Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Onderwerp: cirkelzaag 220 volt

cirkelzaag 220 volt

is er ook een sterke goede cirkelzaag dat op gewone stroom werkt en niet op krachtstroom>

Heb zelf bosch gts 10.
    Maar qua kracht vind ik hem tegenvallen.
    Mdf kan hij goed hebben maar Hdf niet.

Zou ook wel eens hardhout willen schulpen maar dat durf ik nu niet met deze machine.
    Gezien hij net gemaakt is.

Heb nu net een formaatzaag gezien van favorit op de site van hevuma,
    Maar hierbij heb ik mijn twijfels.
    Denk dure miskoop.

Wie weet het

Re: cirkelzaag 220 volt

Ik werk wel eens op een machine Formatkreissäge PKF 255 V8 van Electra Beckum.
    Deze geven aan :
    PKF 255 V8 (Wechselstrom), Netzspannung 230 V, Motorleistung P1 2,5 kW S6 40

Op zich geen slechte machine,voor zijn klasse,en misschien is het iets voor je?

Verder is de maat van de bekabeling (2,5mm?) en de lengte er van ook bepalend voor de output van je machine.
    Bij een lange kabel met veel lasdozen,heb je veel spanningverlies,waardoor de amperages oplopen en er warmte ontstaat in de motor.

Uiteraard moet je zaag scherp zijn etc.

Succes.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

220 heeft zo zn beperkingen in het max vermogen wat je er uit kan halen, maar ja er bestaan zat zwaardere zagen dan jouw Bosch. Wat voor jou een goedkope oplossing zou kunnen zijn is dat je, mits je niet de zaag hoogte nodig hebt, een kleiner blad monteert. De kleinere diameter zal minder kracht vragen.

Hallo Primera

Even snel:220V X 16A = 3620 W
    3,5 kilowatt voor een elektromotor is echt heel flink. Je zou er voor kunnen kiezen om je bestaande zaagtafel om te bouwen (of een 2e hands). De moderne motoren hebben een gestandaardiseerden uitvoering. Met een beetje surfen vind je er vast wel een van 3,5 kW. Wel dan moet je wel eerst alle andere zware machines uit zetten. Ook kan je er dan voor kiezen je meterkast aan te passen van 16 A naar 25 A. Een grondmoer van 25A en zekeringen van 25A (kan door een vakman worden uitgevoerd) 25Ax 220V = 5500 W. Dan gaan we praten over het betere zaagwerk.

Hartelijke groet Hugo

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2010

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Henkus
    Verder is de maat van de bekabeling (2,5mm?) en de lengte er van ook bepalend voor de output van je machine.
    Bij een lange kabel met veel lasdozen,heb je veel spanningverlies,waardoor de amperages oplopen en er warmte ontstaat in de motor.
    Succes.
    Dit is niet helemaal waar, met 100 lasdozen er tussen blijft je spanning gewoon 230V. Je motor gaat niet meer Ampére gebruiken en wordt ook niet warmer dan anders (dit gebeurt wel als de motor meer kracht moet zetten bij bv een bot zaagblad of als je je hout er te snel doorheen drukt) Wat wel kan gebeuren is dat als er in de lasdozen slechte doorverbindingen zitten deze erg warm kunnen worden, kunnen smelten en dus kunnen verbranden. De voedingskabel moet bij normale 230V 16Amp aansluitingen ten minste 1,5mm per ader zijn (Fase, Nul en de aarde is dat dan meestal ook maar is niet noodzakelijk)

On topic,
    zelf heb ik een Elektra Beckum PK250 en dat is een behoorlijke machine, 8 cm dik eiken krijg ik probleemloos geschulpt. Uiteraard wel met een scherp zaagblad!

mvg
    Patrick

Hmm,das vreemd.
    :?
    Als ik een machine aan een haspel hang van bijv 50m1,(ook al is het een dikke snoer),en deze helemaal afrol,zou het geen verschil mogen maken volgens jou?
    :arrow:
    Integendeel,je hebt spanningsverval,ondanks jouw theorie.
    Maar goed,ik ben ook een leek zonder ervaring.

:mrgreen:

ik heb zelf een Scheppach TKU 380 Volt motor en deze is bere sterk met een standaard zaag schulp en zaag ik balken van 10 cm dikte ik kan er een nog groter zaagblad opzetten zodat deze nog dikkere balken kan zagen en ook dit doet die zonder problemen.

Voor 16A moet je echt minimaal 2,5 mm2 draden hebben,
    maar als de huisinstallatie goed is aangelegd, dan is dat ook zo gebeurd en dus geen probleem.

Maar om terug te keren naar het topic:
    is Festool niets? (tikkie aan de prijs, maar verder vaak geroemd om zijn kunde)
    Anders heeft Hammer nog machine's op 220V, alleen nog duurder en vooral veel zwaarder.

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door armadaman
    Hallo Primera

Even snel:220V X 16A = 3620 W
    3,5 kilowatt voor een elektromotor is echt heel flink. Je zou er voor kunnen kiezen om je bestaande zaagtafel om te bouwen (of een 2e hands). De moderne motoren hebben een gestandaardiseerden uitvoering. Met een beetje surfen vind je er vast wel een van 3,5 kW. Wel dan moet je wel eerst alle andere zware machines uit zetten. Ook kan je er dan voor kiezen je meterkast aan te passen van 16 A naar 25 A. Een grondmoer van 25A en zekeringen van 25A (kan door een vakman worden uitgevoerd) 25Ax 220V = 5500 W. Dan gaan we praten over het betere zaagwerk.

Hartelijke groet Hugo
    Nou vraag ik me af waar je denkt een enkelfasige 230VAC motor te vinden die zwaarder is dan 3kW.
    Boven de 3kW zul je dus echt naar een 3-fase motor moeten.
    Een enkelfase groep in je meterkast te laten aanpassen naar 25A is verboden en niet voor niks, alle apparatuur achter je groep is gemaakt voor maximaal 16A en hoger afzekeren maakt de kans op brand groot ! ! !

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2010

[quote="Henkus"]Hmm,das vreemd.
    :?
    Als ik een machine aan een haspel hang van bijv 50m1,(ook al is het een dikke snoer),en deze helemaal afrol,zou het geen verschil mogen maken volgens jou?
    quote]

Dan ben ik toch benieuwd wat jij in je meterkast voor spanning binnen krijgt als je ergens achter in je tuin toch nog 230 hebt... 380V?

Forum Rechten