cirkelzaag 220 volt

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
is er ook een sterke goede cirkelzaag dat op gewone stroom werkt en niet op krachtstroom>

Heb zelf bosch gts 10.
Maar qua kracht vind ik hem tegenvallen.
Mdf kan hij goed hebben maar Hdf niet.

Zou ook wel eens hardhout willen schulpen maar dat durf ik nu niet met deze machine.
Gezien hij net gemaakt is.

Heb nu net een formaatzaag gezien van favorit op de site van hevuma,
Maar hierbij heb ik mijn twijfels.
Denk dure miskoop.

Wie weet het
 
A

Anonymous

Guest
Ik werk wel eens op een machine Formatkreissäge PKF 255 V8 van Electra Beckum.
Deze geven aan :
PKF 255 V8 (Wechselstrom), Netzspannung 230 V, Motorleistung P1 2,5 kW S6 40

Op zich geen slechte machine,voor zijn klasse,en misschien is het iets voor je?

Verder is de maat van de bekabeling (2,5mm?) en de lengte er van ook bepalend voor de output van je machine.
Bij een lange kabel met veel lasdozen,heb je veel spanningverlies,waardoor de amperages oplopen en er warmte ontstaat in de motor.

Uiteraard moet je zaag scherp zijn etc.

Succes.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
220 heeft zo zn beperkingen in het max vermogen wat je er uit kan halen, maar ja er bestaan zat zwaardere zagen dan jouw Bosch. Wat voor jou een goedkope oplossing zou kunnen zijn is dat je, mits je niet de zaag hoogte nodig hebt, een kleiner blad monteert. De kleinere diameter zal minder kracht vragen.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Primera

Even snel:220V X 16A = 3620 W
3,5 kilowatt voor een elektromotor is echt heel flink. Je zou er voor kunnen kiezen om je bestaande zaagtafel om te bouwen (of een 2e hands). De moderne motoren hebben een gestandaardiseerden uitvoering. Met een beetje surfen vind je er vast wel een van 3,5 kW. Wel dan moet je wel eerst alle andere zware machines uit zetten. Ook kan je er dan voor kiezen je meterkast aan te passen van 16 A naar 25 A. Een grondmoer van 25A en zekeringen van 25A (kan door een vakman worden uitgevoerd) 25Ax 220V = 5500 W. Dan gaan we praten over het betere zaagwerk.

Hartelijke groet Hugo
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Henkus zei:
Verder is de maat van de bekabeling (2,5mm?) en de lengte er van ook bepalend voor de output van je machine.
Bij een lange kabel met veel lasdozen,heb je veel spanningverlies,waardoor de amperages oplopen en er warmte ontstaat in de motor.
Succes.

Dit is niet helemaal waar, met 100 lasdozen er tussen blijft je spanning gewoon 230V. Je motor gaat niet meer Ampére gebruiken en wordt ook niet warmer dan anders (dit gebeurt wel als de motor meer kracht moet zetten bij bv een bot zaagblad of als je je hout er te snel doorheen drukt) Wat wel kan gebeuren is dat als er in de lasdozen slechte doorverbindingen zitten deze erg warm kunnen worden, kunnen smelten en dus kunnen verbranden. De voedingskabel moet bij normale 230V 16Amp aansluitingen ten minste 1,5mm per ader zijn (Fase, Nul en de aarde is dat dan meestal ook maar is niet noodzakelijk)

On topic,
zelf heb ik een Elektra Beckum PK250 en dat is een behoorlijke machine, 8 cm dik eiken krijg ik probleemloos geschulpt. Uiteraard wel met een scherp zaagblad!

mvg
Patrick
 
A

Anonymous

Guest
Hmm,das vreemd.
:?
Als ik een machine aan een haspel hang van bijv 50m1,(ook al is het een dikke snoer),en deze helemaal afrol,zou het geen verschil mogen maken volgens jou?
:arrow:
Integendeel,je hebt spanningsverval,ondanks jouw theorie.
Maar goed,ik ben ook een leek zonder ervaring.

:mrgreen:
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
ik heb zelf een Scheppach TKU 380 Volt motor en deze is bere sterk met een standaard zaag schulp en zaag ik balken van 10 cm dikte ik kan er een nog groter zaagblad opzetten zodat deze nog dikkere balken kan zagen en ook dit doet die zonder problemen.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Voor 16A moet je echt minimaal 2,5 mm2 draden hebben,
maar als de huisinstallatie goed is aangelegd, dan is dat ook zo gebeurd en dus geen probleem.

Maar om terug te keren naar het topic:
is Festool niets? (tikkie aan de prijs, maar verder vaak geroemd om zijn kunde)
Anders heeft Hammer nog machine's op 220V, alleen nog duurder en vooral veel zwaarder.
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
armadaman zei:
Hallo Primera

Even snel:220V X 16A = 3620 W
3,5 kilowatt voor een elektromotor is echt heel flink. Je zou er voor kunnen kiezen om je bestaande zaagtafel om te bouwen (of een 2e hands). De moderne motoren hebben een gestandaardiseerden uitvoering. Met een beetje surfen vind je er vast wel een van 3,5 kW. Wel dan moet je wel eerst alle andere zware machines uit zetten. Ook kan je er dan voor kiezen je meterkast aan te passen van 16 A naar 25 A. Een grondmoer van 25A en zekeringen van 25A (kan door een vakman worden uitgevoerd) 25Ax 220V = 5500 W. Dan gaan we praten over het betere zaagwerk.

Hartelijke groet Hugo
Nou vraag ik me af waar je denkt een enkelfasige 230VAC motor te vinden die zwaarder is dan 3kW.
Boven de 3kW zul je dus echt naar een 3-fase motor moeten.
Een enkelfase groep in je meterkast te laten aanpassen naar 25A is verboden en niet voor niks, alle apparatuur achter je groep is gemaakt voor maximaal 16A en hoger afzekeren maakt de kans op brand groot ! ! !
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Henkus zei:
Hmm,das vreemd.
:?
Als ik een machine aan een haspel hang van bijv 50m1,(ook al is het een dikke snoer),en deze helemaal afrol,zou het geen verschil mogen maken volgens jou?
quote]

Dan ben ik toch benieuwd wat jij in je meterkast voor spanning binnen krijgt als je ergens achter in je tuin toch nog 230 hebt... 380V? ;)
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
denk ook dat jullie 2 dingen door elkaar halen.

Mijn schuur staat 30 meter van huis.
De elektra kebel die er loopt is 50 meter lang met een kern van 2,5 mm2.

tot nu toe doen alle machines het.

Mijn zekering is 16 Amp.

Zelfs als ik de kantenmaaier gebruikt komt er nog 50 meter kabel aan en die doet het ook zonder problemen.

Mijn tuin is 80 meter diep van mijn huis uit.
Helaas maar 5,5 meter breed.

En de blokhut is het grootste wat ik mocht zetten.
Moest binnen 30 meter van mijn achtergeval staan.

Blokhut is 4 X4 meter met luifel van 2 X 4 en aanbouw van 1,5 X 4

Dus uitwendig 8 X 4,3
Heb de ruimte van 4 X 4 in gebruik.

de aanbouw is een schuurtje, Staat vol met fietsen en derg.

Luifel staat ook wel eens vol met afval.

nu helemaal gezien ik een prinssesen bed maak voor mijn dochter met 2 kasteel kasten ervoor.
Dit is een stapelbad versie helemaal uit mdf vervaardigt.
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
Ppfff oké ik ga mijn best doen om het "grote stroomvraagstuk "duidelijk te maken.

Wat Henkus schreef over spanningsverlies is wel degelijk waar, hoe langer de kabel en hoe meer verbindingen hoe meer dit invloed kan hebben op de spanning aan het eind van de kabel.

Alleen is dit ook afhankelijk van de belasting. (wat je erop aan sluit)
Een lichte machine, welke dus laag in kW en Ampère is, trekt de spanning niet naar beneden, een zware belasting doet dit wel.

Dus als je een voltmeter pakt en daarmee meet op het stopcontact van een lang haspel, dan meet je hetzelfde als vlakbij de meterkast.
Sluit je nu een redelijk zware machine aan op het 2e stopcontact van de haspel en je meet terwijl deze machine aan staat dan zul je zien dat de spanning (Volts) lager zullen zijn.
Hoeveel lager ligt dus aan de lengte van de kabel, de dikte van de kabel, de kwaliteit van de kabel en de zwaarte van de belasting.

Nu het volgende: (simplistisch gesteld)
Als de spanning naar beneden gaat, gaat de stroom niet omhoog, maar ook naar beneden.
(U=I x R)
U is de spanning, I de stroom en R is continu, aangezien deze bepaalt wordt door de belasting (het aangesloten apparaat)

Wat dit wel betekend is dat het vermogen van het aangesloten apparaat naar beneden gaat.
(P=U x I)


Samengevat: als je een zware machine gebruikt (zoals een 3kW motor) zorg er dan voor dat de kabel ernaartoe niet te lang is of anders voldoende dik.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Per 1 oktober 2010 is een nieuw vergunningsstelsel ingevoerd voor het bouwen.
Misschien dat er nu meer mag (zelfs zonder vergunning)

80 meter grond en dan maar 4 meter mogen bebouwen is wel heel zuur.

Groets
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.