Beginner spul

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Als beginnend houtbewerker (ik noem het nog houtrommelaar) ben ik de afgelopen tijd veels te veel bezig geweest met gereedschap kopen en/of restaureren... Dus dat heb ik allemaal opzij gezet en ben weer begonnen met kleine projecten, en gaandeweg technieken leren.

Hieronder een klein overzicht. Het ziet er van dichtbij niet altijd al te best uit. Desalniettemin ben ik er trots op en heb ik genoten van het proces. Elke keer verleg je je kunnen en dat is ontzettend belovend en het smaakt naar meer.


Simpele maar stevige schragen
Eigenlijk onmisbaar als je geen werkbank of workmate heb.

IMG_20170105_175911.jpg

IMG_20170113_183433~2.jpg

IMG_20170113_183442~2.jpg


Gereedschapsrek van vurenhout
Eerder genoemde gereedschap moet toch ergens opgeslagen worden. Echter voldoet dit rek al niet meer....

IMG_20170120_192307.jpg

IMG_20170211_134346.jpg

IMG_20170211_155859.jpg

IMG_20170211_155907.jpg


Doosje voor houtsnippers
Ik start het vuur van onze openhaard met houtsnippers en deze snippers bewaar ik in een doosje bij de haard.
Was de eerste keer dat ik zwaluwstaarten heb gemaakt. Hier valt nog veel op te verbeteren! Maar het werkt en het kistje is stevig, das 't belangrijkst.

IMG_20170219_140023.jpg

IMG_20170222_222649.jpg

IMG_20170222_222722.jpg


Dat was het, bedankt voor het kijken.
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Ik vind je afwerkingskwaliteit reeds bijzonder hoog voor een "rommelaartje" zoals je het zelf zegt. Top hoor !
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Dank! Ik zou eens close up foto's moeten maken van kops hout en de afwerking van de randjes, daar zie je het rommelaar gedeelte nog goed terug hahaha.

Heb nog veel moeite met haaks zagen, schaven zonder het beschadigen van het hout, teveel schaven enzovoorts. Maar goed, langzaam aan leer ik dat niet alles in één poging perfect hoeft te zijn. Dat is misschien nog wel de grootste les die ik heb geleerd van dit alles. Vijf jaar geleden had ik al een tirade afgestoken, nu zie ik ruimte voor verbetering. :)
 
Laatst bewerkt:

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Vergeet niet dat je bij foto's van anderen ook niet altijd de mindere stukken ziet.... Bij je eigen werkstuk zie je alle fouten, is mijn ervaring. Bij een ander zie je vooral de grote lijnen, totdat je wat langer kijkt/inzoomt.
 

Mikew

Actieve deelnemer
18 jun 2012
66
0
Alteveer Dr.
je moet natuurlijk ook rekening ermee houden dat je nu werkt met een hele zachte houtsoort, en dus je fouten kwa zagenen schaven snel ziet.
bij hardere houtsoorten, zoals beuken en/of eiken heb je dit al minder.
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Daar zeg je me wat. Daar had ik niet eens aan gedacht. Toch maar met wat harder spul gaan oefenen. Tot nog toe uitgesteld.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Lekker bezig hoor!
En nu snel een nieuwe gereedschapkast maken? Dan kan je deze als kapstok gebruiken, want hij ziet er netjes uit!
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Dank voor de positieve reacties!

Een werkbank staat al lang op mijn wensenlijst. Alleen is dit een redelijke investering qua hout, want wil toch wel wat meer dan vuren. Laat nu net mijn baan en die van vele anderen op de tocht staan. Dus dit komt vooralsnog op de lange baan... :/

Voorlopig kan ik mij nog met genoeg kleine projectjes bezig houden en dan kom ik al een heel eind met mijn schragen.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Persoonlijk vind ik de afwerking al zeer knap, ik ben meer aan het 'rommelen' dan jij hoor :)
Maar door dingen te doen en te proberen daar leer je veel uit.

Je kan steeds een simpele werkbank maken met vurenhout, later kan je dat hout eventueel nog recupereren voor andere doeleinden.
Ik was ook begonnen met schragen, maar dat is gewoon niet zwaar genoeg.
Dan maar een simpele werkbank gemaakt uit vurenhout en mdf als werkblad.
Was nauwelijks 100€, maar toch al veel genot van gehad.
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Ha.. Ja wellicht is het een goed idee om naast mijn uitgaven ook mijn eisen/wensen terug te schalen. ;-)
Terug naar de tekentafel!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.