Lamello frees classic of een alternatief?

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
Ik wil al een tijdje een lamello frees kopen. Nu kan je voor het origineel gaan, maar die kost toch meer dan 500 euro.

Mijn vraag is heeft iemand ervaring met de 'goedkopere' varianten van:
  • Bosch blauw, GFF 22 A
  • Makita, 3901
  • DeWalt, DW682K
deze zijn alle drie ongeveer rond de 350 euro. Wat op zich ook nog een boel geld is, dus ik kan me bijna niet voorstellen dat ze zwaar zullen tegenvallen. En ik neem aan dat de mogelijkheden van de machines wel ongeveer gelijk zullen zijn?
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Ik heb een vakman als klant die de Dewalt terugbracht omdat hij vond dat er teveel speling op zat. Persoonlijk vind ik de deuvelmachine van Mafell ook een aanrader. Deze werkt met deuvels en het voordeel daarvan is dat je zelfs kleine lijstjes daarmee stevig kunt verlijmen, daar waar een lamello te breed wordt. Overigens zaag ik lamello's in dat geval in de juiste vorm en maat.
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Ik heb een lamello van het merk Elu, wat exact hetzelfde model is als de Dewalt. Het toestel is inderdaad niet 100% nauwkeurig, vandaar dat ik ben overgestapt op een Festool Domino, wat dan weer een veel preciezer toestel is.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Mijn ervaringen met de Bosch zijn positief.
Ik moet er wel bij zeggen dat mijn referentie slecht is. Hiervoor heb ik twee jaar intensief gebruik gemaakt van een Ferm lammelofrees. Die had ik gekocht om te kijken of het lamellosysteem handig zou zijn....nou, het systeem is perfect, maar die machine niet...teveel speling voor nauwkeurig werken.

Ik gebruik de Bosch (naast het normale lamellowerk) voor scharniertjes en voor een soort kliksysteem. Daarbij bevalt hij mij zeer goed en is hij nauwkeurig genoeg.
Het enige minpunt is de stofafzuiging. Het stofzakje lijkt niks op te vangen. De bouwstofzuiger erop aansluiten werkt wel goed om het stofvrij te houden, maar de slang zit niet lekker vast, en valt er daardoor regelmatig af.
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Ik heb geruime tijd gewerkt met de Elu. voor het groffe werk een goede machine. Voor het maken van kasten en andere meubels was hij echter te grof. Ik heb hem ingeruild voor de Lamello TOP 20. Een wereld van verschil!

Perfect instelbaar, lichter van gewicht en ook nog eens in systainer (voor mij een plus).

Aangezien ik ook de Festool Domino heb, overweeg ik echter om de machine te verkopen, ik gebruik hem nu alleen nog voor het maken van panelen en voor de kleine lamello's (type 10)
 

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
Houtbewerker zei:
Aangezien ik ook de Festool Domino heb, overweeg ik echter om de machine te verkopen,
Klinkt bijna alsof ik een bod zou mogen doen?

Uit bovenstaande commentaren blijkt toch dat er nog een stukje extra kwaliteit in de hogere prijs zit. Aangezien ik voornamelijk meubels maak, en niets werkt prettiger dan nauwkeurig instelbaar gereedschap, ga ik waarschijnlijk toch voor een 'orginele' lamello machine.
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Dag Arie,

Zie je postvak in, ik heb je een berichtje gestuurd.

En inderdaad, als je van nauwkeurig werken houdt, ga voor het beste gereedschap, althans, dat is mijn mening na diverse ervaringen... :)
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Ga voor het beste gereedschap.

Het vervelende is dat je dat pas echt weet als je er mee werkt.
Het "beste" en het "nauwkeurigste" zijn subjectieve maatstaven en niet voor iedereen gelijk.
Zeker het duurdere gereedsscha[p zou je eigenlijk een poosje moeten kunnen uitproberen.
Ik denk bijvoorbeeld aan een cirkelzaagmachine (bijvoorbeeld: is het zaagtafelblad vlak- loopt de geleiding echt parallel aan het zaagblad - als je het zaagblad onder een hoek gehad hebt en terug naar haaks draait, staat het blad dan echt haaks - staat de geleiding haaks op het zaagblad, als je plaatmateriaal zaagt - blijft het extra blad dan in één vlak met het zaagtafelblad - hoe handig gaat het wisselen van een zaagblad).
Verder heeft geld ermee te maken en de afmetingen van je werkplaats (als het stationair gereedschap betreft).

groet, Tjeerd
 

kkeus

Nieuw lid
30 mei 2008
7
0
Ik heb gewerkt met zowel een goedkope Ferm, de Domino, een lamello van
Mafell en lamello van jawel, Lamello!

Ferm: zoals reeds eerder beschreven, grappig om es in handen te hebben, maar waardeloos als precisie machine. De Domino, heel erg handig en precies (mits goed gecalibreerd!!!) en kwaliteits stuk. De Mafell was gewoon erg goed. Die van Lamello is gewoon de beste. De Domino kan wat meer ook kleine en speciale verbindingen aan, maar voor recht toe recht aan en beetje snelheid maken is de Lamello echt de beste keus wat mij betreft.
 

Eelco

Nieuw lid
22 mrt 2008
13
0
Als lamello frees is de makita super. Heb 'm al een aantal jaren.
Maar wat wil je er nu mee doen?
Zelf zou ik nu eerder investeren in een festool domino.,
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.