Cycloon voor m'n festool midi is klaar

Feday

Actieve deelnemer
22 jan 2013
46
0
Zo, hopelijk hoef ik heel lang geen dure zakken meer te kopen voor m'n stofzuiger. M'n DHZ cycloon is af :)

Op z'n hollands, totale kosten een euro of 60,-
IMG_4851.JPG

Meer plaatjes hier: https://stronk.org/2017/03/cyclone-dust-separator-for-festool-midi/nggallery/slideshow

15,- Chinese cycloon van banggood
32,50 oneida koppelslang (anders is het wel erg veel geklooi)
2,50 tocht strip bij de action
8,- vier eierdoos sluitingen
0,- restjes 9mm multiplex
 

Feday

Actieve deelnemer
22 jan 2013
46
0
Het is gewoon een grote lege holte, 9mm multiplex houd die vacuum druk makkelijk.
 

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
82
8
Gelderland
He, grappig. Ik heb precies die cycloon liggen met hetzelfde idee om een houten systainer te maken als opvangbak.
Leuk om de uitwerking te zien :)
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Knappe oplossing :)
Ik ben uiteindelijk voor de 'gewone' cycloon gegaan van Oneida, had dit al veel eerder moeten doen.
Geen geklooi meer met stofzakken, gewoon leegkappen en verder doen :)
 

grrt

Actieve deelnemer
17 feb 2013
72
1
Ben benieuwd naar de ervaringen. Heb hetzelfde geprobeerd met een oude systainer. Maar werkte bij mij voor geen meter. Alle stof belandde alsnog in de stofzuigerzak zelf.
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
Ik had mij slang ook zo, die gaat doorknikken met de tijd. Beter gelijk een pvcknikkie erin maken, blijft je slang langer goed ;-)

http://www.woodworking.nl/showthread.php?15564-stofzuiger-tweak/page2&highlight=stofzuiger+tweak

2015-12-10%2012.31.47.jpg


Het staat net niet op de foto maar tis een knie met daarin een 45graden bocht.
 

Feday

Actieve deelnemer
22 jan 2013
46
0
wat voor pvc stuk heb je gebruikt dan? Want de standaard 50mm stukken passen dan weer niet lekker in de oneida slang. Die moest ik dunner maken met een rasp, en resp. dikker met wat tape.

Ben benieuwd naar de ervaringen. Heb hetzelfde geprobeerd met een oude systainer. Maar werkte bij mij voor geen meter. Alle stof belandde alsnog in de stofzuigerzak zelf.

Een systainer is denk ik niet lucht dicht genoeg. Ik heb de hele binnenkant met siliconen afgekit en een tochtstrip tussen het deksel gezet die ik strak trek met de sluitingen. Als je blaast in de opening merk je goed of ie knap dicht zit...
 
Laatst bewerkt:

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
De opvangbak moet 100% luchtdicht zijn.
Ook de aansluiting van de cycloon op de bak moet luchtdicht zijn
Als er een kleine lek is werkt hij niet en gaat alle stof naar de stofzuiger.
Een systainer deksel is niet luchtdicht.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
wat voor pvc stuk heb je gebruikt dan? Want de standaard 50mm stukken passen dan weer niet lekker in de oneida slang. Die moest ik dunner maken met een rasp, en resp. dikker met wat tape..
Dunner maken was niet echt nodig geweest, de PVC koppelstukken even met hete lucht verwarmen en je maakt ze gewoon pas, desnoods als je kleiner moet pak je een stuk dikwandig 50 rond en je maakt dat op maat mbv warmte. Dikker maken met tape is soms wel handig, maar dan meer om een betere afdichting te krijgen.
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Zo, hopelijk hoef ik heel lang geen dure zakken meer te kopen voor m'n stofzuiger. M'n DHZ cycloon is af :)

Op z'n hollands, totale kosten een euro of 60,-

uhm....60 euro?
die festool stofzuiger is wat duurder dan een tweedehands bosch / siemens huis tuin en keuken stofzuiger denk ik zo. Ik heb die gewoon (2000W stofzuiger) voor de cycloon gezet en voor de zekerheid nog een stofzakje erin, maar in principe pakt de cycloon echt 99,9% van het stof.
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
Euhm hoe precies weet ik niet meer maar gewoon met een stuk pijp 50mm en wat hulpstukken. Je kan de mof en spie gebruiken voor het koppelen van de delen . Ik had idd ook wat afgescheurd van bepaalde pvc delen die op de cyclone moesten. Het past nu perfect, het opmaat schuren ben ik allang weer vergeten maar het genot dat het goed past daar geniet ik nog dagelijks van.

De grijze slang zit met een slangklem op het pvc geklemd.

Lees ook ff die link van mijn topic. De draaibare verbinding van de grijze slang gaat ook serieus lekken na gebruik. Deze heb ik nu vastgeplakt.( Ik trok altijd aan mijn slang om de stofzuiger te verplaatsen, daardoor ging ie lekken)

Ik had ook eerst de bak op een festool midi staan. De aansluiting van je stofzuigerslang met dat knietje moet je eraf halen en een rechte aansluiting monteren. Hier gaan stukjes hout in de knel zitten. Gebeurde bij mij regelmatig..

Om de bak luchtdicht te krijgen heb ik de naden afgekit.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Ha leuk!

Hier ook laatst een 2200W normale stofzuiger van de gemeentewerf meegenomen.
Een veiligheidspylon als cycloon gebruikt, kleine geleider erin voor de luchtstroom. Verfemmer eronder voor de opvang en de motor uit de stofzuiger gehaald en deze direct er bovenop aangesloten.
Zuigt alles op en werkt als een malle, ideaal!
 

Sjnelle

Nieuw lid
4 mrt 2017
8
0
Zo, hopelijk hoef ik heel lang geen dure zakken meer te kopen voor m'n stofzuiger. M'n DHZ cycloon is af :)

Op z'n hollands, totale kosten een euro of 60,-
Bekijk bijlage 61189

Meer plaatjes hier: https://stronk.org/2017/03/cyclone-dust-separator-for-festool-midi/nggallery/slideshow

15,- Chinese cycloon van banggood
32,50 oneida koppelslang (anders is het wel erg veel geklooi)
2,50 tocht strip bij de action
8,- vier eierdoos sluitingen
0,- restjes 9mm multiplex

Welke chinese cycloon heb je gebruikt? Heb je toevallig een linkje
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Dat is het oude model idd met platte bovenkant.
de nieuwe werkt net ff beter doordat de lucht naar beneden wordt geleidt door het nieuwe deksel.

Bij de oude blijft veel stof rondjes draaien bovenin tot je de zuiger uitzet of de slang dichthoudt.

En aliexpress werkt hier prima.
128 orders en 1 is nooit aangekomen.
wel geld terug gehad.
 
Laatst bewerkt:

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
aliexpress werkt goed :) Heb er al vele bestellingen geplaatst. zeker meer dan 100, bij mij altijd nog alles aangekomen en in orde. Het kan soms eens duren maar dat weet je van te voren....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.