Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 24

Komen er weer Auriou rasps??

Onderstaand bericht pikten wij op van internet en is geschreven door Christopher Schwarz, de hoofdredacteur van Woodworking Magazine. Zoals misschien wel bekend sloot de bekende Franse vijlen en raspenmaker Auriou midden vorig jaar de fabriekspoort, na een conflict met de overheid en vakbonden. Auriou maakte al sinds 1856 gereedschappen en had ooit 3000 medewerkers in dienst voor het produceren van vijlen en raspen en deed dat tot op het laatst door de raspen handmatig te "zetten". D.w.z. dat de "puntjes" op de raspen handmatig met een hamer en een soort van beitel werden gemaakt.
    Goed nieuws is, dat de produktie weer wordt opgestart. Een groepje investeerders, waaronder Mike Hancock van Classic Handtools heeft een deel van de inventaris van Auriou gekocht en de oude eigenaar Michel Auriou bereid gevonden om de technische leiding op zich te nemen!
    Mike Hancock is een oud leerling van de bekende David Charlesworth. De Auriou raspen worden in Nederland verkocht door Baptist in Arnhem. Pierre Baptist of Alex Hemme kunnen u er alles over vertellen.

-------------------------------------------------------------------------------------------
    origineel artikel
    -------------------------------------------------------------------------------------------
    Auriou Rasp-makers to Re-open in France

The venerable rasp-making company Auriou plans to reopen its factory in France this summer after being shuttered by a labor dispute, officials said. The closing of the company resulted in a purchasing frenzy of the rasps by woodworkers that continues to this day – one Auriou flat rasp sold for $600 on eBay today.

The new Auriou will be a smaller company that will focus on making tools for the woodworking and stone-working market, according to Mike Hancock of Classic Hand Tools in the United Kingdom. After the factory begins production, there are plans to begin exporting the rasps to the United States, Hancock wrote in an e-mail.

Hancock was part of a small group of investors that purchased the machinery and tooling from the Auriou factory when it was auctioned off. Michel Auriou, who ran the factory, will be the technical and workshop manager for the new company, according to Hancock.

In addition to the machinery and tooling, Hancock's company also purchased a selection of finished rasps and rifflers during the auction that he will be selling beginning on Monday, Feb. 11. To get a list of the tools (mostly rifflers) send an e-mail to sales@classichandtools.co.uk and ask for the "rasps & riffler list."

— Christopher Schwarz

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Komen er weer Auriou rasps?? Of zijn er alternatieven?

Raspen/vijlen? Ik heb al enige tijd een low budget houtrasp in de werkplaats. Toen ik de handvaten voor de schaven wou vormgeven leek me dit wel een klusje voor mijn rasp. Tja, wat kan ik zeggen...het hout ging eraf en daarmee was alle gezegd. Ik zoek naar houtraspen waarmee er netjes hout verwijderd kan worden in plaats van het eraf te "scheuren". De auriou raspen schijnen erg goed te zijn maar onze forumleden kennende zijn al vast wel goede alternatieven. Ik zoek een ronde en halfronde rasp.

Re: Komen er weer Auriou rasps??

Rick,

wat denk je van "Microplane" raspen, die gaan als een scheermes door het hout en laten een mooi eindresultaat achter.
    Na het raspen er nog even met schuurpapier over en klaar is kees.

Je hebt ze in alle formaten en modellen, ze zijn niet direct goedkoop, maar het eindresultaat is niet te evenaren door een klassieke rasp. Tenzij misschien door Auriou.
    Ik ben in elk geval al jaren een zeer tevreden gebruiker.

Wat ik ook wel eens gebruik zijn raspen die normaal gezien door een hoefsmid worden gebruikt, goedkoop, en ze nemen snel heel wat hout weg. Je moet er wel mee leren omgaan, ze zijn gevoelig voor het draadverloop in hout, met de draad mee raspen gaat vanzelf, tegendraads is lastiger, maar dan neem ik een Microplane. Ook raspen die gebruikt werden bij carrosseriebedrijven zijn in sommige gevallen heel bruikbaar.

Mvg,

André

Dick tools heeft raspen van het merk Schwertfisch. Die zijn veel goedkoper maar ook met de hand gezet. Dat handmatig zetten van de tanden schijnt een onregelmatig patroon op te leveren wat voorkomt dat je van die diepe groeven krijgt. Klaus en Pedder uit Duitsland die die mooie zaagjes bouwen gebruiken deze raspen en zijn er heel tevreden over. Als ik nog eens een order voor Dick heb zal ik er gelijk een paar voor mezelf bijbestellen.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Microplane en Schwertfisch. Microplane kende ik alleen van hun gebruik in de keuken. De raspen van Schwertfisch zijn zo goedkoop dat ik bijna twijfel aan de kwaliteit.

Welke grofte zou ik nemen? Welke vormen raden jullie??

Auriou raspen zijn weer volop verkrijgbaar bij classic handtools in de Uk. Degene die dachten een slag te slaan en voor heel veel geld (600 dollar voor een platter rasp) raspen gekocht zullen zich nog wel eens achter de oren krabbelen.
    Ben net als Andre tevreden met de Microplane's, heb een platte en een ronde. Je kunt ze ook krijgen voor gebruike op een boormachine, dat zal wel lekker opschieten. Dieter Schmid heeft ook vijlen en raspen te koop die goed schijnen te voldoen.

jaap

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Fijne mensen,

Het besluit is genomen...bij Dick ga ik voor de Schwertfisch. Ze hebben keuze uit diverse modellen. Prijs per stuk ligt rond de 7 euro, daar kan je dus ook niet over klagen. De handvaten ga ik zelf draaien aangezien ik dat erg mooi werk vind om te doen.

Misschien te laat maar bij Dieter Schmid heb je milani handgezette raspen en iwasaki vijlen, die ik persoonlijk heel interssant vind.

Hier een mooi filmpje over de productie van de raspen van Auriou:
    http://<iframe class="restrain" titl...="0"></iframe>

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Da's een indrukwekkend filmpje!! Volgens mij hebben ze een robot aan het werk die de rasp bewerkt. Die hand ging zo vloeiend, ongelovelijk.

Forum Rechten