Aanwinst voor aan de wand!

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Hallo houtliefhebbers,

ik heb ooit via Marktplaats een schijf Acacia op de kop kunnen tikken. De afmetingen zijn ongeveer 70 tot 90 cm. Deze schijf is afkomstig van een in 1976 gekapte boom uit de Filipijnen. De vorige eigenaar (die daar ontwikkelingswerk heeft gedaan) wilde er altijd een tafeltje van maken maar dit is er niet van gekomen.

Zelf ben ik van plan om er een kunstwerk voor aan de wand van te maken, zie schematische weergave. De bedoeling is om een opgedikte plaat MDF (100 x 135 cm) te fineren met eikenfineer en deze zo donker mogelijke te beitsen/kleuren. Hierop wordt dan de reeds geschuurde en in de olie gezette schijf gemonteerd. Het geheel zal dan in mijn woonkamer aan de wand gehangen worden!

De schijf was redelijk ruw door het werk van de kettingzaag dus aan mij de taak om deze vlak te maken. De meest vlakke kant heb ik geschaafd met een reischaaf totdat de schijf stabiel kon liggen. Vervolgens heb ik een constructie met reien gemaakt waarover de bovenfreesmachine kon schuiven. Zo heb ik de beide kanten van de schijf geheel vlak gemaakt. Pfoei...wat een werk! Eventueel had ik er nog een groter freesje in kunnen zetten maar was bang dat dit te zwaar zou worden voor mijn Festooltje....

Een heel aardige collega van mij heeft de schijf onder een breedbandschuurmachine gehaald en opgeschuurd tot korrel 120. Een heerlijk spiegelglad resultaat! :D

De volgende fase zal zijn het fineren en kleuren van de onderplaat. Heeft iemand nog suggesties om eikenfineer bijna zwart te krijgen?? Heb al even gezocht naar en gekeken bij het schoonmaakazijn+staalwol verhaal maar na proberen ben ik hier niet zo kapot van. Of ik doe wat verkeerd? Staalwol 5 dagen in schoonmaakazijn laten liggen en daarna over eikenfineer smeren?! Toch? Bij mij werd het lichtgrijs...... :(

Wat ik graag zou willen is dat de structuur/nerf van het eikenhout zichtbaar blijft maar dat de kleur intens donker is!

Ook de vervolg foto’s en stappen zal ik binnenkort plaatsen!

Groeten G.A.V.

Attached files
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi stuk hout!! Dat azijn-staalwol ebonizeren gaat echt heel goed, misschien moet je brouwsel nog even langer trekken :lol: . Clou verkoopt beits in poedervorm, oplosbaar in lauw water, werkt ook heel erg mooi, net zolang doorkleuren tot het hout niet meer opneemt, dan krijg je een mooi egaal resultaat. Mijn tafel onderstel is echt pikzwart geworden van azijn-staalwol; is je fineer die doortrokken met lijm?

jaap
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
he GAV,

dat is dus het stuk acacia waat je het over had. dit wordt een mooi project. het kleuren van eiken gaat goed met de beschreven oplossing. ik heb nog een beetje in een potje staan. als ik dit op eiken smeer dan wordt het erg zwart. zeer benieuwd naar de ontwikkelingen

rick
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo GAV.
Hout kleuren met staalwol/azijn heeft lang niet altijd het gewenste effect. Daarom wordt het ook wel "blauwen" genoemd. Het resultaat is namelijk afhankelijk van de hoeveelheid looizuur in het hout. Bij het productieproces is misschien veel looizuur verloren gegaan.
Simpel kan het ook: koop een spuitbus zwarte (mat/hoogglans) autolak en bespuit hiermee de achtergrondplaat. De lak is zo fijn, dat de nerven zichtbaar blijven. Let wel bij kamertemperatuur anders kunnen klonters in de spuitbevel ontstaan.
Ben benieuwd welke methode voor jou tot tevredenheid leidt.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
bedankt voor de reacties! Ik heb inmiddels een staalwolgoedje langer later trekken en dit had nog steeds niet het gewenste effect! Dus ik ga maar voor de spuitbus denk ik!

De plaat wil ik met behulp van een keeplat aan de muur bevestigen. Heb momenteel wat weinig tijd maar ik heb inmiddels de MDF-plaat voorzien van een massief eiken rand (moet nog worden geschuurd) en de fineerstroken zijn gezaagd en gedeeltelijk aan elkaar getapt met fineertape. Ik had eerst het plan om het fineerstroken in gedeeltes te lijmen maar zie hier vanaf.

Nu wil ik alle stroken aan elkaar tapen en dan met behulp van de witte houtlijm en strijkijzer methode verlijmen. Zou dit een goede optie kunnen zijn om een perfect vlak oppervlak te krijgen?!
Contactlijm heb ik ook wel aan gedacht maar 1 foutje en het spul zit vast! :eek:

Zijn er misschien nog andere opties om dit vrij grote vlak te verlijmen? Ik heb geen vacuumzak en geen grote pers!

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Wat bedoel je met de methode witte houtlijm en strijkijzer? Ik heb er nog nooit in die combinatie van gehoord en ben erg nieuwsgierig!

Fons
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Hoi Fons,

om fineer te lijmen kun je verschillende soorten lijm gebruiken, contactlijm, warme beenderlijm en jawel gewone witte houtlijm oftewel PVAC lijm. Maar misschien wist je dat allemaal wel :)

De witte houtlijm kun je koud persen echter is dat persen niet voor de hele grote vlakken altijd even makkelijk. Dus als een vlak te groot wordt om koud te persen kan men dat doen d.m.v. een strijkijzer. Beide vlakken (plaat en fineer) insmeren met witte hout lijm, laten drogen en dan het fineer met een warm strijkijzer vastlijmen op de plaat. De houtlijm wordt door de hitte weer even vloeibaar maar door de druk en warmte hardt deze ook weer snel uit! Vanuit het midden naar de buitenkanten werken!

Een mooiere en veel ruimere omschrijving van fineerwerk staat op de site van de Arnhemse Fijnhouthandel, af.nl (heb ik geen aandelen van ofzo hoor!!! :D ) Ff zoeken naar "Handleiding fineren". ;)

Hoop je vraag zo voldoende te hebben beantwoord!

Gr. G.A.V.
 
A

Athanor

Guest
Oké! Dit is nieuw voor mij, leuk om weer wat te leren. Ik had op de site van de AF wel eens info over fineren met warme lijm gelezen, maar dit niet gezien!

Bedankt!

Fons
 
A

Athanor

Guest
Het systeem bleef hangen en gaf het invoerscherm terug waarop ik nogmaals bevestigde en nu dus twee keer het bericht terugzie :oops:

Oké! Dit is nieuw voor mij, leuk om weer wat te leren. Ik had op de site van de AF wel eens info over fineren met warme lijm gelezen, maar dit niet gezien!

Bedankt!

Fons
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Prachtig hout, van dit soort meubelmaken word ik nou warm.
Bijzonder dat je zo een schijf hebt zonder scheuren, terwijl acacia berucht is om het scheuren.

Post ook zeker foto's van vóór en na het olien, dat is de mooiste vase.
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Zo dan mensen, hier een korte up-date van de vorderingen aan mijn aanwinst voor aan de wand!

Vandaag het fineerwerk geplakt met contactlijm. Ik ging eerst voor de strijkbout-methode maar het fineer was zo bol gaan staan dat ik daar geen vertrouwen in had.... Echter het plakken met contactlijm had ik ook nog nooit gedaan.... spanning en trillende handjes dus :|

Vorige week kwam ik tot de schrikbarende ontdekking dat één van de stroken te kort was!!! :eek: Het fineer was op lengte geknipt van de plaat + een beetje overlengte, zonder randlat dus... deze had ik pas later bedacht. Oplossing was simpel, strook in tweeën knippen en zorgen dat de naad achter de schijf komt te zitten. Zo blijkt maar weer dat je beter een 5 cm overlengte teveel kunt hebben dan 2 mm te weinig!!

Eerst de fineerstroken droog 'uitgelijnd' en met een latje + markeringen waar/hoe deze straks neergelegd moest worden.

Twee blikjes contactlijm uitgesmeerd en wachten! Daarna een groot stuk karton tussen de delen en het fineer bij de markeringen vastgeplakt. En dan is er geen weg terug! Het fineer met houten hamer en lat goed aan geklopt en hopen dat alles mooi pakt!

Het resultaat valt mij absoluut niet tegen! Het geheel tot korrel 120 opgeschuurd en nu is het klaar voor de volgende fase....het zwart spuiten van de plaat en in de olie zetten van de schijf. En natuurlijk uiteindelijk monteren aan de wand!

Ik houd jullie op de hoogte!

Gr. G.A.V.

Attached files
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Ik ben momenteel op zoek naar echte acacia maar zelf in de speciaalzaken komen ze enkel met robinia af :-( kan iemand mij verder helpen?

@gav: mooi werk! Heb je die fineer zelf gemaakt of gekocht? Indien het laatste wat betaal je voor die hoeveelheid?
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Hoi allemaal,

de Kerst zit er weer op dus ook weer ff tijd gehad om verder te gaan met mijn projectjes. De schijf is gemonteerd en het geheel hangt aan de wand! Het enige wat nog moet gebeuren is het donker spuiten van de achterplaat. Echter kan ik mijn werkplaatsje niet warm krijgen met dit weer dus dan moet ik maar een poosje wachten!

Het resultaat is naar mijn zin en ook die van mijn vriendin dus het geheel is geslaagd!! :D

@ Bram; het fineer heb ik ooit als extra bij een redelijk grote (particuliere) bestelling gekregen. Dus mij heeft het niets gekost. De prijs is ook afhankelijk van de kwaliteit!

@ iedereen; allemaal een hele fijne jaarwisseling en veel klusplezier voor 2011 toegewenst!

Gr. G.A.V.

Attached files
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi! En echt! Vraag me af of het mooier wordt als je de lijst zwart gaat maken, dan is het harmonieuze er een beetje af misschien. Is het een idee om groot stuk zwart karton te nemen (van dat knutselspul) om te kijken hoe het wordt?
Wij hadden in huis het nodige geschilderd met off-black van Farrow & Ball, hele mooie verf en kleuren uit de UK. Het hout moet er wel een beetje uit blijven springen.

jaap
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Als we ons nu toch met je interieur gaan bemoeien dan mijn mening: ik zou overwegen niet de achterwand van je lijst zwart te maken maar de hele muur. Dan springt je lijst er pas echt uit.

Heel mooi element geworden zo die geschuurde schijf, mooi van vorm en prachtig op die achterwand.
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Als reactie op de twee bovenstaande berichten; In plaats van de hele muur zwart, of de hele achterplaat zwart te verven, is het misschien een idee om langs de randen van je achterplaat zwart te verven zodat het eruit ziet alsof het ingelijst is, en als je dichterbij komt dat de doorsnede er uitspringt.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Of een vlak op de muur wat iets groter is dan je lijst, da's misschien nog wel mooier dan de hele achterwand zwart.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.