Wanneer zal Esdoorn krom trekken?

Ewald

Nieuw lid
6 nov 2010
2
0
Gezocht: zeer ervaren houtbewerkers / adviesgevers

Hallo lezers.

(Dit is voor mij nieuw dus ik hoop dat ik dit onderwerp een beetje plaats conform de regels.)

Al jaren maak ik allerhande dingen rondom huis. Dit keer iets groter, massief en dus prijzig!
Het liefst maak ik het dus in een keer goed...
Het is een keukenkast op wielen bestaande uit 2 ruimtes met de volgende gegevens:
Kastje links 30cm breed, rechts 60 cm.
Hoogte houtwerk 70 cm (wielen 15cm/draaagkracht 100kg/wiel)
Breedte bodem 90cm
Breedte blad 90cm met kleine overstek
Zoals in de bijlage maar dan in massief hout:
Houtkeuze: ik ging voor Beuken maar ben overgestapt op Esdoorn ivm de rust van het hout.
Ik wil het hout allemaal kops op elkaar zetten en verlijmen met lamello’s (planken dus vertikaal).
Planken 10cm breed, ca. 20/22 dik
Fronten van de lade’s ook vertikaal (d.w.z. links 3 planken/rechts 6)
1 front voor de onderste 2 lades en 1 front voor de bovenste la (zowel links als rechts

Omdat het anders onmogelijk recht blijft zeggen ze op de houtbewerkingscursus:
1) In max. 5cm breed te werken
2) Bovendien zeggen ze dat ik de voorkant alleen met een frame recht kan houden. Ik denk hier echter aan een verdekte zwaluwstaart dus frezen en een latje erin.

Aangezien ik dat niet kan geloven omdat ik dat al vaker heb gezien (in beuken nog wel) is mijn verzoek:

1) Moet ik terug naar 5 breed?
2) Kan ik de voorkant recht houden op een andere manier dan met een frame?
3) Hoe werkt zo’n verdekte zwaluw precies? Frezen en opvullen? Of komt hier iets meer kijken?

Ik hoop dat iemand een onderbouwd advies kan geven..

Attached files
 

Arthur v V

Nieuw lid
4 nov 2010
19
1
Als je het van gefineerde plaat maakt hoef je met al die dingen geen rekening te houden. Stuk makkelijker denk ik.
Als je het van massief gaat maken kan het idd krom gaan. Zorg dan dat je kwartiersgezaagd hout hebt voor de fronten. Dan loop je minder risico. 5 is de norm, maar breder gaat meestal ook wel goed afhankelijk van het gebruikte stuk hout. Om en om lijmen is altijd aan te raden.

De zijden zullen wel meevallen omdat de verbinding het recht houdt.
een beetje leven in het hout is ook wel mooi. Het hoeft niet allemaal kaarsrecht te blijven.(vind ik, binnen de grenzen van het redelijke natuurlijk)
je kan ook massiefhout fineren. Dan zit er leven in maar kan je wel een heel mooie tekening gebruiken wat met massief nooit goed zou gaan. Wel een hoop gedoe natuurlijk. Soort van meubelplaat zeg maar. (niet vergeten tegen te fineren, anders ben je alsnog de sjaak)
 

harmenhardeman

Nieuw lid
21 sep 2010
19
0
hardemanmeubelenambacht.nl.
als ik je goed begrijp ga je 2 kasten maken met een blad
zo als op foto
Ik neem aan dat ze gekoppeld worden

Ik persoonlijk zou dit niet doen,om dat als ze aan elkaar komen je mooi een tussen zijde zou kunnen uit sparen.
1 bodem van 900 mm breed
2 blad regels van 80 mm breed (niet smaller anders kom je met je lammelo in de knoop)
2 zijden 700 mm breed
1 tussen zijde 700 mm - dikte blad regel en dikte bodem
1 blad lente 900 + 2x overstek ,breedte diepte kast? plus overstek
let hier op zijn de lade en deuren opliggend komt er nog een x dikte front bij

Wat betreft je mooie planken kapot zagen aan 5 cm latjes niet doen !!!!!!!
10 cm is een hele mooie maat en als je met het verlijmen met de groei ringen rekening houd,
is er niets aan de hand.
je verlijmt de delen aan elkaar om en om hartkant boven hart kantonder

Als hout krom trekt doet dat dit tegen de jaar ringen in (zie schets)
de schets is van een dosse plank Dit is de manier waar op deze uit de boom gezaagd is
kwartiers hout gedraagt zich anders.

Wat betreft de laden:
Het front kan uit een stuk houd dan wel de hart kant van de plank naar voren.
Maak je het lade front staand let weer op met verlijmen om en om ,
maar eindig en begin met een hartkant in het zicht.

om te weten hoe je zwaluwstaart verbindingen maakt ,kijk eens op youtube
Ze heten in het Engels dovetail
Het moet wel gezegd worden dat deze verbinding meestal bij inliggende lades worden gebruikt.
 

Ewald

Nieuw lid
6 nov 2010
2
0
Dan je voor jullie advies.
De zwaluwstaart ken ik en het middenschot heb ik in een laag massief gepland. Massief i.v.m. het verband en de zwaarte van de lades.
De voorkant wordt per kant uit een stuk gelijmd (voor links dus 3 planken) en dan per la gezaagd (dus voor de bovenkant een strook van ca. 15 cm eraf) zodat de nerf mooi doorloopt.
Wat is echter het probleem:
Hoe hou je dit recht? Dit gaat toch heel erg werken? Er schijnt namelijk een zwaluwstaartverbinding te zijn die je over de breedte aan de achterkant blind kan aanbrengen? Klopt dat? Dus een V-groef erin (met de brede kant in het hout) en een lat erdoor.

Ik hoor graag of jullie iets weten.
 

Arthur v V

Nieuw lid
4 nov 2010
19
1
je kan m gestopt frezen en bij het verlijmen van je paneel het laatste deel pas eraan lijmen als je de schuifzwaluwstaart erin hebt zitten (die niet verlijmen)
 

tuoh

Oud hout
Doordachte antwoorden in dit topic, en de gegeven adviezen kloppen als een bus.
Maar in heel de discussie is één heel belangrijk item nog niet aan bod gekomen, namelijk de RV. waarde van het hout.
De hierboven aangehaalde mogelijke vervormingen zijn meestal het gevolg van het verder drogen van het hout na bewerking.
Het is altijd heel belangrijk om voor een bepaald werk niet alleen een mooi stuk hout uit te zoeken, het gekozen materiaal moet ook voldoende droog zijn voor de gekozen toepassing.
Dit is tegenwoordig primordiaal geworden door onze goed geïsoleerde en verwarmde woningen, hier is het toepassen van voldoende droog hout gewoon een must.

Veel van de op dit forum aangehaalde problemen bij allerhande constructies zijn terug te voeren op niet voldoende droog hout voor de gekozen toepassing. Of op een verkeerde constructiekeuze voor het voorhanden zijnde materiaal.
Bij de aanschaf van handgereedschap zou als eerste item op het lijstje een houtvochtmeter moeten staan, dit zou heel wat teleurstellingen uitsluiten.
Veel mensen gaan er verkeerdelijk van uit dat je een plank massief hout op dezelfde manier kan verwerken als plaatmateriaal (mdf, multiplex, etc..) er word te weinig bij stilgestaan dat massief hout een levend product is, met alle voor- en nadelen van dien.

Om dus een antwoord te geven op de titel van dit topic: hout trekt krom bij het (verder) drogen.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.