(ook) Een tandverbinding vraag

EvilJohannesIII

Actieve deelnemer
22 nov 2016
34
0
Soest
Ik heb een tandverbinding jig gemaakt. Deze werkt door het aftasten van blokjes bovenaan wat correspondeert met het zaagblad beneden.

Voeler.jpg

Nu werkt het principe prima maar de tandverbinding komt nog niet helemaal uit:

TeStrak.jpg

Ik denk dat ik de voeler dus dunner moet maken. Nu heb ik de dikte bepaalt door een zaagsnede te maken en de voeler past daar precies in. Nameten van de tanden en de voeler met een schuifmaat, dan is de voeler 3/10 mm dikker.

De vraag is echter zal ik deze aan 1 kant dunner maken of in zijn geheel? Als deze strak tegen de kant staat dan is het zaagblad vlak met de aanslag:

ZaagVlakMetAanslag.jpg

Heeft iemand hier ervaring mee?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Je zaagsneden lijken smaller te zijn, dan je tanden. Je aanslaq kan je het beste verstelbaar maken, zodat je de tanden netjes kan verdelen. Je houtje moet je net zolang smaller maken tot de tanden soepel in elkaar vallen. Als het te stak zit, wil het niet goed meer in elkaar als je er lijm tussen doet. Dit is vooral een probleem met harde houtsoorten. Als je de aanslag verstelbaar maakt, kan je het houtje gewoon aan een kant smaller maken.
 

EvilJohannesIII

Actieve deelnemer
22 nov 2016
34
0
Soest
Chevy, bedankt voor de tip!

Ik heb de aanslag weggehaald en vervangen voor een klem:
klem.jpg

Vervolgens de voeler een paar keer langs het schuurpapier en voila:

gelukt.jpg


Daar kan ik weer mee vooruit. Hartelijk dank!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Als je alsnog een verstelbare aanslag maakt, kan je repeterend werk maken zonder steeds te hoeven meten Bij kleinere stukken zoals lades, gebruik ik twee aanslagen. De ene kant voor het stuk met de meeste tanden. De andere kant voor het stuk met de minste tanden. Als de buitenste tanden te smal worden, laat ik die gewoon weg. Dan laat je bij de tegenkant een wat bredere pen staan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.