stop-motion test

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb vanmiddag eens geprobeerd of ik van een reeks foto's (elke 10 seconden) tijdens het maken van een vaasje een filmpje kon maken.

Het is nog wel een probleem dat het licht bij elke foto verschillend is, de plaats van de camera is nog niet optimaal (hij moet volgens mij nog iets meer naast de schaal, en mogelijk nog wat hoger, en ik moet erg opletten dat niet halverwege de kaart vol is of de batterijen leeg. Lastig, als de afzuiger loopt, om te luisteren of de camera nog wel foto's maakt....
Verder denk ik dat ik de volgende keer de foto's eerder in de breedte moet nemen.

https://www.houtenschalen.nl/pics_div/vaas_iep.mpeg

Iepenhout, zo'n 20x20 cm.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
leuk!

probeer volgende keer ook je auto-focus uit te zetten ;) dat maakt oa dat je licht anders is.

Ik heb ook eens een stopmotion geprobeerd met mijn iphone. Heb de app Osnap ervoor gebruikt. Werkt wel vlot moet ik zeggen!
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Met het uitzetten van de autofocus voorkom je onscherpte doordat de camera telkens op iets anders zou kunnen scherpstellen .

Voor de belichting: indien je de belichting op M (manueel) zet , dan kun je met een constante sluitertijd en diafragma opening werken . Niet elke compact camera heeft die mogelijkheid. Samen met het vastleggen van een iso waarde van de sensor heb je een constante belichting. In de M mode ligt die trouwens vast.

Naturlijk moet ook het omgevingslicht constant zijn. Als je daglicht gebruikt en de zon komt af en toe eens kijken , om daarna weer achter een wolk te verdwijnen , dan zal je dat natuurlijk op je film terugvinden.

groeten
Ornament
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik had de camera (Canon 50D) op een constante sluitertijd van 1/15e gezet, primair om flitsen te voorkomen. Maar dat is nog iets te lang, er waren heel wat foto's met een vage bruine vlek waar mijn hand was. Er is nog ruimte voor verbetering...
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Ik had de camera (Canon 50D) op een constante sluitertijd van 1/15e gezet, primair om flitsen te voorkomen. Maar dat is nog iets te lang, er waren heel wat foto's met een vage bruine vlek waar mijn hand was. Er is nog ruimte voor verbetering...
constante sluitertijd zorgt er voor dat er nog wel met het diafragma gecompenseerd kan worden en de lichtmeter van je camera nog wel gebruikt wordt. Handigste is om eerst je shot op te zetten, de sluitertijd en het diafragma vast te zetten (M op je camera). Vervolgens zet je ook de witbalans vast, schakel je de autofocus uit.

Je witbalans kun je op een van de voorgekozen settings plaatsen (je kan 'm in de raw achteraf nog aanpassen, helemaal met een batch). Maar je kan ook een grijskaart pakken, daar je witbalans op baseren. Iets meer gedoe, heb je ook een 18% grijs kaart nodig.

Maar voor stop motion wil je elke mogelijke wijziging na je eerste frame uitzetten, anders krijg je het 'flikkerende' gevoel.

1/15e kan wel vanaf een statief, maar dan moet je de camera niet aanraken als je de foto neemt. Een afstandsbediening (of een veel zwaarder statief) werkt dan goed. Je kan 'm ook gewoon op timer zetten van bijv. 3 seconden, zijn de meeste trillingen van je hand wel weg.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik kon me nooit echt voorstellen wie Jurriaan nu precies is, maar ik zie wel, we hebben de zelfde kapper :)

Tof filmpje !
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Je moet 'em zoals eerder aangegeven op een handmatige modus zetten. Want los van de focus wordt ook de belichting nu per foto automatisch berekend. Probeer ook je omgevingslicht consequent te houden.
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
371
106
60
Sint Odilienberg
Probeer eens Lapse it een progje voor je android toestel, daar geef je aan dat je om de 10 sec b.v. een foto maakt die maakt daar dan een filmpje van.

Fred
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Dat ziet er al goed stabiel uit! Nog wat tips: Ik zou meer foto's p/s maken, en de snelheid een stuk hoger. Ik zie dat je belichting iets overbelicht is en in je afwerken wat zwarten mist, ook iets contrast. Ik zou de camera iets lager plaatsen, en iets dichterbijer. Denk dat met name wat tempo helpt, 22 minuten is een vrij pittige zit voor 1 vaas ;)

Maar, erg mooie vaas :)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ziet er al een heel stuk beter uit
Wat ik zelf niet prettig vind is de interval van de plaatjes
Ik weet niet hoeveel tijd er tussen de opname zit
Maar als je bijv. elke seconde 1 opname maakt en dan 25 (of 30) per seconde in bewegend beeld stopt kijkt het al een stuk prettiger dan krijg je zoiets als dit

https://www.youtube.com/watch?v=wAIDAB3PomQ

Positie van de camera vind ik persoonlijk afhankelijk vd bewerking
In het begin zie je goed wat je met de beitel doet, later verdwijn je met beitel en leunspaan achter de vaas en zie je niks, dat is jammer...het filmpje neemt je dan niet meer mee naar de bewerking en die is juist leuk om te zien
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Goede punten, grotere opslagkaartjes zijn onderweg, ik zal eens nadenken over een camera-positie die wel alles ziet, maar waar je nooit voor staat en die ook niet door natte spanen geraakt wordt. Volgens mij is dat nog knap lastig...
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Positie is veelal consesie doen maar meerdere standpunten geeft wel een tof beeld
voor de natte spanen zou je kunnen kijken naar een onderwater behuizing of regenhoes, sommige zijn redelijk goed en niet al te duur (wellicht op ali express oid)

Stukje plexi glas doet ook wonderen
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.113
241
Goeree-Overflakkee
Kan hier alleen het tweede YT filmpje zien. Het komt over als een slideshow. En dan een hele saaie :rolleyes:

Wat is je doel? Versnellen van je proces? Dan is het een timelapse. (verschil).

Stop motion kan je ook gebruiken, zie bv. wat oudere filmpjes van Frank Howarth.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het doel is wat banaal: a.s. weekend ben ik in kasteel Geldrop uitgenodigd mijn werk te presenteren. In eerste instantie vroegen de organisatoren of ik ook kon demonstreren. Tuurlijk, maar in dezelfde email werd ook verteld wat een prachtige antieke interieurs de entourage van de tentoonstelling vormden. Dat ging dus niet door.
Toen vroeg de organisatie of ik geen filmpje kon laten zien. Vandaar mijn plotselinge interesse in filmpjes.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.113
241
Goeree-Overflakkee
Leuk zo'n uitnodiging! Wat zou in een tentoonstelling de maximale lengte kunnen zijn van zo'n filmpje? Minuut of vijf?

Hier een filmpje waarbij stop motion én timelapse gebruikt worden:

Vrij lang filmpje, maar ik vind het wel boeiend.
 

Victor

Actieve deelnemer
3 mei 2015
80
2
Maastricht
En het mooie bij stop motion is juist de 'time lapse achtige' beweging die de camera maakt...stop motion dolly maken :) Frank Howard heeft er een op zijn site staan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.