje zweten met feedback gepaard ging.

Wat vind je trouwens van de inschatting uwer (houtbewerkings)capaciteiten door Dervish?
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Een paar zinnen ,als inleiding van dit topic, is voor mij te weinig om een idee te vormen over het totale plaatje van een hele stage. Dit topic gaat over één dag eruit, zonder dat we veel van de context weten. Denk aan het SIPO model dat in het onderwijs wordt gebruikt: Situatie, input, proces, output , en tal van andere , modellen , dossiers , evaluaties, enz die moeten bijgehouden worden. Werken met onderwijsvormen, doelen, media, didactische aanpak enz. We hebben er hier geen kijk op, op de totale aanpak.

De leerling heeft allicht ( weet ik dus niet) wel eerder met een schaaf gewerkt voor ze deze oefening kreeg. De leerlinge is 20 jaar oud (staat in de inleiding), dat is oud genoeg om eventueel al een paar jaar met de opleiding bezig te zijn. Reeds 2 jaar bij Dervish werd later aangevuld , maar daarmee weten we nog niets over eventuele vooropleidingen, zou ook nog kunnen op 20 jarige leeftijd.

Mensen, het gaat hier over 1 dag schaven, als minuscuul deeltje van een totale, lange, stage ( geen workshop), bij een student waar we niets over weten en een in een situatie waar we ook niets over weten.

Wat heeft iemand geleerd na de hele stage ( hele opleiding) , en hoe enthousiast is die nog? Dat is de vraag, dat is wat telt.

Zonder dossierkennis een meester te veroordelen met termen als praatjesmaker, slavernij, schande, enz , is voor mij onbegrijpelijk. Het gaat slechts over 1 dag schaven, en het werken met reilatten.


Jimbo, ik heb nooit gelezen dat Dervish iets over mijn houtbewerkingscapaciteiten heeft geschreven.

Wel staat te lezen dat hij zijn leerling boven het niveau van de meeste forumleden wenst te hebben en daar voel ik mij persoonlijk niet door aangesproken. Dat lees ik dan weer dat hij gemotiveerd is, dat hij het als doel stelt, de trots van de vakman , om de leerlinge zo bekwaam mogelijk af te leveren (output). Ik zou het liever anders geformuleerd zien, maar inhoudelijk interpreteer ik het op die wijze.

1 dag schaven en er wordt hier ongeveer moord en brand geroepen. Maar waarom blijft die leerlinge dan op die stageplaats en vraagt ze geen andere aan? Die scheepswerf is nog steeds erkend om stages te verzorgen? Nou dan is er niemand mishandeld.

In dit topic is voor het andere gedeelte (nuttige) wel een interessante discussie over onderwijsstijlen, leermethoden , en hoe men zijn opleiding heeft ervaren en er later op terugkijkt., enz .

groeten
Ornament
 
Laatst bewerkt:

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Ik sluit me aan bij Ornament in deze. En ook ik voel me niet aangesproken of beledigd door wat Dervish typt. Het kan best zijn dat zijn leerling meer kennis over hout onder de knie heeft dan ik. Geen idee, ik ken noch de leerling, noch de meester. En jullie eigenlijk ook niet.

Moord en brand schreeuwen van achter je keyboard is makkelijk. Andere standpunten bekijken al een heel stuk minder. Maar goed , de beste schippers staan aan de wal, nietwaar? ;)

Het is goed weer, geniet ervan!
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Jimbo, ik heb nooit gelezen dat Dervish iets over mijn houtbewerkingscapaciteiten heeft geschreven.
Ik zal het nogmaals citeren:
ik durf te wedden dat ze nu op haar 20e door mijn aanpak al meer kan dan de meesten van jullie ooit zullen kunnen.
Niet alleen is ze nu al beter dan jij, je zal haar zelfs nooit evenaren, enkel en alleen omdat je Dervish niet als leraar hebt…

Kijk, het gaat hier niet om een dagje schaven.

Gesteld dat ik zou willen leren schaven, dan zou ik een gat in de lucht springen als ik een dag lang loos had mogen gaan op een weerspannige plank, onder toeziend oog van een vakman, en er dan nog voor betaald worden ook. Ik zou de vakman in kwestie al zeker "niet zo leuk hebben gevonden die dag".

Het gaat hier dan ook om de toon van de berichten.
 

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Denk dat de meesten die het heftigst reageren de opgeleide prinsen of prinsessen zijn die alleen maar een veer in hun reet wensen en geen tegenspraak dulden en alleen maar schouderklopjes willen en high five`s uitdelen en het liefst opgeleid worden als 13 in een dozijn vakman en alleen in het standaard werk uit de voeten kunnen en het eerste door de mand vallen en alleen door praatjes op de been proberen te blijven.
Wil het niet lukken ligt het overal aan,de boot is krom door de ijzerwerkers,vandaag is het te mistig en morgen te warm of regent het of net de veiligheidsbril op sterkte in huis laten liggen(weet niet wat voor leugens nog meer)
Mensen wees blij dat er nog leerplekken zijn waar vakmensen hun kennis en kunde willen delen met de jeugd en waar men nog kan leren ipv productie draaien en 1 onderdeel van het totaal product kan/mag doen omdat men de rest gewoon niet onder de knie heeft en geen allrounders zijn.
Waren er nog maar volop bedrijfsscholen zoals Phillips/Stork enz enz waar vakmensen werden klaar gestoomd die overal inzetbaar zijn ipv dat ze een blik met Polen open trekken en zeggen voor jou 10 anderen.
Laten we maar zeggen dat DervishD zich misschien een beetje ongelukkig heeft uitgelaten of de verkeerde titel heeft gekozen(anders was die wel journalist geworden),maar wel de op en top scheepstimmerman is die zelfs zijn kwaliteiten en vakkennis overdraagt aan zijn leerling.
Want als het geen op en top vakman zal zijn,zal hij ook geen leermeester zijn!
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb dit item nog eens van begin af doorgelezen en vraag me verbaasd af hoe op dit forum - dat bekend staat om zijn beschaafde en behulpzame sfeer - deze discussie zo krakkemikkig heeft kunnen verlopen.
Mijn uiting van verbazing is niet uitdagend bedoeld. Ik begrijp het echt niet.

mvg
klaas0639
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
1 dag schaven en er wordt hier ongeveer moord en brand geroepen. Maar waarom blijft die leerlinge dan op die stageplaats en vraagt ze geen andere aan? Die scheepswerf is nog steeds erkend om stages te verzorgen? Nou dan is er niemand mishandelt.

In dit topic is voor het andere gedeelte (nuttige) wel een interessante discussie over onderwijsstijlen, leermethoden , en hoe men zijn opleiding heeft ervaren en er later op terugkijkt., enz .

groeten
Ornament

Ik sluit me volledig bij je aan, mogelijk heeft dervish hier ook wel lering uit getrokken (het is de toon die de muziek maakt !) en heeft hij terloops wat olie op zijn derrière gesmeerd om te voorkomen dat het écht gaat roesten
 

gixxersuperbike

Nieuw lid
20 feb 2017
18
0
Er is al veel gediscussieerd over leerstijlen , de beste manier om mensen een vak te leren en mooie resultaten bereiken.
Vaak is een goede leermeester heel capabel, uit zijn leerlingen het beste te halen, links om of rechts om.

Waar ik eigenlijk heel benieuwd naar ben is of je foto’s/voorbeelden hebt van de werkstukken van je leerling waar ze heel trost op is en jij (misschien wel stiekem) ook wel trots op bent dat ze dat nu al (na 2 jaar) heeft weten te maken.

Zodat we met een groot deel van de mensen hier kunnen genieten van een niveau dat een hobbyist niet snel zal halen en waardoor je alleen maar respect kunt hebben voor vakmensen.


Toxiq heeft groot gelijk, pas op met roest beetje olie of WD40 doet wonderen :D
 
D

DervishD

Guest
Ik heb dit item nog eens van begin af doorgelezen en vraag me verbaasd af hoe op dit forum - dat bekend staat om zijn beschaafde en behulpzame sfeer - deze discussie zo krakkemikkig heeft kunnen verlopen.
Mijn uiting van verbazing is niet uitdagend bedoeld. Ik begrijp het echt niet.

mvg
klaas0639
Een aantal forumleden nemen van alles aan. Dat ik haar als mijn persoonlijke slaafje behandel, dat ik geen complimenten geef, dat ze geen vragen mag stellen en geen fouten mag maken, dat ik het leuk vind om haar nutteloos te laten zwoegen en dat het niet mijn doel is om het beste uit haar te halen. Het verbaast me dat nog niemand heeft gesuggereerd dat ik haar met een stuk hout sla als ze een fout maakt. En waarom? Omdat ik haar een opdracht gaf waar ze niet dood aan is gegaan en waar velen hier blijkbaar ook baat bij zouden hebben. Dan zouden ze leren dat je handen uit de mouwen steken beter is als hersenloos blaten en ongefundeerde aannames doen.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Even mijn twee centjes... Volgens mij voelt een goede leermeester aan of de leerling een zachte of hardere hand nodig heeft, continu begeleiding nodig heeft of juist voor het blok gezet moet worden. Iedere leerling vraagt een andere aanpak , als je dat als leermeester niet aanvoelt ben je natuurlijk ook niet geschikt voor de taak....

Mijn eerste baas (als menneke van 17) was er een van zachte heelmeesters maken stinkende wonden, als je , je werk deed zo als hij het graag zag was er geen probleem. Maar o wee , als je zijn regeltjes niet volgde dan had je een probleem.
Maar werd je op het matje geroepen bij de grote bazen omdat je volgen hun wat fout had gedaan , dan sprong hij voor jou in het vuur.

Ik heb hem vaak naar de hel en erger vervloekt, maar achteraf gezien was hij de beste baas ooit, hij voelde goed aan dat ik kort gehouden moest worden en motiveerde mij om mijn kennis en potentie te vergroten. Alle andere bazen die ik daarna gehad heb waren alleen maar bezig met hun eigen carrière.
 

Remco1980

Actieve deelnemer
1 jan 2016
60
0
Volgens mij gaat t niet echt meer over handgereedschap,maar is het meer kantinepraat......
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.